2.408 dages ventetid er slut
Tirsdag er det 2.408 dage siden, at SAS satte undeskriften på en kontrakt om køb af otte Airbus A350-fly, og samme dag letter første fly med kurs mod Chicago.
Tirsdag den 25. juni 2013 var en særlig dag for SAS. Den samlede skandinaviske presse var inviteret til pressemøde i Oslo i anledningen af, at det skandinaviske flyselskab ville præsentere beslutningen om køb af nye langdistancefly.
På dette tidspunkt var SAS i en voldsom rivalisering med Norwegian, og SAS havde angiveligt tilrettelagt præsentationen i Oslo for at genere Norwegian. Da pressemødet startede, havde Norwegians daværende koncernchef Bjørn Kjos netop sat sig ombord i et fly sammen med en flok norske journalister for at hente første Boeing 787 Dreamliner hjem fra USA.
Da Bjørn Kjos steg ud af flyet i Seattle, ville ingen journalister høre noget om Norwegians nye fly, men i stedet have en kommentar til, at konkurrenten netop havde bestilt 12 nye langdistancefly fordelt på otte Airbus A350 XWB og fire A330-300 Enhanced.
Overvejede også Dreamlineren
SAS havde i øvrigt selv haft Dreamlineren inde i overvejelserne, og da Boeings prestigefly i 2012 var på europæisk salgsturné og slog vejen forbi Oslo Lufthavn, var SAS også på pletten med et team, der tog flyet i nærmere øjesyn.
SAS havde i øvrigt selv haft Dreamlineren inde i overvejelserne, og da Boeings prestigefly i 2012 var på europæisk salgsturné og slog vejen forbi Oslo Lufthavn, var SAS også på pletten med et team, der tog flyet i nærmere øjesyn.
I sidste ende var det dog et godt tilbud fra Airbus, der fik SAS til at tage den afgørende beslutning om som 35. flyselskab i rækken at anskaffe sig det nye langdistancefly fra den europæiske flyproducent.
“Når man tager en beslutning om anskaffelse af fly til 18 milliarder kroner, ser man først og fremmest på, hvordan den samlede pakke ser ud. Her indgår økonomi og leveringstid som den altovervejende faktor. Vi har også lyttet til personalegrupperne, men økonomien har været afgørende,“ sagde daværende koncerndriftsdirektør Flemming Jensen til CHECK-IN.dk ved det omtalte pressemøde.
Udsolgt på de dyre klasser
Nu er der gået lidt mere end seks år og syv måneder siden, at SAS kunne offentliggøre købet af otte A350´er, og første flyvning finder sted tirsdag, når rutenummer SK943 kl. 15.40 ruller ud fra gate C37 i Københavns Lufthavn med Chicago O´Hare International Airport som destination.
Nu er der gået lidt mere end seks år og syv måneder siden, at SAS kunne offentliggøre købet af otte A350´er, og første flyvning finder sted tirsdag, når rutenummer SK943 kl. 15.40 ruller ud fra gate C37 i Københavns Lufthavn med Chicago O´Hare International Airport som destination.
Det er et næsten udsolgt fly, at SAS sender afsted på den ni timer og 30 minutter lange flyvning over Atlanten. Samtlige 40 sæder på Business og 32 i Plus er allerede solgt, mens der forventes at være ledige sæder i Go-kabinen, der har plads til 228 passagerer.
Med det nye A350-fly, vil SAS kunne tage 22 procent flere passagerer med per afgang, da A340-300-flyene, som A350-900 erstatter, kun er indrettet med 247 sæder fordelt med 40 i Business, 28 i Plus og 179 i Go.
Avanceret og brændstofeffektivt fly
De nye A350-fly vil ikke alene give en bedre passageroplevelse, men den helt store gevinst ligger i lavere operationelle omkostninger.
De nye A350-fly vil ikke alene give en bedre passageroplevelse, men den helt store gevinst ligger i lavere operationelle omkostninger.
“A350´eren er en milepæl i den omfattende fornyelse af SAS-flåden, som vil komme til at bestå af markedets mest avancerede og brændstofeffektive fly. Med dette fly vil vi reducere brændstofforbruget sammenlignet med det fly, som det erstatter, hvilket betyder reduceret udledning af CO2 på op til 30 procent,” siger koncernchef Rickard Gustafsson.
I løbet af få dage ventes SAS at få leveret endnu en A350´er. Herudover kommer der yderligere to fly i første halvdel af 2020, mens de resterende fire fly vil blive leveret i løbet af 2021.
Dete er planen, at A350-flyene senere i 2020 skal benyttes på ruter fra København til Beijing, New York-Newark, Tokyo, Shanghai, Hong Kong og San Francisco.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.