– Et liv i nord er ikke mindre verdt enn et liv i sør
Et ambulanse-jetfly i Nord-Norge ble omtalt som et kvantesprang for beredskapen. Nå blir planene mest sannsynlig forkastet. Det får Mads Gilbert til å reagere.
– Å få jetfly inn i Luftambulansetjenesten er et kvantesprang som bedrer beredskapen for Svalbard, og gir bedre pasientsikkerhet i hele landet, sa daglig leder i Luftambulansetjenesten ANS, Øyvind Juell, i mai.
Snøskredet som tok to menneskeliv på Svalbard i desember lå friskt i minne. Da måtte helsepersonell og utstyr flys opp med både ambulanse- og rutefly fordi Luftambulansetjenestens propellfly ikke hadde mulighet til å frakte alt det nødvendige utstyret fra Tromsø til Longyearbyen. I tillegg måtte de låne et ambulanse-jetfly fra Sverige.
Planen i mai var å få på plass ett jetfly på Gardermoen og ett i Tromsø.
Forslaget fikk reaksjoner, blant annet i Finnmark, hvor de mente et slik fly vil svekke dagens beredskap.
Mandag ble anbudet for ambulanseflytjenesten fra 2019 ferdigstilt. Direktørene i de fire regionale helseforetakene bestemte seg for kun å satse på et ambulanse-jetfly, stasjonert på Gardermoen.
– Det er rett og slett en svart dag for akuttberedskapen i Nord-Norge. De bygger opp beredskapen i sør, og ned i nord. Et liv i nord er ikke mindre verdt enn et liv i sør, sier Mads Gilbert, overlege ved Akuttmedisinsk klinikk ved Universitetssykehuset Nord-Norge.
Han argumenterer blant annet med at dagens ambulansefly ikke har godt nok rekkevidde for å fly til Svalbard. For en slik tur må de prioritere hvilket utstyr de skal ha med. I tillegg er det begrenset med kapasitet når det kommer til personer i propellflyene. I tillegg er det ikke alltid propellflyene kan fly helt til Svalbard, på grunn av været. Da vil et jetfly være til å stole på.
– Dette gjelder ikke bare store akutte hendelser, men også vanlig sykdom, som infarkt og slag. Slike pasienter må som oftest flys til Tromsø, sier Gilbert.
– I flytid vil jetflyet kunne hente en pasient på Svalbard og fly til Tromsø like raskt som dagens ambulansefly kan gjøre det fra Tromsø, skriver de i en pressemelding.
– Hvordan kan de beskrive et ambulanse-jetfly i Tromsø som et kvantesprang for beredskapen, for så å hevde at det er like bra å bare ha et fly på Gardermoen, spør Mads Gilbert.
– Flyet på Gardermoen vil være opptatt med sine ting. Vi er avhengig av å ha et slik fly tilgjengelig i Nord-Norge, som kan brukes uten forsinkelser, sier Gilbert.
Anskaffelsen av nye ambulanseflytjenester fra 2019 sendes ut på anbud i løpet av uka, med endelig avgjørelse sommeren 2017.
Planen i mai var å få på plass ett jetfly på Gardermoen og ett i Tromsø.
Forslaget fikk reaksjoner, blant annet i Finnmark, hvor de mente et slik fly vil svekke dagens beredskap.
Mandag ble anbudet for ambulanseflytjenesten fra 2019 ferdigstilt. Direktørene i de fire regionale helseforetakene bestemte seg for kun å satse på et ambulanse-jetfly, stasjonert på Gardermoen.
- Sysselmannen: – Vi ble ikke hørt om ambulanse-jetflyene
– Svart dag for Nord-Norge
Han argumenterer blant annet med at dagens ambulansefly ikke har godt nok rekkevidde for å fly til Svalbard. For en slik tur må de prioritere hvilket utstyr de skal ha med. I tillegg er det begrenset med kapasitet når det kommer til personer i propellflyene. I tillegg er det ikke alltid propellflyene kan fly helt til Svalbard, på grunn av været. Da vil et jetfly være til å stole på.
– Dette gjelder ikke bare store akutte hendelser, men også vanlig sykdom, som infarkt og slag. Slike pasienter må som oftest flys til Tromsø, sier Gilbert.
Styrker hele landet
Selv om de ikke satser på et jetfly i Nord-Norge, mener Luftambulansetjenesten at jetflyet på Gardermoen vil kunne settes inn ved større hendelser andre steder i landet, og styrker dermed den totale beredskapen i hele landet.– I flytid vil jetflyet kunne hente en pasient på Svalbard og fly til Tromsø like raskt som dagens ambulansefly kan gjøre det fra Tromsø, skriver de i en pressemelding.
– Hvordan kan de beskrive et ambulanse-jetfly i Tromsø som et kvantesprang for beredskapen, for så å hevde at det er like bra å bare ha et fly på Gardermoen, spør Mads Gilbert.
– Flyet på Gardermoen vil være opptatt med sine ting. Vi er avhengig av å ha et slik fly tilgjengelig i Nord-Norge, som kan brukes uten forsinkelser, sier Gilbert.
Anskaffelsen av nye ambulanseflytjenester fra 2019 sendes ut på anbud i løpet av uka, med endelig avgjørelse sommeren 2017.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.