– Norwegian irriterte virkelig på seg forbrukerne i fjor
I fjor fikk Forbrukerrådet 70.000 spørsmål og mottok 10.000 klager. Mange av klagene var rettet mot Norwegian.
Disse ti firmaene fikk Forbrukerrådet flest spørsmål om i 2016.
- Elkjøp
- Canal Digital
- Norwegian
- Expert
- Telenor
- Lefdal
- Skattelisten
- Telia
- DNB
- Møller Bil
Firmaene som bør skjerpe seg er blant annet Skattelisten og Norwegian, ifølge en pressemelding fra Forbrukerrådet.
– Norwegian irriterte virkelig på seg forbrukerne i fjor. For eksempel startet sommeren med massive forsinkelser og tallrike innstillinger. De manglet både piloter og fly. Vi må nesten kunne forvente at et flyselskap husker på å skaffe begge deler, sier Forbrukerdirektør Randi Flesland i en pressemelding.
Går ikke flyet ditt når det skal, kan du ha krav på å få dekket mat og opptil 5000 kroner, ifølge Forbrukerrådet.
I fjor fikk også Forbrukerrådet uforholdsmessig mange spørsmål om Skattelisten, som tilbød folk å snoke gratis i skattelisten uten at noen fikk greie det, men som fakturerte rundt 1000 kroner i ettertid.
– Det er selvsagt uholdbart. Vi oppfordret folk til å ikke betale, for prisen skal være tydelig før du inngår en avtale. Dette er rett og slett ulovlig, sier Flesland.
Les også: Dette er fondsbransjens argumenter for å legge ned fond
– Bruk kontrakt
Norske forbrukere hadde også mange spørsmål om leiebil.– Noen faller for drømmebilen på et bilde, og slår til fra sofaen hjemme uten engang å ha prøvd bilen. Vil du unngå trøbbel, gjelder det å undersøke på forhånd, og å bruke Forbrukerrådets kontrakt, råder Flesland.
Forbrukerrådet mottok flest spørsmål om leiebil, fulgt av leiebolig og datautstyr og mobiltelefoner.
Forbrukere som er bosatte i Tromsø, Oslo og Telemark var raskest til å kontakte Forbrukerrådet i fjor. Den samme troikaen var også raskest til å hendende seg til Forbrukerrådet i 2015.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.