TURØY-ULYKKEN
Havarikommisjonen: Slik girboksen er konstruert kan en lignende ulykke skje på nytt
– Hovedgirboksen på Super Puma må redesignes.
–
Det skal ikke kunne gå an at en enkeltfeil medfører at rotoren forlater
helikopteret.
Avdelingsdirektør
Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport (SHT) satte ord på det
mange har tenkt da den endelige rapporten etter Turøy-ulykken
ble lagt fram i Bergen torsdag.
Girboksen må
redesignes
Den
direkte årsaken til at hovedrotoren løsnet på Turøy-helikopteret 29. april
2016, var et utmattingsbrudd i ett av åtte planetgir i andre trinn i den
episykliske modulen i hovedgirkassa (MGB).
Alle
tretten om bord i EC225LP-helikopteret omkom.
Utmattingen
i planetgiret startet i lagerbanen på innsiden av tannhjulet og vokste ut mot
tennene. Sprekken vokste og medførte en kollisjon med solgiret i midten, som
igjen førte til at planetgiret knakk og umiddelbart rev av hele toppen av
hovedgirboksen sammen med hovedrotoren.
Sprekken
startet som et lite overflatesår og utviklet seg usynlig under overflata.
Bakgrunnen for at dette oppsto var partikler i girboksen. Måten sprekken vokste
på og utviklet seg på, er en tidligere ikke kjent feil.
– I
vår undersøkelse har vi kikket på design, driftserfaring, materialvalg og
belastning og konkludert med at denne girboksen har nådd et nivå der marginene
for feil er for små, sa Halvorsen.
Derfor
er SHTs sikkerhetstilråding rettet mot Airbus Helicopters at de bør
revurdere designet til girboksen for å øke robustheten, påliteligheten
og sikkerheten.
Også dagens gir kan feile
Når
det gjelder selve planetgiret, var det tidligere to leverandører av lager til
disse girene, og utformingen var ikke hundre prosent identisk. Den geometriske
utformingen av den ene lagertypen, som ga størst kontaktpress, ble brukt i
ulykkeshelikopteret og nå tatt ut av drift. Det er ikke nødvendigvis alene godt
nok.
–
Vi ser i vår undersøkelse at mekanismen for brudd er lik for begge typer.
Dersom forholdene ligger til rette for det, kan vi ikke se bort fra at også et
gir med lager fra den gjenværende fabrikanten kan bryte sammen, sa Halvorsen
under rapportframleggelsen.
I
rapporten viser SHT til data, analyser og tester som ikke avkrefter dagens planegir
også kan ha potensial til å utvikle skjulte utmattingssprekker i materialet fra
en skade på overflaten.
Airbus
har i et eget vedlegg i
rapporten, der de kommer med det de karakteriserer som «oppklarende
tilleggsopplysninger». Her skriver helikopterprodusenten at de er enige i SHTs
overordnede konklusjoner og analyser.
Også
Airbus' egne undersøkelser peker på at det sannsynligvis var partikler i
oljestrømmen i girboksen kan skadet en eller flere ruller i lageret, som igjen
førte til «micro-pitting» på den ytre lagerbanen, men konkluderer med at
sprekken som førte til bruddet ikke startet under overflata.
- Legger fram
Turøy-rapporten: Airbus er uenig
med havarikommisjonen
Gir ble jevnlig
kassert
Etter
dagens regelverket studeres kun slitasje girtennene, ikke det som skjer inne i
giret. Da girboksen ble sertifisert i 2004, ble levetida på disse planetgirene
sett på som nærmest uendelig, men ble satt med god margin til 4.000 timer.
–
Det viste seg å ikke være tuftet på virkeligheten, sa Halvorsen på
pressekonferansen på Flesland.
For
undersøkelsen har nemlig vist at under ti prosent av andretrinns planetgir i
Super Puma-helikoptrene EC225 og AS332L2, som har nær identisk girboks,
oppnådde forventet levetid før de ble kassert under vedlikehold som følge av
tegn på slitasje.
Havarikommisjonen
er kritisk til at Airbus ikke har undersøkt hvorfor det var slik og etterlyser
en systematisk analyse av kasserte planetgir slik at denne problematikken ble
forstått.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.