onsdag 29. januar 2020

Fokker 100 havariet i Kasakhstan i desember - Flyselskapet er "råttent" - Check-In

Fokker-fly fra Bek Air. (Foto: Bek Air | Facebook)

Skræmmende sikkerhedsforhold hos ulykkesflyselskab


Luftfartsmyndighederne i Kasakhstan har fundet flere chokerende forhold hos Bek Air, der forulykkede med en Fokker 100 i slutningen af december 2019.

En Fokker 100 fra det kasakhiske flyselskab Bek Air styrtede til jorden kort efter afgang fra Almaty International Airport den 27. december 2019. 12 mennesker ud af i alt 98 om bord mistede livet i den tragiske ulykke.
De kasakhiske luftfartsmyndigheder suspenderede straks Bek Airs driftslicens efter ulykken, og nu har myndighederne forlænget suspenderingen. Årsagen er, at der er fundet flere sikkerhedsmæssige problemer i flyselskabet under en inspektion, skriver Aviation Safety Network.
Myndighederne har rapporteret om bizarre detaljer, der således har fået dem til at forlænge suspenderingen. Flyselskabet har eksempelvis fjernet serienumre fra motorer, hvilket gør det umuligt at kontrollere det rigtige antal timer og cycles.
Under en pressekonference har de kasakhiske myndigheder desuden offentliggjort billeder, der viser, at Bek Air har brugt gaffer-lignende tape på et udvendigt, men ukendt sted på et af sine jetfly. Et andet billede viser desuden at kraftigt nedslidt dæk.
Det er herudover blevet opdaget af luftfartsmyndighederne, at data over besætningens træning var mangelfuld – ligesom der i nogle tilfælde er sat spørgsmålstegn ved dataenes ægthed.
I nederste del af Twitter-opslaget herunder ses billeder af de chokerende forhold hos Bek Air:

In a press conference on the extended suspension of Bek Air's AOC, the Kazakh authorities shared several photos of their findings.

Vis billede på TwitterVis billede på TwitterVis billede på Twitter

41 personer taler om dette

Seks måneder til at justere sikkerheden
Rækken af skræmmende sikkerhedsforhold hos Bek Air indbefatter også piloternes rutiner før en flyvning. Det er også blevet opdaget, at piloterne på den ulykkesramte Fokker 100 ikke foretog nogen inspektion af flyets vinger før afgang. Dette er en nødvendig kontrol for at fastslå, om der er is på vingerne. Det var angiveligt is på vingerne, der var årsag til Fokker 100-styrtet sidst i december.
Hvis ikke Bek Air får rettet op på sikkerhedsforholdene inden for seks måneder, vil myndighederne tilbagekalde selskabets driftslicens og luftdygtighedscertifikater, skriver Aviation Safety Network.
Bek Air har svaret på en række spørgsmål fra myndighederne, og her nævnte flyselskabet blandt andet, at ID-plader var fjernet fra fly, da pladerne var ”svagt fastgjort” til vigtige og dyre elementer, hvilket inkluderer motorerne. De blev efterfølgende opbevaret på mekanikernes kontor.
I 1999 blev Bek Air grundlagt som Berkut Air og var i begyndelsen et businessjet-selskab. Senere begyndte selskabet at flyve indenrigsruter i Kasakhstan, og i 2011 blev det rebrandet til det nuværende Bek Air. I øjeblikket råder Bek Air over 10 Fokker 100 med en gennemsnitsalder på 27 år. I 2021 forventes Bek Air at tage imod de første af i alt 10 nye russiske mellemdistancefly af typen Irkut MC-21-300 til erstatning for de aldrende Fokker-fly.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.