Tusindvis af MAX-piloter skal deles om få simulatorer
Blot 34 Boeing 737 MAX-simulatorer skal deles mellem flere tusind MAX-piloter i tiden frem til, at flytypen atter bliver godkendt til flyvning af myndighederne.
”Boeing anbefaler, at alle 737 MAX-piloter gennemgår træning i en 737 MAX-simulator, før de flyver flyet i kommerciel drift.”
Sådan lød meldingen fra Boeing tirsdag aften over for nyhedsbureauet Reuters, hvilket var producentens første bekræftelse af sin nye politik.
Den 7. januar meldte Boeing ud, at den anbefalede flyselskaberne at sende deres piloter i en simulator. Det blev dog ikke specificeret hvilken type simulator. Men Boeings seneste melding betyder således, at flere tusind piloter fra 54 forskellige flyselskaber skal gennem træning på deciderede – og relativt få – MAX-simulatorer.
Det har fået flyselskaber fra hele verden til at bestille tid til sine piloter i MAX-simulatorer i eksempelvis Island og Fiji. Det anslås, at der findes 34 MAX-simulatorer spredt over hele verden, og det er mindre end en fjerdedel af antallet af ældre Boeing 737NG-simulatorer.
Få simulatorer vil hæmme MAX-drift
Boeing 737 MAX har været groundet siden den 12. marts 2019, efter flytypen var involveret i to dødsulykker. Der blev udstedt internationalt flyveforbud mod flytypen, og Boeings seneste melding er, at flyet først forventes godkendt til at vende tilbage i drift i midten af 2020.
Boeing 737 MAX har været groundet siden den 12. marts 2019, efter flytypen var involveret i to dødsulykker. Der blev udstedt internationalt flyveforbud mod flytypen, og Boeings seneste melding er, at flyet først forventes godkendt til at vende tilbage i drift i midten af 2020.
Inden flyveforbuddet nåede 300 MAX-fly at blive leveret til kunderne, og siden groundingen er yderligere 400 blevet produceret. Disse står pt. oplagret på jorden. Der vil med andre ord blive stort pres på de 34 MAX-simulatorer frem mod, at flyveforbuddet ophæves.
”Jeg tror, at manglen på simulatorer vil betyde, at MAX-flåden i begyndelsen vil flyve mindre, end hvad flyselskaberne gerne vil. I begyndelsen lød det, at det ikke var nødvendigt med simulatortræning. Det er nu ændret fuldstændigt,” siger Gudmundur Orn Gunnarsson, administrerende direktør for TRU Flight Training Iceland, der er et joint-venture mellem Icelandair og Textrons simulator- og træningsafdeling.
Gudmundur Orn Gunnarsson fortæller, at træningscentret har modtaget flere forespørgsler end normalt fra flyselskaber om at bruge MAX-simulatoren. Ifølge Reuters bestilte mange flyselskaber ikke en MAX-simulator, da de troede, at de kunne bruge de ældre, men relativt ensartede 737NG-simulatorer
Timeprisen for simulatortræning kan koste mellem 500 og 1000 dollar (3.360 til 6.720 kroner, red.), lyder det fra canadiske CAE, der fremstiller simulatorteknologi.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.