Piloter på ulykkesfly overhørte talrige advarsler
Piloter på Airbus A320, der styrtede ned i Pakistan, var ”ikke fokuserede”, da deres familier var ramt af coronavirus, siger minister. Landingsstel var ikke nede under landingsforsøg, viser rapport.
Piloterne var ukoncentrede på grund af coronapandemien, da en Airbus A320-200 fra Pakistan International Airlines (PIA) den 22. maj styrtede ned i et boligkvarter i Karachi.
Det sagde den pakistanske luftfartsminister Ghulam Sarwar Khan, da han onsdag præsenterede den foreløbige havarirapport om PIA-ulykken, som kostede 97 ud af 99 personer ombord livet, mens fire personer på landjorden blev såret.
”I løbet af den sidste halve time handlede piloternes diskussion om coronavirus. De var ikke fokuserede (på flyvningen, red.), da deres familier var ramt,” sagde ministeren ifølge det pakistanske medie The Express Tribune.
Begge motorer skrabede mod banen
PIA-flyet styrtede ned i et boligområde 1,3 kilometer fra landingsbanen i sit andet forsøg på at lande i Karachi Jinnah International Airport på en flyvning fra Lahore i Pakistan.
PIA-flyet styrtede ned i et boligområde 1,3 kilometer fra landingsbanen i sit andet forsøg på at lande i Karachi Jinnah International Airport på en flyvning fra Lahore i Pakistan.
Under det første landingsforsøg i lufthavnen skrabede begge flyets motorer flere gange mod landingsbanen, da flyets landingsstel ikke var sænket ned.
Problemerne startede imidlertid allerede under indflyvningen, hvor piloterne undervejs overhørte eller ignorerede en række advarsler fra flyvelederne. Det viser den foreløbige havarirapport fra de pakistanske myndigheder, som blev offentliggjort onsdag.
Flyet lå for højt ved indflyvning
For det første lå A320-flyet alt for højt under indflyvningen til bane 25L i Karachi. Flyvelederne havde clearet flyet til en højde på 3.000 fod (914 meter) ved et waypoint 25 nautiske mil fra lufthavnen, men flyet befandt sig ved waypointet i en højde af 9.780 fod (2.980 meter).
For det første lå A320-flyet alt for højt under indflyvningen til bane 25L i Karachi. Flyvelederne havde clearet flyet til en højde på 3.000 fod (914 meter) ved et waypoint 25 nautiske mil fra lufthavnen, men flyet befandt sig ved waypointet i en højde af 9.780 fod (2.980 meter).
Flyvelederne rådede piloterne til at lade flyet kredse en omgang for at få det ned i højde og ind på den rette indflyvningsprofil, men det skete ikke, og piloterne fortsatte indflyvningen i for stor højde. Det fik hele tre gange flyvelederne til at advare piloterne om, at flyet lå for højt, og ved to af disse advarsler blev piloterne også rådet til at afbryde indflyvningen.
Data fra flyets ”sorte boks” viser også, at piloterne sænkede landingsstellet ned, da flyet befandt sig i 7.200 fods (2.194 meter) højde, men siden hævede landingsstellet igen, da flyet befandt sig i 1.740 fods (530 meter) højde.
Ignorerede flere advarsler under landing
Da piloterne ignorerede flyveledernes advarsler om at afbryde indflyvningen, blev flyet clearet til landing. Ifølge data fra den ”sorte boks” var landingsstellet stadig ikke nede, da flyet befandt sig i 500 fods højde (152 meter) med en fart på 220 knob, og piloterne ignorerede under landingen adskillige advarsler fra flyets alarmsystemer, såsom advarsler om for høj hastighed og landingsudstyr, der ikke var nede, samt afstand til landjorden.
Da piloterne ignorerede flyveledernes advarsler om at afbryde indflyvningen, blev flyet clearet til landing. Ifølge data fra den ”sorte boks” var landingsstellet stadig ikke nede, da flyet befandt sig i 500 fods højde (152 meter) med en fart på 220 knob, og piloterne ignorerede under landingen adskillige advarsler fra flyets alarmsystemer, såsom advarsler om for høj hastighed og landingsudstyr, der ikke var nede, samt afstand til landjorden.
Flyet landede med landingsstellet trukket op, og begge flyets motorer skrabede derfor mod landingsbanen flere steder og blev derved beskadigede, fastslår rapporten.
Piloterne afbrød landingen og påbegyndte en go-around med hensigt om at foretage endnu et landingsforsøg på bane 25L. Kort efter satte begge flyets motorer dog ud én efter én. Piloterne erklærede en nødsituationen og sendte et “Mayday Call“. Kort efter styrtede flyet ned i beboelsesområdet.
Landinggearsystemet på det forulykkede fly viser ifølge den foreløbige rapport ikke nogen tegn på funktionsfejl. Vragdele fra flyets motorer indikerer nogle årsager til, at den højre motor satte ud, mens den venstre motor kræver yderligere undersøgelser, hedder i rapporten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.