tirsdag 10. mars 2020

Koronaviruset - SAS har to tilfeller - Leonardo i epicenter - Norwegian og Wizz Air kansellerer flyginger til Italia - Andre fortsetter - Check-In

Ryanair-fly letter fra Milano Bergamo-lufthavnen. (Foto: Fabrizio Berni / Wikimedia Commons)

Stadig flyvninger til Milano


Mens mange flyselskaber har indstillet ruterne til Norditalien, så fortsætter Ryanair og easyJet. De to selskaber flyver fortsat fra CPH til det coronaramte italienske område.
I weekenden lukkede Italien ned for Lombardiet og flere andre regioner i det nordlige af landet i kampen for at inddæmme spredningen af den smitsomme coronavirus. Det betyder, at flere end 15 millioner italienere er sat i karantæne på ubestemt tid.
Selv om de italienske myndigheder har sat en fjerdedel af landets befolkning i karantæne, fortsætter lufthavnene i Milano, der ligger i Lombardiet, med at modtage og sende fly af sted. De fleste flyselskaber har lukket for betjeningen af Milano, men visse flyselskaber flyver stadig til byen.
SAS har lukket ned for flyvninger til Milano, Torino, Bologna og Venedig indtil den 3. april. Lavprisflyselskaberne Ryanair og easyJet fortsætter derimod til henholdsvis Bergamo- og Malpensa-lufthavnene i den norditalienske storby. Pressechef i Københavns Lufthavn, Kenni Leth, oplyser til CHECK-IN.dk, at flyselskaberne kan fortsætte med at operere mellem Milano og CPH, så længe myndighederne ikke har indført forbud.
Når Milano-passagererne ankommer til den danske hovedstadslufthavn, vil de blive mødt med håndhygiejne-plakater og håndsprit, ligesom rengøringen er intensiveret.
”Der er i dag yderligere etableret informationsskranker i bagageudleveringen med personale, der udleverer flyers fra myndighederne til ankommende passagerer,” siger Kenni Leth.
Reduktioner hos Ryanair
Ryanair har i løbet af mandagen besluttet sig for midlertidigt at aflyse samtlige italienske indenrigsflyvninger til og fra Bergamo, Malpensa, Parma og Treviso. Det omfatter perioden fra den 10. marts til den 8. april.
Derimod fortsætter de internationale flyvninger med reduceret trafikprogram. Fra den 12. marts og frem til den 8. april vil Ryanair reducere antallet af flyvninger til Bergamo, Malpensa, Venedic, Parma, Rimini og Treviso, der alle vil blive opereret på fredage, lørdage, søndage og mandage, for så vidt der i forvejen flyves på disse dage.
Ryanair anfører som begrundelse for at fortsætte flyvningerne, at der stadig er mange tusinde rejsende i Lombardiet, der har brug for at kunne forlade området med fly.
Fra København til Bergamo flyver Ryanair i dag dagligt, men selskabet reducerer til mellem tre og fem ugentlige afgange i den pågældende periode, mens ruten fra København til Bologna går fra tre til en ugentlig afgang.
Alitalia lukker ned fra Malpensa
Det nationale flyselskab i Italien, Alitalia, oplyser, at det – som en række andre flyselskaber – både aflyser og reducerer kapaciteten på Milano-lufthavnene frem til foreløbig den 3. april. Fra Linate-lufthavnen vil Alitalia udelukkende operere indenrigs og med reduceret kapacitet, mens internationale flyvninger vil kunne gennemføres fra Roms Fiumicino-lufthavn.
Alitalia har desuden besluttet at indstille al trafik fra sin største base i Malpensa-lufthavnen. Det sidste Alitalia-fly, der landede i Malpensa, kom mandag fra New York på rute AZ605 med ankomst klokken 09.57.
De seneste ændringer i kapaciteten fra Alitalia synes ganske naturlige, da det nordlige Italien befinder sig i en yderst alvorlig situation. Italien er det europæiske land, der er hårdest ramt af coronavirussen. 7.375 personer er konstateret smittet i Italien, og 366 personer har mistet livet til sygdommen ifølge de seneste opdateringer. 
Derfor flyves der stadig til Milano
Der har skabt en vis forundring, at flyselskaber kan fortsætte med at flyve ind og ud af italienske lufthavne, der ligger i de regioner, som er blevet karantæneramt. De flyselskaber, som eksempelvis opererer til Milano, gør dog dette med tilladelse fra relevante regeringer og luftfartsmyndigheder.
Så længe flyselskaberne ikke har fået forbud mod at flyve til Italien, kan de fortsætte med at sende fly i luften til de udsatte regioner. Lavprisflyselskaberne vil kun indstille driften og udstede refusioner som en sidste udvej, når det enten er juridisk nødvendigt, eller når billetsalget når en smertegrænse. Selv om Ryanair og easyJet sender halvtomme fly til italienske destinationer, vil de fortsætte med det, vurderer erhvervsmediet Forbes.
Mens de fleste passagerer til og fra Malpensa-lufthavnen gratis kan ombooke deres afgange, er situationen en anden i lavprislufthavnen Bergamo, hvor Ryanair opererer til. Det irske selskab insisterer ifølge Forbes på, at kunderne er underlagt standardbetingelserne for frivillig afbestilling. Det betyder, at passagererne enten kan smide flybilletten i skraldespanden eller betale et gebyr for ombooking, der tit er højere end omkostningen for den oprindelige billet.

Flytrafikken i Norge har falt kraftig etter at koronaviruset kom til Norge, melder Avinor.

NTB
10. mars 2020 09:50 – Oppdatert 10. mars 2020 09:50

– Vi ser en klar nedgang i flytrafikken i begynnelsen av mars, og vi venter at dette vil fortsette så lenge vi har situasjonen med koronaviruset, sier Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen.

Leonardo in the Eye of Italy’s COVID-19 Outbreak


Leonardo has suspended all international and domestic travel in the wake of the COVID-19 virus’s impact on Italy, but a spokesman told AIN that the helicopter OEM’s “industrial operations remain active.” 
Leonardo released the following statement: "In line with guidelines from the Italian Authorities, and as a precautionary measure, Leonardo has suspended international business travel and national travel within Italy. Exceptions may apply in special cases in order to maintain business continuity or for urgent and specific requirements, following careful assessment of potential risks and having put in place any safety procedures. As an international organization, Leonardo is constantly monitoring the situation both in Italy and abroad, and maintains close contact with national and international authorities in order to ensure employee safety."
Italy is currently the epicenter for COVID-19 concern in Europe, with nearly 7,400 reported cases and 366 related deaths as of today. The vast majority of the cases are in the country’s northern Lombardy region, which includes Milan and suburban Cascina Costa, home of Leonardo’s civil helicopter assembly plant. The Lombardy region accounts for 40 percent of Italy’s total industrial output. The virus has propagated through all of Italy’s 22 regions. The Italian government has closed all of the nation’s schools and universities through at least March 15 and canceled numerous public events.

Kabine i SAS Airbus A320-200.

SAS-kabinepersonale smittet med coronavirus


SAS bekræfter, at to af selskabets kabineansatte er i karantæne efter at være blevet smittet med cornonavirus. Herudover er et antal ansatte i karantæne, fordi de har været i kontakt med smittede.

Mandag eftermiddag har Sundhedsstyrelsen oplyst, at 90 danskere er blevet smittet med coronavirus, mens henholdvis 240 og 190 personer har fået den smitsomme COVID-19-sygdom i Sverige og Norge.
To af de lidt flere end 500 smittede i Skandinavien er ansat i SAS, der bekræfter, at selskabet er blevet informeret om to smittetilfælde blandt kabinepersonalet for lidt mere end en uge siden.
“Det er ikke folk, der er blevet smittet ombord på fly, men de har i stedet opholdt sig i områder med stor smittespredning. Herudover har vi et antal, der er i karantæne,” siger pressechef Kristoffer Meinert fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.
Så vidt CHECK-IN.dk erfarer, er en af de smittede fra Danmark, mens en anden er nordmand.
Passagerer ikke udsat for smitte
Det er stadig uklart, om  SAS-medarbejderne har nået at smitte andre i forbindelse med tjenesten.
“Ikke så vidt vi ved. De har ikke været på arbejde og vist smittetegn, og det er vores vurdering, at ingen passagerer har været udsat for smitte fra de berørte medarbejdere,” forklarer pressechefen.
Efter at infektionen er bekræftet, har myndighederne foretaget den sædvanlige infektionsdetektion.
Ansigtsmasker hos Singapore Airlines
Flypersonale har dagligt kontakt med mange udenlandske passagerer, hvorfor det er en personalegruppe, der må formodes at være særligt udsat for smitte.
Singapore Airlines, som SAS samarbejder med på ruten mellem København og Singapore, tog for et par dage siden det usædvanlige skridt at påbyde kabinepersonalet brug af ansigtsmasker på selskabets flyvninger.
Hos SAS oplyser Kristoffer Meinert, at flyene i øjeblikket rengøres mere grundigt end sædvanligt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.