Rapport om luftfartsulykke ved Oslo lufthavn Gardermoen 11. januar 2017 med Cessna Aircraft Company 560 Encore, LN-IDB, operert av Hesnes Air AS
Beskrivelse
Besetningen mistet kontrollen på flyet kort tid etter avgang fra Gardermoen. Fra en høyde på ca. 1 400 ft over bakken, tippet nesen på flyet brått nedover. For å gjenvinne kontrollen og hindre at flyet kolliderte med bakken, ble det trukket hardt i kontrollene. Flyet flatet ut ca. 170 ft over bakken før besetningen kunne fortsette utklatringen. Grunnet store G-krefter i forbindelse med hendelsen, ble flyet påført betydelige strukturelle skader.
Havarikommisjonen mener at sannsynlig forklaring på flyets plutselige stup, er at haleflaten steilet som følge av ising etter slush-spray fra rullebanen og/eller fra fallende snø og sludd.
Undersøkelsen har ikke avdekket noen tekniske feil på flyet og dets kontrollsystemer.
Havarikommisjonen mener at sannsynlig forklaring på flyets plutselige stup, er at haleflaten steilet som følge av ising etter slush-spray fra rullebanen og/eller fra fallende snø og sludd.
Undersøkelsen har ikke avdekket noen tekniske feil på flyet og dets kontrollsystemer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.