Her er det grunn til å være på vakt. Jeg mener fortsatt at en ikke skal kjøpe A-modellen, altså den første utgaven av en ny type. Vent et par år inntil andre har fløyet den. Det er veldig mye å spare på det. Når det gjelder og B525 Fly-By-Wire (FBW) systemet så er det ikke benyttet på sivile helikoptre tidligere. Sikorskys Canadiske versjon av S-92A hadde en ulykke i sommer som tok 6 liv. Helikopteret hadde FBW. Som du kan lese over er også Sikorsky på hogget med sin Blackhawk. (Red.)
Hæren flyr med Bell i dag: Her er de
nye helikoptrene produsenten tilbyr Norge
Bell
lanserer flere løsninger for å dekke Hærens og spesialstyrkenes
helikopterbehov.
Vi har omtalt at en høyaktuell kandidat vil være det som på
mange måter er benchmarkhelikopteret i denne kategorien, H-60/S-70 Black Hawk fra
amerikanske Sikorsky.
En annen aktuell
leverandør er amerikanske Bell som tross alt har levert helikoptrene som Hæren
bruker i dag.
Bell kommer til å tilby Norge flere ulike løsninger som spenner
fra å levetidsforlenge dagens Bell 412-helikoptre, via en militær versjon av
nye Bell 525 Relentless til det nyeste tiltrotorflyet V-280 Valor.
Oppgraderingspakker
I dag har Hæren 18 Bell 412-helikoptre som ble bygget på lisens
av Helikopter Service på Sola på slutten av 1980-tallet. De ble levert i
SP-utgave («special performance»), mens en tredel av flåten senere er
oppgradert til HP («high performance») blant annet med kraftigere hovedgirboks.
En mulig løsning som Bell og deres norske
representant Norwegian Aviation & Defense Group AS (NADG) har
presentert, er å gjennomføre ytterligere en oppgradering på disse
maskinene.
Det er mildt sagt travelt dersom man skal ha leveranse allerede
i 2024, og i tillegg til anskaffelse kommer naturligvis spørsmål om
understøttelse. Oppgraderinga lanseres som en mulighet som både kan bidra til å
holde tidsplanen og kostnadene nede.
Det er tre mulige oppgraderingspakker for de norske helikoptrene
som er lagt på bordet: Lett oppgradering, der det byttes en del komponenter kan
gi 10-15 år lengre levetid, en mellomløsning som i tillegg blant annet har ny
glasscockpit og en full oppgraderingspakke som vil kombinere det meget
holdbare skroget med oppgraderte motorer, girkasser og avionikk på lignende vis
som japanske Subaru Bell 412EPX STC. I så fall er helikoptrene klare for
nye 30 år.
I tillegg til oppgraderinger av eksisterende helikoptre, kan
Bell også tilby nye helikoptertyper som er designet fra blanke ark som eventuelt
kan anskaffes som supplement til 412-flåten til bruk for spesialstyrkene.
Dette er Bell 525 Relentless, som fløy første gang i juli 2015, og Bell V-280 Valor som fløy første gang i desember 2017.
Gjøres klar for norsk sokkel
De siste årene har produsenten og NADG jobbet iherdig for å få
Bell 525 inn som en nummer to på norsk sokkel ved siden av Sikorsky S-92A.
Slik det ser ut nå, kan det være muligheter for at det skjer om ikke så altfor
lenge.
– Bell har flere løsninger som passer meget godt til norske
operasjonelle forhold, og det har vi allerede bevist i over 30 år med Bell
412. Bell har også forskjellige løsninger for å støtte det norske
luftforsvaret, bygge norsk kompetanse og tilby logistikk, trening og simulator
i Norge. Det vil også være positive synergier av at Bell og Wintershall Dea
innfaser Bell 525 på norsk sokkel i 2022, sier NADG-direktør Ole Petter
Bakken.
Dersom Norge bestiller Relentless, blir det i så fall som en av
de første kundene av den militære versjonen. Det er fristende tall Bell
opererer med, der den skal ha ytelser som overgår den argeste konkurrenten på
de fleste områder og dessuten ha lavere driftskostnader og behøve langt færre
vedlikeholdstimer per flytime enn det som er tilfelle på Black Hawk. Her vil
garantert Sikorsky kunne bla fram andre tall som sier noe annet.
– Bell 525 representerer en helt ny generasjon av helikoptre med
ny teknologi som bidrar til høyere sikkerhetsnivå og større ytelse. Vi ser fram
til å øke vår tilstedeværelse i Norge gjennom å støtte det norske forsvaret og
norsk olje- og gassvirksomhet, skriver Robin Wendling, som har ansvaret for
salg og markedsføring for Bell i Europa, i en epost til Teknisk Ukeblad. Foto: Bell
På den mindre positive sida er forsinkelsene i
525-programmet. Da helikopteret ble lansert i 2012, var målet at det
skulle være sertifisert i 2015. Så, da prototypen fløy for første
gang i juli 2015, var planen å sertifisere det i løpet av 2017.
Dette ble nok en gang utsatt, i første omgang blant annet som
følge av en tragisk ulykke med
et testhelikopter i 2016. Senest på Solakonferansen i 2018 gikk
Bell-representantene langt i å garantere at helikopteret ville være sertifisert
innen de kom tilbake til konferansen i september 2019. GE CT7-2F1-motorene ble
sertifisert dette året, men ikke resten av maskinen.
Bell har ikke satt noen dato for sertifiseringsmålet, men det
kan det se ut som at det nærmer seg. I desember 2020 hadde de fire
testflyene til sammen passert 1.800 flytimer i ulike høyder og klimatiske
forhold.
I hemmelighet
har Bell utviklet ny halerotor: Stabiliserer halen med fire elmotorer bakerst
på helikopteret
Over en time uten smøring
Blant mange nyvinninger på 525 er den viktigste at dette er
det første sivile helikopteret med fly-by-wire (FBW), altså elektronisk
styring, som ført ble først introdusert til helikopterverden på NH90.
Relentless har en halerotordesign med en noe skråstilt halebom
som er konstruert for i større grad kunne hovre horisontalt i stedet for den
tradisjonelle nese opp-posituren. I tillegg er de fire trykkskjermene plassert
på en pidestall med sidemontert stikke/styrepinne, for bedre utsyn.
En helikopterkomponent som dessverre har havnet i søkelyset
flere ganger, er hovedgirboksen (MGB). Det var en katastrofal svikt her som var
den direkte årsaken til Turøy-ulykken i 2016.
Girkassas oppgave er å overføre de enorme kreftene fra
gassturbinene til rotorene. Mens det ellers i luftfartøy både er doble og
triple kritiske systemer, finnes det kun én MGB. Ved tap av olje, er
kravet at girkassene skal takle minst en halvtimes gange uten smøring. Nok tid
til å gjennomføre en kontrollert landing.
Her kan Bell slå i bordet med at de under testing har
demonstrert 67 minutter «dry run». Vanligvis drives hovedgirboksen av en
høyhastighetsdrivaksel fra turbinene, men på 525 blir turtallet regulert ned
til 6.000 omdreininger i minuttet på selve motoren. MGB er ytterligere isolert
fra øvrige girbokser, blant annet «accessory-girboksene» som driver
hydraulikkpumper og generatorer.
Alt i alt består systemet av fem girbokser hvor smøring og
kjøling er isolert fra hverandre, det vil si at dersom én feiler, skal ikke
dette påvirke de andre.
Ny tiltrotor
V-280 Valor konkurrerer i den amerikanske hærens «Future
vertical lift»-program (FVL) og er etter det Teknisk Ukeblad har fått opplyst
også blitt presentert som en mulig kandidat for det norske forsvaret.
Dette er et tiltrotorfly som utnytter fordelene både ved
roterende og faste vinger. Det kan ta av, lande og hovre som et helikopter,
mens propellene kan vippes fram slik at det flyr horisontalt som en turboprop.
Det har nå gått over tre år siden V-280 gjennomførte sin
jomfruferd, og siden den gang har flyet vært i lufta cirka 200 timer fordelt på
150 testflyginger. Det har for lengst levd opp til sitt navn, nemlig å oppnå
en marsjhastighet på hele 280 knop (519 kilometer i timen), omtrent det
dobbelte av det som er vanlig på konvensjonelle helikoptre.
V-280s forgjenger, V-22 Osprey som Bell utviklet i samarbeid med
Boeing, var faktisk én av fem kandidater til å erstatte Westland Sea King som
nytt redningshelikopter i 330-skvadronen tidligere på 2000-tallet.
V-22 ble imidlertid
raskt silt ut av konkurransen sammen med S-92A og NH90, og i siste runde var
det som kjent AW101 som gikk seirende ut i duell med EC725 Super Puma.
Bell
525 testes i kaldt klima. (Foto: Bell)
Bell V-280 Valor fløy første gang 18. desember 2017 og har nå passert 200 flytimer. (Foto: Bell)
Bell
525 testes i kaldt klima. (Foto: Bell)
Forsvaret
har fløyet Bell 412 i over 30 år, her med en M134, 7,62 mm gatlingvåpen
(Minigun) stikkende ut. (Bilde: Lars Magne Hovtun / H¾ren/ Forsvarets
mediesenter)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.