torsdag 23. januar 2020

Konfliktsoner - Flygerne vil ha bedre risikovurdering - Check-In / AW&ST

SAS-piloter i cockpittet. (Arkivfoto)

Piloter efterlyser bedre risikovurdering af konfliktzoner

Efter nedskydningen af et ukrainsk passagerfly ønsker europæiske piloter, at lande og flyselskaber i større grad samarbejder for at få den bedst mulige risikovurdering af konfliktfyldte zoner.
”At flyve i fjendtligt luftrum koster liv. Tid til pragmatiske løsninger.”
Sådan indleder den europæiske pilotsammenslutning, European Cockpit Association (ECA), en pressemeddelelse udsendt tirsdag. Piloterne er chokerede og dybt bedrøvede over, at en Boeing 737-800 fra Ukraine International Airlines blev skudt ned ved Teheran i Iran den 8. januar, hvilket kostede 176 mennesker livet.
ECA fremhæver, at nedstyrtningen kun sker få år efter nedskydningen af MH17 fra Malaysia Airlines i 2014. De europæiske piloter mener ikke, at der er taget ordentligt ved lære af dén hændelse. Europa har ikke noget effektivt system til at vurdere risici ved at flyve ind i konfliktzoner, lyder det.
Samarbejde er tvingende nødvendigt
De europæiske piloter opfordrer til hurtige og pragmatiske løsninger, da de fandt det farligt, at flere større flyselskaber fortsatte med at flyve til Teheran i dagene efter nedskydningen.
”Det står klart, at vi ikke kan stole på konfliktbelastede lande om at begrænse eller lukke deres eget luftrum. Vi skal i princippet stole på, at vores nationale myndigheder og vores flyselskaber sørger for, at passagerers og besætnings liv er tilstrækkeligt beskyttet, og at denne ukontrollerede risiko adresseres,” siger Philip von Schöppenthau, generalsekretær i ECA.
”En ren national, ikke-koordineret indsats har imidlertid ikke fungeret indtil nu og vil ikke gøre det i fremtiden. De enkelte medlemslande deler tydeligvis ikke deres sikkerhedsoplysninger om konfliktzoner tilstrækkeligt til at yde beskyttelse. Så længe dette er tilfældet, og intet indholdsmæssigt sker gennem en dedikeret europæisk struktur, vil vi se yderligere flyvninger tage unødige risici. ”
Fælles database til EU-selskaber
ECA-præsident Jon Horne udtaler, at der er et presserende behov for at finde en metode til deling og handling omkring risikoanalyser af konfliktzoner.
”Med oplysninger fra forskellige europæiske flyselskaber og lande, der hurtigt deles mellem hinanden og til myndigheder, bør intet europæisk flyselskab eller pilot være efterladt i mørket; alle har mulighed for at drage fordel af effekten af ​​den privilegerede information fra de bedst informerede,” siger Jon Horne.
”Selvom mange mener, at der skal være en EU- eller international myndighed, der tager ansvar for lukningen af ​​fjendtligt luftrum, er der ikke noget, som tyder på, at det snart sker. Og derfor har vi brug for et pragmatisk, industribaseret setup, der kan give en meningsfuld beskyttelse her og nu.”
ECA, der repræsenterer over 40.000 europæiske piloter, foreslår blandt andet, at der oprettes en industribaseret database over aktuelle risikovurderingsdata og standardprocedurer for enhver ny, væbnet konflikt. En simpel regel kan eksempelvis lyde, at hvis to medlemslande og/eller to større flyselskaber beslutter ikke at flyve ind i et konfliktfyldt luftrum, vil denne beslutning også gælde alle andre lande og flyselskaber. Indtil den pågældende konfliktsituation er afklaret.


Editorial: Stop Airliner Shootdowns

 
Zelensky
Ukraine President Voldymr Zelensky Jan 9 at Kyiv International Airport.
Credit: President of Ukraine website

Almost five years after the July 2014 shooting down of a Malaysia Airlines Boeing 777 by a missile over Ukraine, IATA’s safety chief lamented the lack of progress on information-sharing initiatives that would help prevent similar travesties.
“We need better information,” IATA SVP-safety and flight operations Gilberto Lopez-Meyer said during the IATA AGM in Seoul in June.
Just seven months later, his words proved tragically prescient. A Ukraine International Airlines Boeing 737 was shot down, after it took off from Tehran, by Iranian missile operators who were on high alert after the US assassinated Iran’s top general. They appear to have mistaken the 737 for an enemy plane. All 176 people onboard were killed, just as all 298 people onboard flight MH17 had their lives instantly wiped out.
IATA CEO and director general Alexandria de Juniac called the downing of PS752 “an outrage” and he is right. The shootings may have been inadvertent, but that is no comfort to the families of those who died. And it’s no reassurance to the traveling public or the flight crews who can see that governments have done little to nothing since MH17 to safeguard them in an increasingly volatile and dangerous world.
In the aftermath of the MH17 shooting, there were industry calls, led by IATA, to set in place an information-sharing system that would quickly and confidentially ensure that airliners were kept out of airspace that had become potentially dangerous because of conflicts. The airline industry has no interest in taking sides, in being privy to the inner workings of intelligence-gathering organizations or betraying sources of sensitive information. Airlines are only interested in getting timely, useable and expert guidance that allows them to make sound risk assessment calls on where it is safe to fly.
But even after MH17, governments, including the US government, have been woefully and shamefully lacking in their willingness to provide such guidance.
Before PS752, ICAO was calling for air traffic service authorities to report conflict zone hazards in notices to pilots, which is a good move but one that won’t take effect until the end of this year. That work should be given top priority and fast-tracked.
The crash investigation must also include a thorough review of what information was shared or withheld that might have changed the outcome. And the efforts to set up a global safe airspace information sharing for airlines that began after MH17 must be renewed with a determination to not let governments and military agencies off the hook once more. Airline passengers and crew should not be war collateral.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.