tirsdag 14. juni 2022

GA havari i 2017 - Rapport fra Sh

 


Rapport om alvorlig luftfartshendelse nær Råde kirke i Østfold onsdag 21. juni 2017 med Diamond DA 40 NG, LN-FTR, operert av Pilot Flight Academy

Luftfart rapport 2022/05

21. juni 2017 tok elev og instruktør av med LN-FTR fra Torp lufthavn Sandefjord (ENTO) på en IFR-flyging til Karlstad, Sverige. Flyet var etablert i en marsjhøyde på 6 000 ft i området over Fredrikstad da besetningen hørte et smell fra motoren. Turtallet begynte deretter å variere ukontrollert. Det ble etter hvert ikke mulig å holde høyden og til slutt stoppet motoren helt. Nødmelding ble sendt og kursen satt mot nærmeste flyplass, Moss lufthavn Rygge (ENRY). Da det ble klart at flyet ikke ville nå frem til Rygge, foretok instruktøren en nødlanding på et jorde nær Råde kirke. Hverken besetning eller luftfartøy ble skadet i landingen. Havarikommisjonens undersøkelse har vist at LN-FTR fikk motorstopp som følge betydelige interne skader i motoren.

Skadene oppsto sannsynligvis først i sylinder 1, før de spredte seg til øvrige sylindrene. Havarikommisjonens undersøkelse konkluderer med to mulig feilscenarioer. Opprinnelsen til skadene kan ha vært feilmontering av registerkjedet eller skade som oppsto lokalt av andre årsaker. Undersøkelsen har ikke gitt grunnlag for å vekte disse to.

Dagen før hendelsen hadde flyet kommet ut fra verksted etter skifte av motorens topplokk. Det hadde deretter fløyet 5:30 flytimer før hendelsesturen.

Besetningen fikk ingen forhåndsvarsler før motorsvikten oppsto. Undersøkelsen har vist at det hverken hadde vært mulig for besetningen å hindre at motoren stoppet, eller å få startet den igjen. Havarikommisjonen mener at nødsituasjonen ble håndtert på en god måte. 

Publisert 14.06.2022

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.