| ||
Ny luftromsorganisering innføres torsdagAvinor - 10-11-2014 13:00 CET
Førstkommende torsdag gjennomføres den største
luftromsendringen noensinne i Norge, hvor store deler av Midt- og Vest-Norge får
nye inn- og utflygingsruter. I forbindelse med innføringen er det ventet
forsinkelser ved Værnes, Flesland og Sola lufthavner.
- Når vi gjør slike endringer, er hensynet til flysikkerheten alltid det viktigste. Derfor er det nødvendig med noen begrensinger på hvor mange som kan fly samtidig, fram til vi ser at alt fungerer som forventet, sier kommunikasjonssjef i Avinor Flysikring, Kristian Løksa.
Luftromsendringene,
som er utviklet i dialog med flyselskapene, berører Vestlandet, Møre og
Trøndelag. Det blir nye ut- og innflygingsruter for 16 lufthavner, inkludert de
tre store lufthavnene Sola, Flesland og Værnes.
Forsinkelser
ved de berørte lufthavnene vil også kunne få følgekonsekvenser for trafikken ved
de øvrige lufthavnene i Norge.
Målet
er å øke flysikkerheten, sikre tilstrekkelig kapasitet i luftrommet,
standardisere og effektivisere tjenesten, samt videreføre en god miljøprofil for
lufttrafikken samtidig som en forventer vekst i trafikken.
Mest om morgenen – mindre etter
hvertRestriksjonene vil være kraftigst umiddelbart etter
innføringen natt til 13. november, med størst konsekvenser for morgentrafikken
og resten av denne dagen. Deretter blir restriksjonene gradvis mindre utover
dagen og påfølgende dager, fram til det slippes opp for normal trafikk. Avinor
jobber tett med flyselskapene for at konsekvensene skal bli så små som mulig for
de reisende.
Helikoptertrafikken til Nordsjøen vil også bli berørt. Også her jobber Avinor tett med helikopterselskapene for å begrense de negative konsekvensene mest mulig. 16 flyplasser får endrede eller helt nye inn- og utflygingsruter: Bergen/Flesland, Florø, Førde/Bringeland, Haugesund/Karmøy, Kristiansand/Kjevik, Kristiansund/Kvernberget, Molde/Årø, Røros, Sandane/Anda, Sogndal, Stord/Sørstokken, Stavanger/Sola, Trondheim/Værnes, Ørland, Ørsta-Volda/Hovden og Ålesund/Vigra.
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
|
mandag 10. november 2014
Avinor med ny luftromstruktur
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.