Foto: Magnus Thømt Wannebo / Norwegian
Norwegian har fått driftstillatelse i Irland
Norwegian har fått driftstillatelse i Irland og vil være operative i landet fra neste måned.
– Irsk Air operator's certificate (AOC) blir utstedt så fort Norwegian er i stand til å ta imot. Vi var i Irland på onsdag, og har tilfredsstilt alle krav, sier direktør Asgeir Nyseth i Norwegians langdistanseselskap til NRK.
Dette innebærer at flyene i den såkalte «Long Haul»-delen av Norwegian er klare til å overføres fra norsk til irsk tilsyn, og at hele denne operasjonen flyttes til Irland.
Hvis alt går etter planen vil selskapet være overført og operative i løpet av mars.
Trafikken går som før
Nyseth tror ikke dette vil påvirke Norwegians flytrafikk i særlig grad.– Nei, for vi skal fortsatt operere som Norwegian Air Shuttle slik vi har gjort under datterselskapet Norwegian Long Haul.
– Vi kommer til å operere slik vi har gjort med Norwegian Long Haul i Norge, med baser i Thailand og USA og med flyvninger fra øst til vest.
– Det har vært en del bråk rundt Norwegian i det siste. Hva tenker du nå?
– Vi har hatt en del utfordringer med Dreamliner-flyene. Det er ikke noe å legge skjul på, og vi kan bare beklage til de passasjerene som har blitt berørt av dette, sier Nyseth.
– Etter problemene vi hadde i jula har flyene fungert utmerket. Og det er ingen grunn til at dette skal bli verre av at vi flytter over til irsk AOC.
Les også:
Les også:
Tjuetalls ansatte berørt
De ansatte i selskapet Norwegian Long Haul har alle fått tilbud om å reise til Irland og delta i oppbygningen av det nye selskapet der.– Det er noe vi ser på med stor entusiasme. Jeg er selv en av dem som reiser dit, og det er noe jeg ser fram til, sier Nyseth.
– Hvor mange er det snakk om?
– I Norge så var vi vel 23–24 personer som har fått dette tilbudet. Noen takker ja, mens andre ikke kan på grunn av familiære forhold. Og det er bare å beklage. Det er rett over halvparten som har takket ja og blir med til Irland.
Har søkt i USA
Den irske lisensen betyr at Norwegian får operere på EU-lisens, som er en forutsetning for trafikkrettigheter i USA.En søknad er inne hos det amerikanske driftsdepartementet for å fly i USA med den irske tillatelsen.
– Når den irske tillatelsen blir utstedt, skal amerikanske myndigheter behandle den søknaden, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB.
Direktør Nyseth mener nå at det vil bli uproblematisk å bruke asiatiske og amerikanske kabinansatte, men er mindre sikker på at det kommer til å løse flokene som har oppstått mellom Norwegian og amerikanske fagforeninger.
– Slik jeg oppfatter det er disse fagforeningene imot konkurranse, så de kommer vel ikke til å gi seg selv om vi flytter til Irland, men det tar vi som en utfordring.
– Frykter dere at amerikanske myndigheter skal si nei til at dere skal kunne fly mellom Europa og Amerika via Irland?
– Nei, for det finnes avtaler som er regulert, og vi skal følge de avtalene.
Flere muligheter
Nyseth sier den irske tillatelsen gir Norwegian større handlingsrom for utvidelse.– Det gir oss flere muligheter. Vi kan da få rutetillatelser som man ikke får med en norsk AOC. Fordi vi opererer fra et EU-land så kan få tilgang til andre trafikkrettigheter for EU, som Norge ikke har.
– I dag så kan vi for eksempel ikke fly fra Stockholm til Tyrkia, og så er det enkelte land utenfor Europa hvor EU har bilaterale avtaler som Norge ikke har.
– Hva synes du om at Norge mangler disse avtalene?
– Jeg synes det er leit å flytte norsk luftfart ut av Norge for å kunne operere. Helt klart. Men det er en nødvendighet. Og vi ønsker å være med på en globalisering i luftfarten, og da må vi gjøre det sånn
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.