CityJet-piloter i protest mod baselukning
SAS-operatøren CityJets irske piloter demonstrerer mod plan om at lukke basen i Dublin. En mindre del af de irske piloter vil ifølge selskabet blive tilbudt job på basen i København.
Det irske flyselskab CityJet, som blandt andet flyver for SAS, har varslet afskedigelse af 700 medarbejdere – eller omkring 60 procent af medarbejderstyrken som et led i en rekonstruktion, der skal redde selskabet.
En del af afskedigelserne vil finde sted på CityJets base i Dublin, som formentlig vil blive lukket, da der ifølge selskabet ikke længere er wetlease-opgaver til flyene på basen i den irske hovedstad, hvor selskabet også har hovedkontor.
Flere andre af selskabets baser i Europa skal også lukkes, mens basen i Københavns Lufthavn, hvorfra hovedparten af CityJets skandinaviske produktion for SAS udgår, vil blive bibeholdt, da CityJet fortsat skal flyve for det skandinaviske selskab.
Antallet af Bombardier CRJ900-fly i beskæftigelse for SAS skal dog reduceres fra 21 til 15, og baserne i Stockholm og Finland nedlægges.
De fleste piloter på Dublin-base vil blive afskediget
Den forventede lukning af basen i Dublin risikerer at koste 142 flyvende medarbejdere og 130 medarbejdere på jorden jobbet, skriver det irske medie RTE.
Den forventede lukning af basen i Dublin risikerer at koste 142 flyvende medarbejdere og 130 medarbejdere på jorden jobbet, skriver det irske medie RTE.
Ifølge den irske pilotforening, Irish Airline Pilots Association (IALPA), har de 57 piloter på basen i Dublin fået besked om, at hovedparten af dem vil blive afskediget. Det får nu piloterne på barrikaderne, og de vil tirsdag gennemføre en demonstration foran CityJets hovedkontor i Dublin, skriver det irske medie.
Piloterne er utilfredse med, at de står til en fyreseddel, mens CityJet-piloterne på den danske base tilsyneladende går fri. Nogle af piloterne i Dublin har nemlig også fløjet for SAS – ifølge CityJet dog kun for at supplere piloterne på de skandinaviske baser.
Tilbud om job i København
Ifølge CityJet er der ikke længere beskæftigelse til piloterne i Dublin, men de irske piloter, som er certificeret til CRJ900, vil ifølge selskabet blive tilbudt beskæftigelse på basen i København på et senere tidspunkt.
Ifølge CityJet er der ikke længere beskæftigelse til piloterne i Dublin, men de irske piloter, som er certificeret til CRJ900, vil ifølge selskabet blive tilbudt beskæftigelse på basen i København på et senere tidspunkt.
“Størstedelen af piloter (i Dublin, red.) er kvalificerede til Avro RJ85-flyene, der bliver trukket ud af CityJet efter Aer Lingus’ opsigelse af CityJets eneste kontrakt for denne flytype fra basen i Dublin,” siger en talsmand for selskabet ifølge RTE.
“At omskole disse besætninger til en anden flyvetype uden først at sikre relevant forretning til en sådan operation er ikke muligt. IALPA blev i sidste uge underrettet om, at alle Dublin-baserede piloter, der var kvalificerede til CRJ900-flyene, vil blive tilbudt positioner i København, når disse bliver tilgængelige,” meddeler CityJet.
Forslag fra fagforening afvist
Fagforeningen Fórsa, som IALPA hører under, siger, at den har fremsat en række forslag, der vil kunne sikre nogle piloter fortsat beskæftigelse i Dublin via CRJ900-operationerne for SAS.
Fagforeningen Fórsa, som IALPA hører under, siger, at den har fremsat en række forslag, der vil kunne sikre nogle piloter fortsat beskæftigelse i Dublin via CRJ900-operationerne for SAS.
Piloterne har blandt andet tilbudt en 50 procents lønnedgang indtil april næste år, men forslagene er ifølge Fórsa blevet afvist af selskabet.
“De (piloterne, red.) har gjort alt, hvad de kan for at opretholde en base og job her, men virksomheden har svigtet dem,” siger Ian McDonnell fra Fórsa til RTE.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.