onsdag 8. mai 2013

F-35 - Fra Teknisk Ukeblad


  • Kronprins Haakon var den eneste som fikk bli med Alan
    Norman opp i cockpit. 
    Ifølge Forsvarsdepartementet var Lockheed Martin-
    ledelsenbegeistret for kongelig besøk. Foto: Tormod
    Haugstad

    FORT WORTH: Norman kan kanskje ikke si noe annet
    siden han er sjef for testpilotene i Lockheed Martin, men
    han får støtte av brigader Morten Klever som er nestleder
    i det norske F-35-programmet:
    - Vi stilte ca. tusen tekniske og operative krav da vi valgte 
    F-35 i 2008. Dette flyet tilfredsstiller alle våre krav. 
    Faktisk så overgår resultatet våre krav på flere områder


    Strenge sikkerhetstiltak
    Teknisk Ukeblad er invitert til Lockheed Martin i
    anledning besøk av en delegasjonmed de norske
    leverandørbedriftene med kronprins Haakon i spissen,
    alt i regi av Forsvarsdepartementet.
    Det er første gang norsk presse får anledning til å ta
    egne bilder av ferdigproduserte fly i den nye kampfly-
    generasjonen F-35 Joint Strike Fighter og i tillegg
    snakke med en av de som har prøvd de ferdige flyene.
    Se flere bilder i bildegalleriet over.
    Vi må legge fra oss mobiltelefoner og alt av metall-
    gjenstander før vi fraktes ut i hangaren til et av flyene
    som har vært testet på flere turer, visstnok det første
    ferdige flyet som Nederland har bestilt.










Lett å manøvrere

I hangaren blir vi møtt av flere sikkerhetsfolk som passer på at vi ikke kommer nærmere enn seks meter fra flykroppen.

Den eneste som smiler er den joviale sjefstestpiloten Alan Norman som villig forteller om sine erfaringer etter flere turer med dette flyet.
- F-35 skiller seg ut fra F-16 på mange områder. Det er langt lettere å manøvrere. Reaksjonsevnen er helt enorm. Stealth-kapasiteten er langt større, bensinmengden er tre ganger så stor som på en F-16 og den kan bære mye større og mer treffsikre våpen, sier Norman til Teknisk Ukeblad.

Har fløyet 70 ulike fly

Norman er ingen hvem som helst. Han er en av USAs mest erfarne kampflyvere.
Han har over 6.000 flytimer med over 70 ulike fly. Før han ble testpilot for F-22-programmet tjenestegjorde han som pilot på F-4 og F-16 for USAF i både Korea og Tyskland.
Han er utdannet astronautingeniør fra USAF Academy og har doktorgrad i elektronikk fra University of South Florida.
Lockheed Martin: – Det finnes ingen tekniske problemer som vi ikke har en løsning på 

Enestående informasjon

- Det mest enestående med F-35 er all informasjonen du får fra sensorsystemene og at vi har optimalisert våpensystemene.  Som pilot kan vi sitte tilbakelent og vurdere hva vi skal gjøre. Dermed tar vi også bedre beslutninger i krevende situasjoner.  Hvis vi flyr flere maskiner sammen, kan vi snakke med hverandre og se nøyaktig det samme.
- Det er blitt sagt at målet med dette flyet er at det aldri kan bli skutt ned. Er du enig?
- Det jeg kan si, er at dette flyet har den beste overlevelsesevnen. Selv om en fiende finner deg først, vil det bli vanskelig. F-35-piloten har antakelig oppdaget deg og skutt deg ned allerede før du når fram, sier Norman.

Gode tilbakemeldinger
Nestlederen for det norske F-35-programmet sier til Teknisk Ukeblad at de nasjonene som nå har fått fly og testet dem, er svært fornøyd, bl.a. Storbritannia.
- Nå er det 64 F-35-maskiner som til sammen har over 6.000 timer i lufta. Det er det beste beviset på at dette flyet holder mål, sier statssekretær Eirik Øvre Thorshaug som kommentar på kritikken som har kommet, bl.a. i en kanadisk tv-dokumentar der det ble hevdet at flyet var vanskelig å manøvrere.


Imponert kronprins

Også kronprins Haakon var imponert da han ble vist rundt av sjeftestpilot Alan Norman og fikk sitte i cockpit. Han kom til Lockheed Martin som representant for regjeringen og et samlet Storting som har vedtatt at de skal erstatte F-16 med F-35.
Regjeringen har som kjent vedtatt en investeringsplan for seks F-35. De første fire flyene skal brukes til trening og leveres i 2015 og 2016. Fra 2017 og framover skal det leveres 48 fly med samlet kostnad i 2013-verdi på 62,6 milliarder.


Hit, men ikke lenger. Flere sikkerhetsvakter passet på at norsk presse ikke kom for nær denne F-35-maskinen som for anledningen var ustyrt med Joint Strike Missiler fra Kongsberg. Foto: Tormod Haugstad

Stort program

F-35-programmet omfatter nå tilsammen nesten 4.000 fly.
Den største leveransen skal gå til US Air Force med 1763 fly og til den amerikanske sjøforsvaret med 340 fly. Mange av disse fly som har den egenskapen at de kan starte og lande vertikalt, for eksempel på hangarskip. Partnerlandene har bestilt 660 fly.
I tillegg kommer en rekke land som vurderer F-35 som alternativ i forhold til andre konkurrenter.
- Korea vurderer nå F-35, det samme gjør Canada, Spania og Danmark, sier Dave Scott som er dirketør for F-35s internasjonale forretningsutvikling. De som har undertegnet avtale som partnere er foruten USA Storbritannia, Italia, Nederland, Tyrkia, Canada, Australia, Danmark og Norge.

Trenger lang treningstid

På spørsmål fra Teknisk Ukeblad om hvorfor norske piloter ikke kan starte treningen tidligere, sier han:
- Dette er et helt annerledes fly enn F-16. Du trenger minst fem til seks måneders trening for hver pilot og de må trene på de flyene som skal leveres ettersom spesifikasjonene og modellene varierer fra land til land.
- Dette flyet kan fly over 50.000 fot for å ikke bli oppdaget. Målet med disse flyene er at de ikke skal kunne skytes ned. De har helt andre egenskaper enn tidligere kampfly, sier Scott. Han jobber tett opp mot Obama-administrasjonen for å koordinere forholdet mellom USA og andre land når det gjelder kampfly-programmet.

Ennå ikke bestilt

Brigader Morten Klever sier det er grunn til å understreke det formelle i prosessen, nemlig at Norge ennå ikke har skrevet under noen kontrakter når det gjelder kjøp av F-35. Reglene for anskaffelsen er slik at hvert enkelt lands myndigheter bestemmer seg for en bestilliing fire år før flyene settes i produksjon og at kontrakt i så fall skrives under to år seinere.
- Det faktum at regjeringen nå har besluttet å bevilge penger for å bestille, betyr at vi har flyttet anskaffelsen lenger fram i tid. Dette gir positiv respons og har stor betydning også i forhold til norske underleverandører, sier statssekretær Eirik Øwre Thorshaug til Teknisk Ukeblad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.