tirsdag 10. mars 2020

Koronaviruset og Norwegian - ABC Nyheter


Marius Lorentzen / E24

Publisert:Flyselskapet Norwegian tar nå nye grep i møte med coronaviruset.
Det inkluderer permitteringer for en «betydelig andel av arbeidsstyrken», skriver selskapet i en børsmelding.
I tillegg kansellerer selskapet nå 3.000 flyavganger i perioden fra midten av mars til midten av juni. Til sammenligning har Norwegian omtrent 500 flyavganger daglig.
Selskapet skriver at de i løpet av den siste uken har opplevd redusert etterspørsel for fremtidige bestillinger. Derfor kansellerer man nå flyginger tilsvarende rundt 15 prosent av den totale kapasiteten i perioden.
«Dette vil påvirke hele nettverket og flere detaljer vil bli gitt så snart de er klare for å bli implementert. Kunder som påvirkes vil motta informasjon om endringene så snart de inntrer», skriver selskapet.
Med dagens regelverk i Europa (EU 261) må flyselskaper kansellere flyginger minst 14 dager i forveien hvis de skal slippe å kompensere passasjerene.
– Dessverre vil kanselleringene påvirke en betydelig del av våre kollegaer i Norwegian. Vi har igangsatt formelle konsulteringer med våre fagforeninger angående permitteringer for flygende personell, samt ansatte på bakken og ved våre kontorer, sier konsernsjef Jacob Schram i børsmeldingen.
Norwegian opplyser at de vil holde kunder og aksjonærene oppdatert etter hvert som ulike tiltak iverksettes.
Norwegian-aksjen falt mandag 9,8 prosent under det store børskrasjet, men var opp så mye som 11 prosent før denne nyheten ble kjent. Aksjen er i skrivende stund ned 0,5 prosent. Samlet sett er aksjen ned 71 prosent siden nyttår.
Børsmelding fra Norwegian

Prøver å kutte kostnader overalt

Selskapet har allerede varslet at avgangene mellom Oslo og Milano kuttes, at man kutter 22 avganger mellom Europa og USA skal kuttes fremover, at målet om et overskudd i 2020 ikke gjelder lenger og at man fortløpende vurderer andre grep.
Tirsdag morgen ble det klart at Norwegian kutter avganger mellom Roma, Oslo og New York.
Nå sendes det ut permitteringsvarsel til de ansatte.
Selskapet har allerede iverksatt en rekke tiltak for å kutte kostnader, innført ansettelsesfrys og lignende. Selskapet jobber også etter det E24 erfarer med å skyve på fire leveranser av langdistanseflyet Boeing 787 Dreamliner, som etter planen skal leveres i år.
Norwegian er ikke alene om å ta kraftige grep nå.
SAS har også varslet at coronaviruset vil få store konsekvenser og at de iverksetter kapasitets- og kostnadskutt. Lufthansa har varslet et enda større kapasitetskutt enn Norwegian, ved å varsle 50 prosent kutt.
I USA har store flyselskap som United, American, Delta og lavprisselskapet Spirit varslet store kutt.
LES OGSÅ

Norwegian innstiller flyginger til Italia

Hele bransjen ber regjeringen om krisehjelp

– Dette er en kritisk tid for luftfarten, inkludert oss i Norwegian. Vi oppmuntrer myndighetene til å umiddelbart innføre tiltak som raskt reduserer den finansielle byrden på flyselskapene for å beskytte en kritisk infrastruktur og arbeidsplasser, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian i meldingen.
NHO Luftfart har allerede bedt regjeringen om krisehjelp på vegne av luftfarten – særlig gjelder dette å fjerne flypassasjeravgiften midlertidig, samt andre grep.
Tirsdag klokken 13:30 møtte statsminister Erna Solberg og finansminister Jan Tore Sanner pressen for å fortelle om regjeringens planlagte tiltak.
Der fortalte finansministeren at regjeringen nå vil foreslå å endre permitteringsreglene, slik at staten tar en større del av regningen for bedriftene ved permittering. I tillegg vil regjeringen foreslå utsatt formuesskatt eller refusjon av selskapsskatt for bedrifter som går med underskudd.
– Vi jobber fortsatt med konkretisering av tiltak som kan ha avhjelpende effekt for reiselivsnæringen, sa finansminister Jan Tore Sanner under en pressekonferansen tirsdag.
– Jeg vil si mer om tiltakene når vi legger de frem fredag. Tiltakene er målrettede og vil virke raskt, men det kan være behov for ytterligere tiltak, fortsatte Sanner.
Statsminister Erna Solberg supplerte med at man ønsker å unngå å havne i konflikt med statsstøtteregelverket i Europa og at man derfor bruker noe tid for å finjustere tiltakene.
En kompliserende faktor for flyselskapene nå er ikke bare at etterspørselen svikter, men at EU261-reglene kompliserer arbeidet.
Et flyselskap må nemlig kansellere et fly minst 14 dager før avgang hvis de kun skal måtte refundere billettprisen til kunde. Kanselleres flygingen tettere opp mot avgang så vil flyselskapet måtte kompensere passasjerene ekstra, eller kjøpe erstatningsbilletter slik at de kommer seg frem.
Dette gjør at det blir ekstremt dyrt for de kriserammede flyselskapene å ta umiddelbare grep for å imøtekomme corona-situasjonen.

– Myndighetene burde skjønne at de kan hjelpe

Både Norwegian, NHO Luftfart, SAS og hele bransjen i Europa håper politikerne nå kan gi et midlertidig unntak fra EU261.
– EU261 er en belastning for hele industrien i denne spesielle situasjonen og diverse europeiske myndigheter burde skjønne at de kan hjelpe oss, sier finansdirektør Torbjørn Wist i SAS til E24.
Han støtter helhjertet opp om NHO og Norwegians ønske om krisehjelp.
Wist mener norske myndigheter nå kan ta grep som å fjerne passasjeravgiften, den norske CO₂-avgiften (som kommer i tillegg til CO₂-kvotene flyselskapene må kjøpe i EU) og droppe tanken om å øke momsen på reiselivsnæringen.
– SAS betalte i fjor 900 millioner kroner i flypassasjer- og CO₂-avgift. Til sammenligning hadde vi en bunnlinjen på 700 millioner. Det sier litt om skalaen, sier Wist.
– Så en fjerning av dette vil gi flybransjen en umiddelbar positiv effekt? 
– Ja, det vil øke kontantstrømmen fra flygingene, sier Wist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.