NINOX FJERNSTYRTE KONTROLLTÅRN
Internasjonalt gjennombrudd for de fjernstyrte tårnene fra Avinor og Kongsberg
Skal levere fjernstyrte tårntjenester på Menorca.
Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) og Avinor
har lykkes med det de kaller et internasjonalt gjennombrudd for de fjernstyrte
kontrolltårnene.
Ninox i Vardø
Ninox brukes i dag til å fjernstyre lufthavnene
Røst og Vardø fra et tårnsenter (RTC) i Bodø. Nå skal den samme norskutviklede
teknologien installeres for Aena på Menorca lufthavn.
– Fjernstyring av flytrafikk gir nye
muligheter for å levere lufttrafikktjenester på en sikker og kostnadseffektiv
måte. Dette gjøres med avansert teknologi kombinert med veletablerte prosesser
og metoder for trygg og sikker flytrafikk. Vi er stolte å kunne levere dette
systemet til lufthavnen på Menorca og AENA sammen med våre samarbeidspartnere,
sier divisjonsdirektør Kjetil Reiten Myhra i KDA i en pressemelding.
Eksportambisjoner
Den spanske samarbeidspartneren Gesnaer
Consulting er ansvarlig for implementering og gjennomføring av prosjektet som
skal skje i 2021.
Ninox skal i første omgang kun installeres på
Menorca, etter det Teknisk Ukeblad får opplyst. Samtidig er det åpenbart mulig
å utvide til å fjernstyre andre flyplasser på sikt, slik som også skjer i
Norge. Aena har ansvaret for 46 offentlige lufthavner og to heliporter i
Spania.
– Den kombinerte ekspertisen vi har om luftfart
og teknologi, i tillegg til erfaringene fra det norske Ninox-programmet. gjør
at vi kan tilby det aller beste systemet til Menorca lufthavn. Vi ser frem til
å introdusere denne ledende teknologien på fjernstyrte tårnsentre sammen med
vår operasjonelle erfaring til det spanske markedet sammen med Kongsberg, sier
Anders Kirsebom, direktør i Avinor Air Navigation Services, i den samme
meldinga.
Operasjonsrommet
på Remote Towers Center i Bodø. Foto: Avinor
Det har lenge vært ambisjonen å
kunne eksportere Ninox-teknologien ut på det internasjonale
luftsikringsmarkedet. En annen mulig kunde kan være det australske
luftforsvaret (RAAF) som i fjor startet uttesting
av fjernstyringsteknologien på flybasen Amberley, like utenfor
Brisbane på den australske østkysten. Året før gikk KDA inn i et strategisk
partnerskap med britiske Serco for å sammen tilby det de kalte neste
generasjon tårntjenester.
Spinoff fra
forsvarsteknologi
En del av Ninox-teknologien, som Teknisk Ukeblad har beskrevet tidligere,
er hentet fra Kongsbergs militære produkter. Bildebehandlingen,
sensorteknologien og navigasjonsenheten i tårninstallasjonen har nære
slektninger i kryssermissilene NSM og JSM, mens EO/IR-sensoren og
laseravstandsmåleren er hentet fra selskapets fjernstyrte våpenstasjon,
Protector RWS.
Det fjernstyrte tårnsenteret (Remote
Tower Centre, RTC) i Bodø ble satt i operativ drift 19. oktober i
fjor, etter over sju år med utvikling og testing.
Onsdag 7. oktober i år ble driften av tårnet ved
Vardø lufthavn overført til Avinors RTC i Bodø, cirka to år forsinket i forhold
til planen som forelå da den første tekniske installasjonen var ferdig med
stamnett, mast og sensorer på Røst lufthavn i juni 2017.
Selve sensordelen av Ninox RTS («Remote Tower
System») fungerte som det skulle, men det skal ha vært enkelte problemer blant
annet i den delen av kontrollpanelet som kalles «head down-display»,
bestående av blant annet radarskjerm, stemmekontrollsystem og bakkeradar
inkludert meteorologisk informasjon. Disse delene tok lengre tid å få til å
fungert så sømløst som nødvendig, etter det Teknisk Ukeblad tidligere har fått opplyst.
I forbindelse med oppstarten i Vardø, som skjedde
etter det som beskrives som en grundig godkjenningsprosess av
Luftfartstilsynet, opplyste Avinor at de har høstet nyttig erfaring
siden i fjor, og at samarbeidet med KDA og Indra har en god progresjon med tanke
på utrulling av de neste 13 tårnene som skal overføres til tårnsenteret i Bodø.
Den videre tidsplanen er nå som følger:
- Hasvik
– november 2020
- Berlevåg
– november 2020
- Mehamn
– mai 2021
- Røros
– mai 2021
- Rørvik
– oktober 2021
- Namsos
– oktober 2021
- Svolvær
– desember 2021
- Sogndal
– desember 2021
- Molde
– februar 2022
- Førde
– februar 2022
- Bodø
(tentativ/ikke endelig avklart) – april 2022
- Lakselv
(tentativ/ikke endelig avklart) – juni 2022
- Kirkenes
– september 2022
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.