Blackhawk er en gammel platform, men gjennomprøvet og ikke minst oppdatert en rekke ganger. Den kan sees i sammenheng med danskenes Seahawk, og en kan sikkert oppnå en god pris dersom en benytter anledningen til å bytte ut skandalehelikopteret NH90. Snark ommer Leonardo på banen..... (Red.)
Sikorsky dominerer på sokkelen, men
har ikke lykkes med militærhelikoptre i Norge. Det skal de endre på nå
Mener
Black Hawk vil være et ideelt helikopter for det norske Forsvaret.
·
FORSVAR
· 18. JAN. 2021 - 19:00
Foreløpig er det ikke avgjort hvor mange og hva slags helikoptre
som skal kjøpes inn, ei heller på hvilken måte dette skal foregå. Men en
åpenbar het kandidat vil være den amerikanske produsenten Sikorsky.
Her til lands er de en
stor aktør med sivile helikoptre, der deres S-92A utfører alt av
transportoppdrag for oljebransjen. Men med militære helikoptre har Sikorsky så
langt ikke lykkes i Norge. Det håper de å gjøre noe med i den kommende norske
helikopteranskaffelsen.
Sikorsky understreker at de må studere kravspesifikasjonene i en
eventuell formell forespørsel før de kan være bastante med hva slags produkt de
kommer til å tilby. Men det blir trolig Black Hawk i en eller annen versjon.
– Vi mener H-60 Black Hawk, som i dag brukes av en rekke av
Norges Nato-allierte, vil være en ideell plattform for det norske forsvaret.
Den er svært fleksibel og vil kunne møte kravene det norske forsvaret stiller,
inkludert for spesialstyrkene, uttaler Alex Sharp som er selskapets direktør
for strategi og forretningsutvikling i Europa.
– Tåler mye
Slik S-92A er en arbeidshest for oljenæringa, med over hundre
leverte til Nordsjø-regionen, er H-60 det samme for militær luftfart.
Det er 42 år siden det første UH-60A Black Hawk-helikopteret ble levert til den amerikanske hæren. Siden har flytypen selvsagt blitt videreutviklet og oppgradert og den har mange tiårs tjenestetid igjen. Det er et flerbrukshelikopter med stor F og i høyeste grad en utprøvd plattform.
I 1996 var Sikorsky på en salgsturné i Norge med sin Black Hawk, her utstilt på Gardermoen. Kanskje lykkes de bedre 25 år senere.
Ifølge Sharps tall har den samlede Black Hawk-flåten nå
akkumulert over 15 millioner flytimer, hvorav fire millioner timer i strid.
– I motsetning til konkurrentene ble Black Hawk designet for å
møte strenge militære krav knyttet til pålitelighet, vedlikehold og holdbarhet,
og nyter velfortjent respekt for dette. Det er konstruert for å tåle å være
deployert, der driftssikkerhet og det å være enkelt å vedlikeholde er helt
kritisk, sier han.
Brukes til å trene opp nordmenn
Den første Black Hawk-prototypen fløy første gang i 1974 etter
at Sikorsky hadde vunnet konkurransen om å lage en erstatter for Bell UH-1
«Huey», for øvrig en helikoptertype med slektskap til dagens norske
hærhelikopter Bell 412.
På 2000-tallet er det UH-60M som har vært det mest utbredte
medlemmet i Black Hawk-familien, mens den nyeste versjonen er den ytterligere
videreutviklede HH-60W «Whiskey» som er i ferd med å overta for HH-60G
Pave Hawk som «combat search and rescue» (csar) i US Air Force.
Helikopterplattformen H-60, eller S-70 som er betegnelsen dersom
de selges direkte fra Sikorsky, er ifølge Sharp levert i over 4.000 eksemplarer
og benyttes av 31 nasjoner hvorav 11 europeiske.
– Med vår produksjonskapasitet i USA og Europa kan Black Hawk
leveres kjapt og være operative fra dag én. Norske militærflygere er dessuten
godt kjent ble Black Hawk fra før, påpeker Sharp.
Han viser til at norske helikopterflygere utdannes hos US Army i Fort Rucker i Alabama. De siste fire-fem månedene av totalt tolv måneder flyr de UH-60M mens de trener på flyging visuelt, taktisk, i formasjon og med instrument.
Danmark og Sverige
På våre kanter av verden brukes Black Hawk i Sverige som for ti
år siden hastekjøpte 15 UH-60M (Helikopter 16) som følge av NH90-forsinkelsene
og fikk samtlige levert på kun 16 måneder. Kort tid etter bestilte Danmark den
maritime versjonen MH-60R Seahawk.
I Norge ble det i 2012 og 2017 vurdert å kansellere
NH90-kontrakten som følge de alvorlige kvalitetsproblemene og den
vedvarende, manglende leveringsevnen fra fabrikken i Italia. Da ble det blant
annet gjennomført såkalte alternativanalyser der de kikket på nettopp
MH-60R Seahawk. Bilde: Nina
Karlsson, Försvarsmakten
Sikorsky ble for snart seks år siden ble kjøpt opp av Lockheed
Martin som eksempelvis har produsert F-35A og C-130J for Luftforsvaret.
Sikorsky påpeker at kjøp av militære helikoptre fra dem vil
bidra til å styrke partnerskapet ikke bare med Forsvaret, men også norsk
industri.
– Vi er stolte leverandører til Sverige og Danmark. Å levere helikoptre også til Norge vil være en naturlig forlengelse av disse partnerskapene og noe som kan styrke evnen til interoperabilitet i Norden og med USA, skriver Sharp i en epost.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.