torsdag 13. november 2014

Avinor - Solvik-Olsen enig i en vurdering av lufthavnstrukturen

Avinor

 

-Fornuftig å se på lufthavnstrukturen

Avinor - 13-11-2014 12:37 CET
-Det er bra at det nå gjøres en ny vurdering av lufthavnstrukturen i Norge, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under årets Avinor-konferanse.
-Det viktigste må være at vi får et best mulig transporttilbud for de midlene som brukes. Da må vi være åpne for endringer i dagens lufthavnstruktur, sa Solvik-Olsen.
Avinor har fått i oppdrag å vurdere dagens lufthavnstruktur, og skal levere sine vurderinger i februar 2016 i tilknytning til Nasjonal transportplan.
Undret avgiftsnivå
Tidligere denne uken ble det også klart at Regjeringen vil videreføre avgiftsnivået fra 2014 i 2015.
-Det er viktig at vi finner den riktige balansen. På den ene siden må Avinor sikres finansielt handlingsrom til å gjøre nødvendige investeringer, men samtidig må avgiftene være på et nivå som er håndterbart for flyselskapene, sa Solvik-Olsen.
Han roste også Avinor for å gjennomføre utbyggingen på Oslo Lufthavn i henhold til tidsplan og budsjett.
-Jeg vil gjenta et jeg sa på den forrige Avinor-konferansen: Vi er gjennomgående godt fornøyd med måten Avinor ivaretar ansvaret sitt på, sa Solvik-Olsen.
For øvrig var han glad for at Avinor til en viss grad blir utfordret av Sandefjord og Moss lufthavn – og en mulig utvikling på Gullknapp lufthavn i Aust-Agder
-Konkurranse er skjerpende for alle, sa Solvik-Olsen.
Tror på innovasjon
Solvik-Olsen trakk også fra klimautfordringene til luftfarten, og biodrivstoffprosjektet til Avinor og norsk luftfartsbransje.
-Dette er ett av mange gode initiativer, og så må vi være åpne for å se på ulike alternativer. Det kan godt tenkes at det biodrivstoffet luftfarten en dag vil benytte seg av, kommer fra andre energikilder enn skog, sa statsråden.
Enkle reiser
Statsråden var ellers opptatt av at man fra 2015 vil få forenklet transfer på Oslo Lufthavn.
-Alle tiltak som gjør reisen enklere for passasjerene, er viktige å gjennomføre, slo Solvik-Olsen fast.
Avinor bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets 46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.