Jeg tror at en ikke la sammen to og to da en beregnet max T/O Weight. Dersom den fikk tilleggsutstyr som ikke var innberegnet i orginal Zero Fuel Weight, er det klart at det blir penalties to pay. (Red.)
Foto: Paul Kleiven
16 år etter at det ble tatt i bruk som politihelikopter, var det søndag klart for den siste flyturen for LN-OCP.
Helikopteret av typen EC135 T2+ fra Airbus Helicopters ble i fjor avløst av nye AW169-helikoptre, og har en stund fungert som backup før det nå blir museumsgjenstand.Den siste ferden gikk til Bodø og Norsk luftfartsmuseum der det ble parkert for godt.
Tanket og klar
Da Teknisk Ukeblad var i kontakt med Politiets helikoptertjeneste fredag, var helikopteret tanket og klar for fergeflygingen. Ruta skulle gå fra Gardermoen via Værnes til Bodø søndag, med forbehold om vær.
Regjeringen har besluttet å gi det i gave til museet for at denne delen av etatshistorien skal ivaretas.Mandag er det en kort sjarmøretappe for helikopteret som skal lande utenfor museet der det er mottakelsesseremoni.
LN-OCP ble levert fra Eurocopter Deutchland-fabrikken i 2003 og tilbrakte en kort periode i England før det kom til Norge våren 2004. Her ble det satt i drift sammen med et tilsvarende helikopter (LN-OCB) i Politiets helikoptertjeneste som da var en nyetablert nasjonal beredskapsressurs.
Aldren tynget
Etter det TU har blitt fortalt, har helikoptrene fungert godt til primæroppgaven, som er søk, observasjon, overvåking og å støtte innsatspersonell på bakken.
Men de siste årene hadde alderen begynt å tynge, og det gikk stadig med mer tid og kostnader til vedlikehold. Før den siste ferden søndag har LN-OCP loggført hele 12.525 flytimer.
Da erstatteren skulle finnes, handlet det dessuten om å finne et helikopter med større rekkevidde og løfteevne.
Selv med kun sin egen besetning om bord i tillegg til politifaglig utstyr, kunne helikopteret kun ta av med tre fjerdedels fulle drivstofftanker og hadde en utholdenhet på cirka to timer.
Den nye generasjonen politihelikopter har en utholdenhet på det dobbelte.
Med langt større rekkevidde og transportkapasitet vil helikoptertjenesten lettere kunne understøtte politidistriktene når det trengs innsatspersonell.
Senere i år skal helikoptrene flytte fra dagens base på Gardermoen og samlokaliseres med blant annet beredskapstroppen og bombegruppa på Taraldrud.
Den gir et godt innblikk til hvordan disse helikoptrene ble operert av politiet. Videoen er riktignok fra søsterhelikopteret LN-OCB som var leid inn fra England og som ble levert tilbake til britene i fjor.Under er en VR-reportasje vi lagde i forbindelse med at vi besøkte Politiets helikoptertjeneste på Gardermoen i 2015 i forbindelse med at det da ble jaktet på en arvtaker til EC135.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.