Russisk bombefly fløy
ubemerket over Finnmark – norsk radarsystem var nede
Det fryktede russiske bombeflyet av typen Typolev Tu-95 krysset
Varangerhalvøya i Øst-Finnmark i 1986 uten å bli oppdaget av norske
radaranlegg.
FLYR
FORTSATT: Det russiske bombeflyet flyr fortsatt langs norskekysten. Her er det
fotografert av Luftforsvaret i havet utenfor Bodø.
Foto:
331/332 skvadron / Luftforsvaret
Publisert 02.05.2017, kl. 10:51
– Flyet
kom fra Kola over Varangerfjorden og nesten rett over oss. Jeg har ennå bildet
av flyet på netthinnen selv om det fløy høyt. Jeg husker godt den lange
kondensstripa etter flyet. Et veldig stort firemotors propellfly i sølv, hvitt
og svart.
Daværende
ansvarlig for Forsvarets Tele- og Datatjeneste i Øst-Finnmark, Øistein
Andreassen, var på skitur i Komagværdalen senhøsten 1986 sammen med kone og sin
sønn Tor Otto Andreassen da de observerte flyet.
Kjente russiske fly
21 år gamle
Tor Otto hadde jobbet som befal ved Garnisonen i Sør-Varanger, og kjente godt
de forskjellige russiske flytypene. Det samme gjorde faren.
– Vi var
i ikke i tvil. Det var Tu-95 med NATO-kallenavnet «Bear». I klarværet utpå
dagen med godt dagslys så vi flyet i flere minutter på vei nordvest over
Varangerhalvøya mot Barentshavet, sier Tor Otto Andreassen.
Russerne
visste at radaranlegg på norsk side var nede, sier Tor Otto Andreassen.
Foto:
Privat
Begge
har militær karriere og utelukker at det var snakk om de to eneste norske fire
motors propellflyene, Hercules og Orion.
Radar ute av drift
Signalene
fra det militære radaranlegget på Holmfjell brukte vanligvis å slå inn på
radioen på hytta til familien med jevne mellomrom, men ikke denne dagen,
forteller Andreassen.
Både
dette radaranlegget og trolig andre sensorer var ute av drift på grunn av
teknisk vedlikehold.
– Det er
klart at når vi kunne høre at et anlegg var ute av drift på radioen, hadde ikke
russerne problemer med å fange det opp med sine instrumenter. Sjansen for å bli
oppdaget var derfor liten, sier Andreassen.
Ut i internasjonalt farvann
Det
russiske flyet kunne dermed forsvinne ut i internasjonalt farvann uten at det
norske Forsvaret reagerte.
Etterpå
gjennomførte det hemmelige politiet i Tromsø et tre timer langt avhør, sier Tor
Otto Andreassen.
–
Tilbake etter helgetur hang det en liten lapp på hybeldøra mi med et navn og et
nummer jeg skulle ringe. Det var et detaljert avhør.
Ukjent historie
NRK får
også bekreftet historien fra annet pålitelig hold. Saken ble ikke omtalt i
media på den tiden.
Konservator
Karl L. Kleive ved Norsk Luftfartsmuseum kjenner ikke til lignende tilfeller.
Foto:
Norsk Luftfartsmuseum
Tidligere
luftkommandør i Luftforsvaret, Kjell Lutnes, har ingen opplysninger om
hendelsen. Det har heller ikke konservator Karl L. Kleive ved Norsk
Luftfartsmuseum.
– Mitt
inntrykk er at russerne i alle år har vært påpasselig å forholde seg til
internasjonalt regelverk slik som også vi gjør. Jeg har ikke kjennskap til at
slik krenkelse av norsk fastland har forekommet, sier Kleive.
Tupolev
Tu-95 ble operativt i 1956, men er stadig i aktiv tjeneste. Flyene flyr
fortsatt tokt over Atlanteren, langs norskekysten og lengre syd. Flyet brukes
også for å skyte ut raketter og til etterretning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.