Tungsolgte norske Hercules-fly står fortsatt lagret i ørkenen i USA
De 50 år gamle transportflyene har stått til salgs i over elleve år.
Foto: Teknisk Ukeblad
·
P1ER ERLIEN DALLØKKEN
·
FORSVAR
·
5. SEP. 2019 - 11:30
Blant tusenvis av fly på
flybasen Davis-Monthan i Arizona i USA befinner det seg også fem
norske C-130H Hercules.
«The Boneyard» er ikke bare en flykirkegård, mens
også et gunstig lagringssted på grunn av lite regn og lav luftfuktighet, slik
at flyene ikke korroderer bort før de eventuelt skal settes tilbake til
luftdyktig stand igjen.
Planen for de 50 år gamle transportflyene
tilhørende Forsvaret, var et kort opphold i ørkenen før de ble solgt. Nå har de
stått parkert i elleve år, og dette har vist seg å være mer tungsolgte maskiner
enn antatt.
Flysalget ble
stoppet
Forsvaret hadde opprinnelig seks C-130H
Hercules-fly – Odin, Tor, Balder, Frøy, Ty og Brage – som ble bygget i 1968,
tatt i bruk i 1969 og faset ut 15. mai 2008.
Da alle flyene unntatt Tor, som ble igjen på
museum, ble fløyet fra Gardermoen til Arizona i juli 2008, var Forsvaret
overbevist om at flyene kunne selges kjapt. De hadde allerede sju interessenter
på hånd. Slik gikk det ikke. Flere av dem skal ha falt fra på grunn av den
langvarige papirmølla det er å bli godkjent som kunde av amerikanske
myndigheter.
Her på 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG) i Arizona i USA står fem norske C-130H fortsatt til salgs, over elleve år etter at de ble parkert. Bilde: Forsvaret
Året etter, i 2009, skal det har vært hele elleve
land som hadde meldt interesse for flyene, uten at det lyktes å lande noen
kontrakt. I 2010 tok Teknisk Ukeblad opp saken
på nytt og det var ny optimisme hos Forsvarets flyselgere som
skulle avholde visninger for tre-fire potensielle kunder og regnet med at
handelen ville være gjennomført i løpet av et par måneder.
Deretter forsvant saken noen år fra offentligheten
før flysalget i månedsskiftet september/oktober i 2015 endelig var i boks.
Det var fram til amerikanske myndigheter grep inn og stanset
overdragelsen. Ifølge VG hadde
Flo gått god for kjøperen og skrevet under kontrakten. Amerikanerne mente
derimot at garantien for at militært materiell skulle havne i feil hender
ikke var god nok.
Høsten 2017 kom det igjen signaler om at flyene var i ferd med å selges,
og våren 2018 fikk Teknisk Ukeblad opplyst at avhendingsprosjektet nærmet seg
slutten.
Så hva er status høsten 2019?
Lite info fra
Forsvarsmateriell
Dette er et tema Forsvarsmateriell (FMA) åpenbart
ikke er interessert i å informere så mye om. Teknisk Ukeblad ba 13. august om
status for avhendingen, og måtte vente i ti dager på svar.
Der skriver FMA at de har mottatt og vurdert
anbudsdokumentasjon fra «forskjellige interessenter», og at det nå pågår en
konkurranse mellom dem som er funnet kvalifisert.
– Siden dette fortsatt er en pågående prosess,
ønsker ikke FMA å uttale seg ytterligere i saken, heter det i det skriftlige
svaret.
Også for 15 måneder siden var budskapet at det var
flere interessenter og at det gikk mot et salg av flyene. Da opplyste FMA at
«avhendingsprosessen kan ta opp mot 12 måneder».
Teknisk Ukeblad har fulgt opp og spurt FMA hvor
mange potensielle kjøpere de nå har, når de har som mål å være ferdig med
C-130H-salget og hvorfor dette har tatt lengre tid enn det som ble kommunisert
i juni 2018. Etter nye ti dager har vi fortsatt ikke fått svar.
Kjøpte nye C-130J
Første norske C-130J ble rullet ut
av Lockheed Martin-fabrikken i Marietta 1. mai 2008. Foto : Lockheed Martin
Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt fra
salgsdokumentene, framholdes at de fem norske «hercene» er i ekstremt god
stand. Flyene fikk nye vinger like før de ble faset ut, eller rettere sagt
brukte vingesett. Det er beregnet at flyene har igjen en gjennomsnittlig
levetid på 14.000 flytimer.
Flyene er satt i såkalt nullstilstand, hermetisk
lukket med omslag på alle åpninger, og kommunikasjon, navigasjonsutstyr og
våpensystemer er fjernet slik at dette nå er sivile fly.
Luftforsvaret har i dag fire Lockheed Martin
C-130J Super Hercules som ble levert fra høsten 2008 til sommeren 2010. Et
halvt år etter at «Siv» gikk tapt på tragisk vis i Kebnekaise 15. mars 2012,
ble flyet erstattet med «Frøya».
Det som med det blotte øye fra utsiden skiller
Norges gamle og nye herculeser er lengden og motorene. Skroget på J-versjonen
er strukket med 4,5 meter, mens firebladspropellene på H-versjonen er erstattet
med Dowty R391 seksblads komposittpropeller koblet til
kraftigere Rolls-Royce AE2100D3 turbopropmotorer.
I tillegg til C-130J har Norge i dag tilgang til
det strategiske transportflyet Boeing C-17 Globemaster III. Sammen med elleve
andre nasjoner er Norge deleier i de tre C-17-flyene som til daglig er stasjonert
på flybasen Pápa nordvest i Ungarn. Den flernasjonale luftvingen Heavy
Airlift Wing (HAW) feiret ti år i juni.
Etter mal fra C-17-samarbeidet er det i ferd med å
gjøres en flernasjonal anskaffelse av tankfly av typen Airbus A330 MRTT. Sammen
med Tyskland, Nederland, Belgia og Luxembourg har Norge bestilt åtte såkalte
multirolle tank- og transportfly. De tre første skal leveres i 2020 og blir
stasjonert i Eindhoven i Nederland med en sekundær base ved Köln i
Tyskland.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.