Nå advarer Forbrukertilsynet kundene om å velge verdikuponger som et refusjonsalternativ.

Utelukker ikke konkurs

Pressesjef for SAS, John Eckhoff, kunne i en e-post til Bergens Tidende informere at selskapet skylder kundene mye mer enn det de har på konto.
Likevel forsikrer han at kundene skal få refusjon «om de ønsker det».

Fra ABC Nyheter:

Forbrukere har en lovfestet rett til å få tilbake pengene når flyreiser de har bestilt og betalt for blir kansellert.
Men Forbrukerrådet mener at flyselskapene på sine nettsider gjør det vanskeligere for kundene å kreve pengene tilbake fordi de heller ønsker å gi kundene tilgodelapper eller bonuspoeng.
– Det er ganske åpenbart at flyselskapene aktivt forsøker å dytte forbruker over på en tilgodelapp heller enn å gi pengene tilbake. Slik sidene nå er designet er det vanskelig for forbrukere å forstå at de i det hele tatt har krav på pengene tilbake dersom de ønsker det, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Hun mener flyselskapenes praksis i dag bryter med loven, og at det dermed kan være grunnlag for sanksjoner fra Forbrukertilsynet og Luftfartstilsynet.
– Så lenge flyselskapene ikke ser ut til å ville gjøre noe med nettsidene sine, må de få enda tydeligere beskjed – og det vil selvsagt en bot fra tilsynet være, sier Blyverket.