– Det er svært imponerende når vi tenker på at nær 50 millioner passasjerer ble transportert i 2013, sier seniorrådgiver Eirik Svare i analyseavdelingen i Luftfartstilsynet til NRK.no.
Tilsynet må helt tilbake til 1970 i statistikken sin for å finne liknende tall.
Eirik Svare er seniorrådgiver i analyseavdelingen i Luftfartsverket. - Eirik Svare er seniorrådgiver i analyseavdelingen i LuftfartsverketNRK
Eirik Svare er seniorrådgiver i analyseavdelingen i Luftfartsverket
Foto: NRK
Bodø lufthavn - Tall fra Luftfartstilsynet viser at fjoråret var det sikreste året innen luftfart siden 1970. - Foto: Håkon Jacobsen / NRK
Tall fra Luftfartstilsynet viser at fjoråret var det sikreste året innen luftfart siden 1970.
Foto: Håkon Jacobsen / NRK
Helikopterstyrt i Røldal - Lørdag 27. april 2013 styrtet et helikopter i Røldal. Alle fem om bord kom fra hendelsen med livet i behold. - Foto: Egil Torheim /
Lørdag 27. april 2013 styrtet et helikopter i Røldal. Alle fem om bord kom fra hendelsen med livet i behold.
Foto: Egil Torheim
– Siden 1970 har det kun skjedd ett år tidligere at det ikke har vært omkomne i norsk luftfart, sier Eirik Svare.


– Sikkerhet viktigst

Passsjererne på Bodø lufthavner opptatt av flysikkerhet.
– Det er betryggende å høre at sikkerheten ivaretas. Da får vi heller leve med at de tar fra oss halvfulle vannflasker i sikkerhetskontrollen, sier flypassasjer Rune Slettbakk fra Mo i Rana.
Han har flydd mye de siste 30 årene i forbindelse med jobb i oljebransjen.
– Da er det greit å vite at du statistisk sett sitter trygt i flysetet. Man tenker jo på at det kan skje noe, sier Slettbakk til NRK.no.
2013 var et spesielt godt år for norsk flysikkerhet totalt sett. Det skjedde en ulykke i kommersiell luftfart, det var helikopterstyrten i Røldal 27. april i fjor. Alle fem kom fra hendelsen med livet i behold. I tillegg skjedde det sju privatflyulykker.

Nær 50 millioner passasjerer

I 2013 reiste 48,3 millioner passasjerer til og fra norske flyplasser. Totalt økte flytrafikken til og fra Avinors lufthavner med 4,3 prosent sammenlignet med 2012.
– For norske rutefly var det heller ingen materielle ulykker i 2013, ifølge Luftfartstilsynet.

Namsos-ulykka

Det er 20 år siden den siste fatale ulykken med et norsk rutefly.
– I 1993 omkom seks personer da et Twin Otter-fly fra Widerøe's Flyveselskap styrtet under innflyging til Namsos lufthavn, sier Svare til NRK.no.

Helikopter

Også for personelltransporten til og fra norsk sokkel var 2013 et nytt år uten ulykker. Det var heller ingen alvorlige hendelser i denne sektoren.
– Innlands helikopterflyging har lenge vært den mest ulykkesutsatte typen kommersiell flyging i Norge. Kun en ulykke uten alvorlig personskade i fjor bekrefter en positiv utvikling for de siste 10 årene, sier Svare.
For annen kommersiell luftfart med fly, som blant annet omfatter charterflyging, taxiflyging, ambulanseflyging og skoleflyging var også 2013 et nytt år uten ulykke.
– Denne sektoren, som inkluderer mange av de mindre norske flyselskapene, har ikke opplevd en luftfartsulykke de siste fem årene. Dette er med å bekrefte en positiv utviklingen innenfor denne sektoren.

Mindre personskader

Sett i en historisk sammenheng var også fjoråret positivt for privatflyging.
– Selv om vi hadde fem ulykker med motorfly og to med seilfly resulterte de heldigvis kun i mindre personskader, sier Svare.
Her finner du statistikk for motorfly og seilfly.