Boeing og Embraer forhandler om samarbejde
Som svar på Airbus’ opkøb i canadiske Bombardier forhandler Boeing nu med brasilianske Embraer om et samarbejde. Den brasilianske regering er dog skeptisk overfor et egentlig opkøb.
Siden midten af december har den amerikanske flyproducent Boeing og den brasilianske flyproducent Embraer følt hinanden på tænderne og diskuteret hvordan parterne kan samarbejde. I første omgang forlød det, at parterne forhandlede om en egentlig fusion, hvor Boeing købte en stor andel af Embraer, der i dag har den brasilianske stat som hovedaktionær.
Nu skriver den brasilianske erhvervsavis Valor Economico, at de igangværende diskussioner mellem Boeing og Embraer snarere fokuserer på at etablere et joint venture, hvor man deler udgifterne og indtægterne forbundet med produktion og salg af nye fællesudviklede flytyper.
Et sådan setup vil sandsynligvis være nemmere at sluge for den brasilianske regering, som har udtrykt skepsis overfor at lade et udenlandsk firma overtage kontrollen med Embraer.
Tilfredsstille Boeings interesse
En kilde udtrykker overfor nyhedsbureauet Reuters imidlertid bekymring omkring hvorvidt et joint venture vil være den mest effektive måde at kombinere selskabernes udviklingsressourcer og udforske nye forretningsmuligheder. Desuden er det ikke sikkert, at det vil kunne tilfredsstille Boeings interesse for Embraers portefølje af regionale passagerfly, business jets og militærfly.
En kilde udtrykker overfor nyhedsbureauet Reuters imidlertid bekymring omkring hvorvidt et joint venture vil være den mest effektive måde at kombinere selskabernes udviklingsressourcer og udforske nye forretningsmuligheder. Desuden er det ikke sikkert, at det vil kunne tilfredsstille Boeings interesse for Embraers portefølje af regionale passagerfly, business jets og militærfly.
Embraer har en omsætning på knap 40 mia. kroner og knap 20.000 ansatte. På selskabets fabrikker i Brasilien bygger Embraer blandt andet de populære Embraer E-Jet fly, der blandt andet bruges af LOT, Finnair og KLM Cityhopper.
Kæmper intens kamp
Forhandlingerne mellem Boeing og Embraer kommer ganske få måneder efter at Boeings europæiske rival Airbus til manges overraskelse købte aktiemajoriteten i den canadiske flyproducent Bombardiers C-serie. Bombardier er verdens fjerdestørste flyproducent efter Boeing, Airbus og Embraer.
Forhandlingerne mellem Boeing og Embraer kommer ganske få måneder efter at Boeings europæiske rival Airbus til manges overraskelse købte aktiemajoriteten i den canadiske flyproducent Bombardiers C-serie. Bombardier er verdens fjerdestørste flyproducent efter Boeing, Airbus og Embraer.
Mens Boeing og Airbus kæmper en intens kamp i markedet for mellemdistancefly med mellem 130 og 200 sæder, så kæmper Embraer og Bombardier en intens kamp i markedet for regionale jetfly med plads til mellem 50 og 140 passagerer og deler mere eller mindre markedet i mellem sig.
Ved at købe sig ind i Bombardier, så har Airbus fly fra 50 sæder til mere end 200 sæder på sine hylder. Og hvis Boeing skal kunne matche det produktudbud, så er de nødt til at købe Embraer eller have selskabet særdeles tæt på sig.
Alternativ til Airbus og Boeing
Alverdens flyselskaber nyder i øjeblikket godt af at brasilianske Embraer og Bombardier sætter stadig større fly i produktion. Seneste skud på stammen er Bombardiers C-serie. Dermed får selskaberne i stigende grad et alternativ til Boeing og Airbus, når der skal købes nye mellemdistancefly.
Alverdens flyselskaber nyder i øjeblikket godt af at brasilianske Embraer og Bombardier sætter stadig større fly i produktion. Seneste skud på stammen er Bombardiers C-serie. Dermed får selskaberne i stigende grad et alternativ til Boeing og Airbus, når der skal købes nye mellemdistancefly.
Men den gunstige position kan meget vel snart være fortid, hvis det lykkes Airbus og Boeing at få kontrol over henholdsvis Bombardier og Embraer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.