MØTER MOTBØR: Norwegians bruk av asiatisk besetning på langdistanserutene møter motstand. (Foto: Kyrre Lien / NTB scanpix)
Fagforeningstopper til Oslo for å kjempe mot Norwegian
Fagforeningstopper fra USA og Europa skal denne uka møte politikere og den amerikanske ambassadøren i Oslo i sin kamp for å stanse Norwegians bruk av asiatisk besetning på langdistanserutene.
– Dette er en svært viktig sak ettersom det handler om rettigheter i luften, sier kaptein Lee Moak, som er formann i det amerikanske pilotforbundet ALPA, til Dagens Næringsliv.
Forbundet stiller med ti personer under besøket i Norge denne uka. Også andre pilotforeninger i USA stiller med ti personer, blant annet fra verdens største lavprisselskap, Southwest Airlines.
AFL-CIO, USAs faglige landsorganisasjon, sender også representanter til Oslo for å forsøke å stanse Norwegians lisens. Europeiske pilotforeninger, med European Cockpit Association i spissen, sender til sammen 15 personer, skriver avisen.
Fagforeningstoppene lander på Oslo Lufthavn Gardermoen mandag.
Selskapet håper at Norwegian Air International om kort tid får driftstillatelse av irske myndigheter. Like etter må amerikanske myndigheter bestemme seg for om det norske selskapet skal få operere i USA med denne tillatelsen.
– Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte arbeidskraft beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sier Moak
Han håper å få møte Norwegian-sjef Bjørn Kjos i løpet av det fire dager lange norgesbesøket.
Delegasjonen har fått møtetid med statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet, stortingspolitikere fra blant annet Arbeiderpartiet og flere norske fagforeninger.
Målet er også møter med NHO Luftfart og Arbeidstilsynet, men her har man ennå ikke fått svar på forespørslene.
Norwegian avviser kritikken mot selskapet kontant.
– Kritikken og påstandene som amerikanerne kommer med, handler om at de ikke vil ha konkurranse over Atlanteren, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.
- Dette er en svært viktig sak ettersom det handler om rettigheter i luften, sier kaptein Lee Moak, som er formann i det amerikanske pilotforbundet ALPA, til Dagens Næringsliv.
Forbundet stiller med ti personer under besøket i Norge denne uka. Også andre pilotforeninger i USA stiller med ti personer, blant annet fra verdens største lavprisselskap, Southwest Airlines. AFL-CIO, USAs faglige landsorganisasjon, sender også representanter til Oslo for å forsøke å stanse Norwegians lisens. Europeiske pilotforeninger, med European Cockpit Association i spissen, sender til sammen 15 personer, skriver avisen.
Fagforeningstoppene lander på Oslo Lufthavn Gardermoen mandag.
Vil møte Kjos
Norwegian ønsker å betjene langdistanserutene til USA og Thailand med en irsk flylisens og asiatisk personale.
Selskapet håper at Norwegian Air International om kort tid får driftstillatelse av irske myndigheter. Like etter må amerikanske myndigheter bestemme seg for om det norske selskapet skal få operere i USA med denne tillatelsen.
- Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte arbeidskraft beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sier Moak.
Han håper å få møte Norwegian-sjef Bjørn Kjos i løpet av det fire dager lange norgesbesøket.
Flere møter
Leder i Norsk Flygerforbund, Jack Netskar, sier til VG at det er viktig å orientere norske myndigheter om konsekvenser for luftfartsbransjen av Norwegian forretningsmodell.
- Liberaliseringen av luftfarten har medført noen negative konsekvenser som er i ferd med å redefinere hvordan et flyselskap drives. Dette ser vi eksempel på gjennom Norwegian sin forretningsmodell som på en kreativ måte ved hjelp av ulike konstruksjoner ønsker alle fordelene, men ingen av ulempene en ansvarlig operatør normalt sett påtar seg.
Han mener at Norwegian etablering av datterselskaper i andre land til tross for at man ikke har noen produksjon fra dette landet, er et eksempel på dette.
- Et annet er å unngå å ha faste ansatte ved å bruke vikarbyråer eksempelvis fra Asia som rekrutterer asiatisk personell. Dette er langt unna den arbeidslivsmodellen vi har valgt i Norge og Europa hvor alle bidrar på en ansvarlig måte etter evne.
Ifølge Netskar blir flyreisene billigere fordi Norwegian, gjennom sin modell, slipper å skatte like mye som andre flyselskaper må.
- Billettene blir subsidiert av manglende skatteinntekter, sier han.
Delegasjonen har fått møtetid med statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet, stortingspolitikere fra blant annet Arbeiderpartiet og flere norske fagforeninger.
- Hva er målet med møtene denne uka?
- Gode og konstruktive samtaler med myndighetene for å skape en større forståelse for hva problemstillingene består av. Dessuten er det viktig å bli globalt koordinert på denne saken. Kjos har vært en pioner i å utnytte systemet, og vi er nødt til å gjøre noe for å sikre flybransjen, sier Netskar.
Norwegian avviser kritikken mot selskapet kontant.
- Kritikken og påstandene som amerikanerne kommer med, handler om at de ikke vil ha konkurranse over Atlanteren, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Dagens Næringsliv.
Forbundet stiller med ti personer under besøket i Norge denne uka. Også andre pilotforeninger i USA stiller med ti personer, blant annet fra verdens største lavprisselskap, Southwest Airlines.
AFL-CIO, USAs faglige landsorganisasjon, sender også representanter til Oslo for å forsøke å stanse Norwegians lisens. Europeiske pilotforeninger, med European Cockpit Association i spissen, sender til sammen 15 personer, skriver avisen.
Fagforeningstoppene lander på Oslo Lufthavn Gardermoen mandag.
Vil møte Kjos
Norwegian ønsker å betjene langdistanserutene til USA og Thailand med en irsk flylisens og asiatisk personale.Selskapet håper at Norwegian Air International om kort tid får driftstillatelse av irske myndigheter. Like etter må amerikanske myndigheter bestemme seg for om det norske selskapet skal få operere i USA med denne tillatelsen.
– Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte arbeidskraft beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sier Moak
Han håper å få møte Norwegian-sjef Bjørn Kjos i løpet av det fire dager lange norgesbesøket.
Flere møter
Fagforeningslederne har som mål å møte norske myndigheter, andre fagforeninger og USAs ambassadør George James Tsunis under besøket.Delegasjonen har fått møtetid med statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet, stortingspolitikere fra blant annet Arbeiderpartiet og flere norske fagforeninger.
Målet er også møter med NHO Luftfart og Arbeidstilsynet, men her har man ennå ikke fått svar på forespørslene.
Norwegian avviser kritikken mot selskapet kontant.
– Kritikken og påstandene som amerikanerne kommer med, handler om at de ikke vil ha konkurranse over Atlanteren, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.
- Dette er en svært viktig sak ettersom det handler om rettigheter i luften, sier kaptein Lee Moak, som er formann i det amerikanske pilotforbundet ALPA, til Dagens Næringsliv.
Forbundet stiller med ti personer under besøket i Norge denne uka. Også andre pilotforeninger i USA stiller med ti personer, blant annet fra verdens største lavprisselskap, Southwest Airlines. AFL-CIO, USAs faglige landsorganisasjon, sender også representanter til Oslo for å forsøke å stanse Norwegians lisens. Europeiske pilotforeninger, med European Cockpit Association i spissen, sender til sammen 15 personer, skriver avisen.
Fagforeningstoppene lander på Oslo Lufthavn Gardermoen mandag.
Vil møte Kjos
Norwegian ønsker å betjene langdistanserutene til USA og Thailand med en irsk flylisens og asiatisk personale.
Selskapet håper at Norwegian Air International om kort tid får driftstillatelse av irske myndigheter. Like etter må amerikanske myndigheter bestemme seg for om det norske selskapet skal få operere i USA med denne tillatelsen.
- Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte arbeidskraft beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sier Moak.
Han håper å få møte Norwegian-sjef Bjørn Kjos i løpet av det fire dager lange norgesbesøket.
Flere møter
KRITISK: Jack Netskar i Norsk Flygerforbund har lite til overs for Norwegians forretningsmodell. Foto: KNUT ÅGE HANSEN
|
- Liberaliseringen av luftfarten har medført noen negative konsekvenser som er i ferd med å redefinere hvordan et flyselskap drives. Dette ser vi eksempel på gjennom Norwegian sin forretningsmodell som på en kreativ måte ved hjelp av ulike konstruksjoner ønsker alle fordelene, men ingen av ulempene en ansvarlig operatør normalt sett påtar seg.
Han mener at Norwegian etablering av datterselskaper i andre land til tross for at man ikke har noen produksjon fra dette landet, er et eksempel på dette.
- Et annet er å unngå å ha faste ansatte ved å bruke vikarbyråer eksempelvis fra Asia som rekrutterer asiatisk personell. Dette er langt unna den arbeidslivsmodellen vi har valgt i Norge og Europa hvor alle bidrar på en ansvarlig måte etter evne.
Ifølge Netskar blir flyreisene billigere fordi Norwegian, gjennom sin modell, slipper å skatte like mye som andre flyselskaper må.
- Billettene blir subsidiert av manglende skatteinntekter, sier han.
Delegasjonen har fått møtetid med statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet, stortingspolitikere fra blant annet Arbeiderpartiet og flere norske fagforeninger.
- Hva er målet med møtene denne uka?
- Gode og konstruktive samtaler med myndighetene for å skape en større forståelse for hva problemstillingene består av. Dessuten er det viktig å bli globalt koordinert på denne saken. Kjos har vært en pioner i å utnytte systemet, og vi er nødt til å gjøre noe for å sikre flybransjen, sier Netskar.
Norwegian avviser kritikken mot selskapet kontant.
- Kritikken og påstandene som amerikanerne kommer med, handler om at de ikke vil ha konkurranse over Atlanteren, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Dagens Næringsliv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.