Nye redningshelikoptre kan bli de dyreste i verden
SIKORSKYS REDINGSHELIKOPTER: Denne produsenten er en av fire som kjemper om å få milliardkontrakten med Norge. I går viste de fram S92 for norske journalister.
Foto: Kari Skeie/NRK
Det er tøff konkurranse om å produsere nye redningshelikopter. Produsenten fortviler over mange krav.Foto: Kari Skeie/NRK
Publisert 18.10.2012 16:42. Oppdatert 18.10.2012 20:00.
– Det er en tøff konkurranse for å få alt til å gå opp. Alle de tingene norske myndigheter krever kan vi ordne. Men det vil ta lengre tid og koster mer penger, sier Sikorskys salgsdirektør i Europa, Alexander Sharp.
– Det helikopteret vi vi skal spesialsy til Norge vil bli dyrt. Mye dyrere enn det helikopteret den britiske kystvakta kjøpte i 2007, sier Sharp.
Betyr det at alle fire produsetnene må bygge om sine helikoptre?
– Ja, definitivt, svarer han.
Norske myndigheter har svært mange og strenge krav til de nye redningshelikoptrene.
Denne uka ble av alternativene vist frem i Skottland, og slik lød reklamen:
"Med dette helikopteret vil tusenvis av liv kunne reddes i framtida S92 er Sea Kings naturlige etterfølger og har allerede etablert seg som et velprøvd og moderne helikopter."
– Dette er en svært viktig kontrakt for oss å vinne. Det er en tøff konkurranse og vår hovedprioritet nå å vinne kampen om å få produsere de norske redningshelioptrene, sier Alexander Sharp i Sikorsky.
I justisdepartementet sier de at kravene til de nye helikoptrene ikke er uforholdsmessig strenge.
– Kravene er fundert på fornuftige målsetninger og skal oppfylle de samfunnsmål og ambisjoner som ligger til grunn og som det var bred enighet om i Stortingets behandling av saken i desember 2011. Kravene bygger på 40-års erfaring i bruk av redningshelikoptre, heter det i et skriftlig svar NRK.no har fått fra Justisdepartementet.
Er departementet forberedt på at innkjøpsprosessen kan ta lengre tid, med bakgrunn i tilstanden og utfordringene ved dagens Sea King?
– Regjeringa vil ta den tid den mener det tar for å gjøre en god prosess. Anskaffelsen er i rute i forhold til gjeldende fremdriftsplan om at dagens Sea King skal være erstattet med nye redningshelikoptre innen 2020.
Sikorskys salgsdirektør i Europa, Alexander Sharp.
Foto: Knut Haarvik/NRK
Mange og strenge krav til nye norske redningshelikoptre vil forsinke og fordyre leveransen. Det mener helikopterprodusenten Sikorsky, som nå kjemper for å få milliardkontrakten.Foto: Knut Haarvik/NRK
– Det er en tøff konkurranse for å få alt til å gå opp. Alle de tingene norske myndigheter krever kan vi ordne. Men det vil ta lengre tid og koster mer penger, sier Sikorskys salgsdirektør i Europa, Alexander Sharp.
Koster tid og penger
Andre land har så langt stort sett valgt løsninger som allerede finnes, mens norske myndigheter har så mange og strenge krav til ytelse og utforming at helikoptrene må bygges kraftig om. Dermed kan helikoptrene bli de dyreste i verden og ta lang tid å levere.– Det helikopteret vi vi skal spesialsy til Norge vil bli dyrt. Mye dyrere enn det helikopteret den britiske kystvakta kjøpte i 2007, sier Sharp.
Betyr det at alle fire produsetnene må bygge om sine helikoptre?
– Ja, definitivt, svarer han.
Norske myndigheter har svært mange og strenge krav til de nye redningshelikoptrene.
Strenge krav
Sea King: går snart ut på dato
Foto: Picasa 2.6/NRK
De gamle Sea King-helikoptrene fra 70-tallet er i ferd med å gå ut på dato, og derfor skal det kjøpes inn 16 nye helikopter. For å kunne innfri regjeringas krav, må helikoptrene kunne uføre ordinære redningsoppgaver, ambulanseoppdrag og i tillegg bedrive terrortrening med politiet. Og det at de 16 helikoptrene skal kunne oppfylle så mange ønsker, kan både forsinke og fordyre leveransen.Foto: Picasa 2.6/NRK
Denne uka ble av alternativene vist frem i Skottland, og slik lød reklamen:
"Med dette helikopteret vil tusenvis av liv kunne reddes i framtida S92 er Sea Kings naturlige etterfølger og har allerede etablert seg som et velprøvd og moderne helikopter."
Tøff konkurranse
Helikopterprodusenten Sikorsky vet å markedsføre seg de nå viser fram det som kan bli Norges nye redningshelikopter, nemlig Sikorsky S 92. Den amerikanske produsenten er en av fire som så langt har kvalifisert seg i konkurransen om å vinne milliardanbudet– Dette er en svært viktig kontrakt for oss å vinne. Det er en tøff konkurranse og vår hovedprioritet nå å vinne kampen om å få produsere de norske redningshelioptrene, sier Alexander Sharp i Sikorsky.
SE VIDEO: Denne uka hadde helikopterprodusenten Sikorsky visning av S92 på Shetland. Fire produsenter kjemper en hard kamp for å få milliardkontrakten med Norge.
Det er for tiden feil på avspilleren i NRK Nordland. Følg med på http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8363596
– Ikke for strenge krav
I justisdepartementet sier de at kravene til de nye helikoptrene ikke er uforholdsmessig strenge.Det er for tiden feil på avspilleren i NRK Nordland. Følg med på http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8363596
– Kravene er fundert på fornuftige målsetninger og skal oppfylle de samfunnsmål og ambisjoner som ligger til grunn og som det var bred enighet om i Stortingets behandling av saken i desember 2011. Kravene bygger på 40-års erfaring i bruk av redningshelikoptre, heter det i et skriftlig svar NRK.no har fått fra Justisdepartementet.
Er departementet forberedt på at innkjøpsprosessen kan ta lengre tid, med bakgrunn i tilstanden og utfordringene ved dagens Sea King?
– Regjeringa vil ta den tid den mener det tar for å gjøre en god prosess. Anskaffelsen er i rute i forhold til gjeldende fremdriftsplan om at dagens Sea King skal være erstattet med nye redningshelikoptre innen 2020.
LITE FEIL: Ifølge produsenten Sikorsky er det lite feil på rendingshelikopteret S92. Men for å oppfylle strenge norske krav må det gjøres mange forbedringer. Det vil koste både tid og penger.
Foto: Knut Haarvik/NRK
Foto: Knut Haarvik/NRK
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.