Underskudd som forventet


SAS fly over en by
KUTTER KOSTNADER: Nok en gang varsler SAS kostnadskutt
Foto: SAS
Samtidig falt resultat etter skatt fra minus 246 til minus 556 millioner svenske kroner. Det vil si at underskuddet ble mer enn fordoblet, i perioden som i flybransjen er lavsesong.
– Vi legger bak oss et sesongmessig svakt kvartal, som var verre enn året før som forventet, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en pressemelding.
Analytiker i Swedbank Hans-Eric Jacobsen følger flybransjen tett og bekrefter at resultatet ble som ventet:
– SAS opplever det samme som alle flyselskap opplever. Inntektene faller fortere enn kostnadene.

Stadig billigere billetter

Dette betyr altså ikke at folk flyr mindre, tvert om. Vi betaler bare mindre og mindre for å fly.
– Men SAS allerede har satt i gang betydelige tiltak for å få ned kostnadene, påpeker Jacobsen.

INNTEKTENE FALLER RASKERE: – SAS opplever det samme som alle flyselskap opplever. Inntektene faller fortere enn kostnadene, sier Swedbank-analytiker Hans-Erik Jacobsen
Nye baser opprettes nå i London og Spania for å få lavere kostnader. Det introduseres også nye digitale plattformer som skal øke effektiviteten.

Flyseteavgift svir

SAS ledelsen forklarer noe av underskuddet med økte drivstoff avgifter og valutaeffekter, hovedsakelig at den svenske kronen har falt i forhold til amerikansk dollar, som blant annet er valutaen oljeprisen måles i.
I tillegg peker de på at den norske flyseteavgiften har dratt ned inntektene i Norge.
SAS har gjennom årene vært gjennom tøffe kostnadskutt program, men nå er det ikke snakk om nedbemanning, ifølge Swedbank-analytikeren.
– Man skal ikke kutte antall ansatte eller antall fly. Men blant annet ha flyene lenger i luften, jobbe med å opprettholde punktlighet, effektiviteten til de ansatte må stadig forbedres, og det jobbes med å få ned bensinforbruket (som er en vesentlig kostnad for alle flyselskap, red.anm.).

Winter uniform deigned Dior
UNDER FORTSATT PRESS: Mye har skjedd i løpet av de 70 årene SAS har flydd. Fra å gå i uniform av Dior (på 70-tallet) opplever de ansatte stadige rundet med press på lønns- og arbeidsvilkår.
Foto: SAS / SAS Records Management
Dette betyr også at presset på lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte vil fortsette.
– Og dette er en utvikling som aldri vil stanse, mener Jacobsen.
Det er tøff konkurranse i flybransjen og billettprisene blir stadig billigere. 


SAS-direktør Eivind Roald er ikke fornøyd med førstekvartalstallene til flyselskapet. Foto: Aleksander Nordahl