Norwegian tar av
Lavprisflyselskapet leverer det beste kvartalsresultatet noensinne. Likevel er det svakere enn ventet.
Publisert: 25.10.2012 - 08:38 Oppdatert: 25.10.2012 - 09:02
Med et resultat før skatt på nærmere 900 millioner kroner leverer Norwegian det beste resultat frem til nå, med en forbedring på 187 millioner fra året før.
Nye fly har spart selskapet for 28 millioner kroner i drivstoff sammenlignet med samme kvartal i fjor. Innsparingene selskapet selv gjør blir motvirket av en ekstraregning på 25 millioner kroner som følge av flygeledermangelen hos Avinor, skriver selskapet i en melding.
- Vi er svært godt fornøyd med dette resultatet som er det beste vi har levert i absolutte kroner. Tallene viser også at kapasitetsveksten har vært godt tilpasset markedet. Fyllingsgraden holder seg høy og trafikkveksten er meget god, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
Norwegian Air Shuttle
Resultatregnskap | 2011 | 2010 | |
---|---|---|---|
Sum driftsinntekter | 10.532.191 | 8.597.667 | |
Driftsresultat | 415.933 | 210.170 | |
Resultat før skatt | 166.539 | 243.098 | |
Tall i hele tusen |
Ny passasjerrekord
Norwegian fraktet nærmere 5,2 millioner passasjerer i 3. kvartal 2012. Det er 580.000 flere enn i fjor, også det ny rekord for selskapet. Kvartalet er også preget av en høy fyllingsgrad på 82 prosent. Hver passasjer fløy i snitt lenger hvilket reflekteres i at passasjertrafikken økte med hele 17 prosent i 3. kvartal, mens setekapasiteten gikk opp med 20 prosent.
Norwegian fraktet nærmere 5,2 millioner passasjerer i 3. kvartal 2012. Det er 580.000 flere enn i fjor, også det ny rekord for selskapet. Kvartalet er også preget av en høy fyllingsgrad på 82 prosent. Hver passasjer fløy i snitt lenger hvilket reflekteres i at passasjertrafikken økte med hele 17 prosent i 3. kvartal, mens setekapasiteten gikk opp med 20 prosent.
- Vi har hatt en del nødvendige kostnader dette kvartalet knyttet til etablering av nye baser i Thailand og i Spania, samt økt produksjon i Danmark etter at Cimber gikk konkurs. Kostnader knyttet til selskapets vekst er vi beredt på, men regningen for flygeledermangelen hos Avinor i sommer er det ikke riktig at vi skal ta, sier Norwegian-sjefen.
Les også: Norwegian fyller flyene godt
Glade for bonusforbud
Dagen før lavprisflyselskapet skulle legge frem resultatene for tredje kvartal, fikk de en gladmelding i fanget: Regjeringen har besluttet å videreføre bonusforbudet i Norge - også på de tre rutene som Konkurransetilsynet foreslå å åpne for bonuspoeng på.
Dagen før lavprisflyselskapet skulle legge frem resultatene for tredje kvartal, fikk de en gladmelding i fanget: Regjeringen har besluttet å videreføre bonusforbudet i Norge - også på de tre rutene som Konkurransetilsynet foreslå å åpne for bonuspoeng på.
- Vi er fornøyde med avgjørelsen. Dette viser at regjeringen tar hensyn til forbrukernes interesser, for en videreføring av bonusforbudet sikrer konkurransen, sikrer billige billetter og et godt rutetilbud, sa kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til DN.no igår kveld.
Nye baser i England og Spania
Norwegian etablerer base på Gatwick i London fra våren 2013. Selskapet oppretter også en ny base i Alicante. Fra London vil Norwegian fly til en rekke destinasjoner ved Middelhavet og i Norden. Med den nye basen i England vil selskapet også være bedre posisjonert for konkurransen fra asiatiske og europeiske selskaper i langdistansemarkedet.
Norwegian etablerer base på Gatwick i London fra våren 2013. Selskapet oppretter også en ny base i Alicante. Fra London vil Norwegian fly til en rekke destinasjoner ved Middelhavet og i Norden. Med den nye basen i England vil selskapet også være bedre posisjonert for konkurransen fra asiatiske og europeiske selskaper i langdistansemarkedet.
Les også
- Bakgrunnen for denne etableringen er å posisjonere Norwegian for den fremtidige konkurransen både innad i Europa og i langdistansemarkedet. Vekst og volum er nødvendig for å være konkurransedyktig i internasjonal luftfart i dag, og veksten må også komme utenfor Norden, sier Kjos.
- Samtidig er det ventet at den største trafikkveksten og turiststrømmene i fremtiden vil komme fra Asia inn til Europa. Skal man som skandinavisk flyselskap være konkurransedyktig og ta del i denne store trafikkveksten må man ut i Europa og til Asia og posisjonere seg nå
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.