– Første el-fly i norsk rutetrafikk innen 10 år
Elektriske fly kan
bli redningen for kortbanenettet i Nord-Norge, mener Avinor. – Det vil bli mye
billigere å fly, sier spesialrådgiver Jan Otto Reimers i Avinor.
Avnior jobber for at Norge skal ta en lederrolle i verden med å ta i
bruk el-fly.
FOTO: JOHN INGE JOHANSEN / NRK
Publisert i dag, for 3 timer siden
Tenk deg at du sitter deg inn i et fly på en kortbaneflyplass i Norge.
En stille summing høres, og så tar flyet av. Etter kort tid er du framme på
neste kortbaneflyplass, og du kan gå ut etter å ha betalt en billett
tilsvarende prisen en bussbillett.
Det høres kanskje ut som en framtidsvisjon. Men spesialrådgiver Jan
Otto Reimers i Avinor tror at el-flyrevolusjonen kommer i løpet av de neste 10
årene.
– Fly med motorer
som drives av batterier, kommer med samme hastighet som elbilen, sier
spesialrådgiver Jan Otto Reimers i Avinor.
– Dersom testing kommer i gang, vil vi kunne se
el-flyene kanskje allerede i 2025. Dersom flyene skal tas i bruk kommersielt,
snakker vi 2030. Men for å få det til kreves det planlegging og utbygging.
Blant annet vil elektriske fly kreve ladestasjoner på flyplassene, sier Reimers
til NRK.
Norge langt framme
Norge ligger allerede langt fremme på dette feltet. I tillegg er Norge
selvforsynt på fornybar elektrisitet.
– Sannsynligvis vil framveksten av el-fly følge
samme metodikk som med elektriske biler, sier Reimers.
De første flyene vil være et hybridfly, som bruker elektriske motorer
for å ta av, men som bruker konvensjonelt flydrivstoff for å cruise gjennom
lufta. Det er det minst energikrevende.
– Men når det skal lande igjen er det tilbake til
de elektriske motorene. I beste fall kan dette redusere CO2-utslippene og
drivstofforbruket med 20 prosent, sier Reimers.
Billigere billetter
Utbygging for elektriske fly vil også føre til at man trenger ladestasjoner på de ulike flyplassene. Her fra Svolvær lufthavn i Lofoten.
FOTO: NRK
– Det som er ekstra spennende er at man kan få ned passasjerkostnadene
til et mye lavere nivå. Flyene blir som busser, og blir langt mer effektive enn
tog og andre transportmidler. Samtidig vil de få en fantastisk miljøprofil,
sier Reimers.
Ordfører Eivind Holst i Vågan gleder seg til å reise med elfly i
framtiden.
FOTO: KÅRE RIIBE RAMSKJELL / NRK
Dette betyr en ny revolusjon for de rundt 25 norske flyplassene på
kortbanenettet i Norge. Ordføreren i Vågan i Lofoten ønsker utviklingen
velkommen.
– Dette er spennende tanker. Det betyr at man kan
beholde den kortbanestrukturen som er her i dag. Samfunnet vil spare mye penger
ved å slippe å bygge nye flyplasser. I tillegg vil luftfarten bli sikrere og
mer miljøvennlig, sier ordfører Eivind Holst i Vågan.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.