tirsdag 21. juni 2022

333 skv. 80 års- og 65 års jubileer

 


5-flys formasjon den 29. september 1972 - Alle fotos: Per Gram


Feiringen gikk over to dager, den 17. og 18. juni

Det begynte med et faglig seminar i idrettshallen på Andenes og var åpent for alle. Det foregikk med regi av Luftmilitært samfund sentralt. Det var ca. 100 tilhørere som hørte- og så Odin Leirvåg, Jan Erik Larsen, undertegnede og Håvard Klevberg. Odin foredro om starten på det hele og krigsoperasjonene. Jan Erik om Albatross tiden og begynnelsen på moderne ubåtsøk. Jeg tok for meg Orions første år og Håvard snekret det hele sammen. Han er forfatter av bl.a. boka Request Tango. Det virket som om dette slo godt an.

Klevberg foredrar

Fra kl. 18 og utover var det uformell sammenkomst i- og ved "Satta", en gang satellittbaren til den i Skarsteinsdalen som ble nedlagt og svilisert. Der holdt opsen- og skvadronen til godt utpå 1970 vil jeg tro. Da flyttet vi ned i hangar A. Den ble forøvrig lagt i grus nylig. 

Hele 600 hadde meldt seg på til det uformelle arrangementet. Solen viste seg kl 21 og varmet oss godt resten av døgnet, også neste dag. Skvadronen har hatt sitt eget band i mange år; Pitchlock kaller de seg, her i aksjon. Skikkelig bra greier, men noe støyende for oss gamlinger..... Vi vlgte å trekke os inn i et telt , med tappekran, hvor det ikke var så mye støy, bare den vanlige plapringen, noe som var hensikten med det hele.


Det ble grillet pølser og hamburgere og ølet var meget rimelig..... Her var også innslag av portugisere og canadiere som var med på Operation Mongoose, men som også hadde static display på Times Square. Det er området ved Hangar G. Også disse flyene kunne besøkes. 

Dette var skikkelig vellykket og et bilde ble tatt fra Grønnbua mot Lankanholmen kl 24.


Den 18. var det åpen dag for stasjonens tjenestgjørende med familie og andre påmeldte. Det store trekkplasteret var en norsk P-8A hvor en fikk komme inn og gå gjennom hele flyet. Her var også personell ombord som kunne svare på spørsmål. Kameraer og mobiler måtte legges igjen utenfor.


Det var andre gang jeg fikk komme inn i flyet. Første gang var på Evenes den 4. mai. Da var det ingen som kunne fortelle oss noe som helst. Det var det nå. Vi spurte om single engine performance med avgang mot nord på Evenes, ville det bli et problem? Det var en mulighet for at de måtte redusere på T/O vekt, noe mange ex Boeing flygere jeg kjenner, har prediket. Spesielt segment 2 vil være utfordrende.  En annen ting var beregning av performance på baner som ikke var sorte, contaminated som det heter på fagsrpråket, altså for oss nordmenn snø-, slaps og is. Der må tilsynelatende Norge eksperimentere selv eller "låne" data fra SAS eller andre som har disse tilgjengelig.
Jeg gjentar det jeg sa etter Evenes 4. mai, at jeg liker det jeg ser. At Evenes kan bli en veldig "trang" plass er ganske åpenbart sammenliknet med Andøya flystasjon. Men noen tilsvarende feiring som vi har hatt på Andøya, ser jeg ikke for meg. Sjef 133 Luftving, Eirik Guldvog,  sa til J.E. Larsen og undertegnede at langpendlingen var bare 20% på Evenes, men 60% på Andøya. "Alle" skjønner jo at det vil endre seg vesentlig, kanskje alt i løpet av dette året. Det var lite snakk om fasiliteter utenfor Evenes som hotell og andre servicetilbud. 

DA-20 Hugin
Vetli Tveiten med ryggen til her

Portugisisk P-3C ex RNeAF

CP-140 Aurora til venstre

P-8A Munin

CP-140 Aurora

Jeg tror at dette var det 4. påfølgende jubileet hvor været har vært på vår side, og det til de grader......

Her var også grillings og salg av diverse artikler som patcher, T-skjorter mm. Lokale organisasjoner sto bak dette, skytterlaget bl.a. 


Hærens musikkorps var kjempegode:

Selve messemiddagen, festmiddagen om en vil, foregikk i hangar H. Her ble det dekket til 450 gjester med de vanlige støydempende fallskjermene i taket. 



Her var også innslag fra Skottland og Woodhaven hvor 333 skvadron ble opprettet 8. februar 1942

Her finner jeg det helt nødvendig å kommentere maten vi fikk servert, bl.a. reindsyrskanke og gode viner. Helt klart det beste jeg kan huske å ha fått servert på noe jubileum noen gang.... Gratulerer til kokkene og serveringspersonalet fra lokale lag, som var kvikke til å etterfylle der det måtte trenges.
Så var det dans til et godt band.

Deretter busser tilbake til den sivile verden, en transport som fortsatte helt til det er slutt, sto det å lese.

Blir det Andøya eller Evenes om 5 år? Ikke godt å si.









 










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.