Fra Teknisk Ukeblad i dag:
Det var et Eurocopter EC225 av denne typen som nødlandet sør for Shetland mandag ettermiddag. Foto: CHC Helikopter Service
EUROCOPTER EC225 SUPER PUMA
Derfor havarerte Super Pumaen
Super Puma-ulykken mandag er identisk med den i mai.
Publisert: 25. oktober 2012 kl. 08:34 - Oppdatert: 25. oktober 2012 kl. 08:43
Eurocopter EC225-helikopteret fra CHC som nødlandet sør for Shetland mandag, gjorde det etter at oljetrykket i hovedgirboksen (MGB) forsvant.
Det kommer fram i en foreløpig rapport fra den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB).
Slik saken står nå, ser hendelesforløpet ut til å være helt identisk med da et tilsvarende EC225 fra Bond nødlandet utenfor Aberdeen 10. mai.
Les også:
Super Puma settes på bakken
Super Pumaen hadde alvorlig feil
Og ikke bare det: Nødsmøringssystemet, som i mai ga falsk alarm om at det ikke virket, har også denne gangen gitt flygerne beskjed om at det sviktet.
Nødsmøringssystemet sørger for at en blanding av glykol og vann, såkalt Hydrosafe 620, sprayes på girboksen for å kjøle og smøre den. En elleve liter stor tank skal holde til 30 minutters flyging. Ifølge AAIB fungerte systemet som det skulle, men ga altså beskjed til flygerne om at det ikke fungerte.
I rapporten om aberdeenhendelsen, som kom i forrige uke, kommer det fram at nødsmøringssystemet som helhet aldri ble testet under sertifiseringsprosessen.
Bare fem dager før denne ulykken ba AAIB EASA om å kreve at Eurocopter redesigner systemet
Det kommer fram i en foreløpig rapport fra den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB).
Slik saken står nå, ser hendelesforløpet ut til å være helt identisk med da et tilsvarende EC225 fra Bond nødlandet utenfor Aberdeen 10. mai.
Les også:
Super Puma settes på bakken
Super Pumaen hadde alvorlig feil
Girboks og nødsmøring
Også nå har havariinspektørene funnet sprekk i en aksling i hovedgirboksen (MGB) som trolig førte til at begge oljepumpene sviktet. Girboksen, som vanligvis inneholder 22 liter olje, var tømt.Og ikke bare det: Nødsmøringssystemet, som i mai ga falsk alarm om at det ikke virket, har også denne gangen gitt flygerne beskjed om at det sviktet.
Nødsmøringssystemet sørger for at en blanding av glykol og vann, såkalt Hydrosafe 620, sprayes på girboksen for å kjøle og smøre den. En elleve liter stor tank skal holde til 30 minutters flyging. Ifølge AAIB fungerte systemet som det skulle, men ga altså beskjed til flygerne om at det ikke fungerte.
I rapporten om aberdeenhendelsen, som kom i forrige uke, kommer det fram at nødsmøringssystemet som helhet aldri ble testet under sertifiseringsprosessen.
Bare fem dager før denne ulykken ba AAIB EASA om å kreve at Eurocopter redesigner systemet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.