I sin forsvarsstudie av 2007 skrev forsvarssjef Sverre Diesen at Norge ikke skulle befatte seg med droner. "Noen" var både overrasket og en smule forbanner over det, og Flyoperativt Forum tok øyeblikkelig opp hansken og arrangerte sin egen internasjonale dronekonferanse i 2007, og i 2008. UAS Norway oppsto i kjølvannet til disse. Nå går det omsider rett vei her med flere veletablerte dronebedrifter og Forsvaret er engasjert i NATOs prosjekt med Global Hawk på Sigonella. Avinor jobber med saken samt med luftrommet, hvordan skal det se ut når UAM løsninger materialeiserer seg? Mange jobber med dette nå, men regelverket, spesielt sertifiseringskrav, ligger etter i utviklingen, noe som er vanlig. Det som fremkommer under virker ikke så lite optimistisk, et 10-års perspektiv er mer realistisk enn i morgen.... (Red.)
KOLLEKTIVTRAFIKKEN STÅR FORAN ET LØFT:
UBEMANNEDE PASSASJERDRONER ER PÅ VEI
Du trodde kanskje fly-taxi tilhørte science fiction-sfæren? En rask
prat med menneskene bak Avinors droneprogram avslører at fremtiden er mye
nærmere enn man kanskje skulle tro.
This
page is only available in Norwegian
En luftfartsrevolusjon – ikke
om 20 år, men i morgen
- Dette er et paradigmeskifte i
luftfarten. For kort tid siden trodde vi det stoppet ved små, personlige droner
som folk skulle bruke til å ta bilder av hus og hage med. Nå tar det av. Og det
skjer ikke om 20 år, men «i morgen».
Det sier Hanne Beate
Laugerud. Hun leder for tiden Avinors droneprogram – et konsernovergripende
program som hun kaller et av deres viktigste strategiske initiativer. Hun har
tatt med seg de tre som kjenner droneprogrammet best: Mats Gjertsen,
Christian Øgaarden og Terje Orskaug.
Alle fire har stilt opp til
intervju vel vitende om at de skal fortelle om noe som sannsynligvis vil
gi deg bakoversveis. Nemlig droner, nærmere bestemt eVTOLs, som
skal frakte mennesker – uten piloter.
– Hvis det vi tror viser seg å
være riktig; at de er her om rundt regnet fem år, da har vi det ganske travelt
med å tilrettelegge for at dette skal kunne fungere på en trygg og sikker måte.
Det foreligger planer om å lansere de første kommersielle eVTOLs allerede under
OL i Paris i 2024. Det gjenstår å se om de får det til, men det er nok uansett
ikke lenge til de er i luften. Heller ikke i Norge, sier Laugerud.
Hun påpeker også at luftrommet
er et allerede gjennomregulert og etablert forhold. Om få år skal altså eVTOLs
og dronepiloter frakte mennesker og flere hundre kilo gods, og de skal blande
seg med pilotene fra SAS og Norwegian. Når folk så blir tryggere på dronene, og
alt er testet og beviselig like trygt som flytransport, vil de ubemannede
dronene dukke opp. Travle dager i Avinor, med andre ord.
Virkeligheten overgår (science) fiksjonen
– Det som var Science Fiction
for få år siden er på vei til å bli en realitet, supplerer Christian Øgaarden
entusiastisk.
Han og Terje Orskaug jobber i
infrastruktur-prosjektet i droneprogrammet. Der utredes mulighetene Avinor har
for å ta en posisjon i utviklingen på bakken – primært knyttet til lufthavner,
men også til eVTOLS og andre eventuelle avgangs- og landingsplattformer for
dem. Også Øgaarden og Orskaug ser for seg en lysende fremtid, riktignok etter
at en hel del hindere har blitt forsert og utfordringer har blitt løst, og det
raskt.
– Det handler om en ny type
mobilitet: Det handler om hvordan vi forflytter oss i samfunnet, kanskje aller
helst lokalt og regionalt. Det handler om Norge som et land med dype fjorder,
høye fjell og spredt bosetning, og om muligheten til å se på mobilitet i disse
områdene på en helt ny måte, sier Øgaarden og legger til:
– Det handler om hvordan
logistikksektoren distribuerer til øysamfunn og kystsamfunn, hvordan
oljesektoren kjører logistikken sin ut til plattformene, hvordan vi tenker
akuttmedisin og i ytterste konsekvens om hvordan vi selv forflytter oss.
Droneprogrammets mål
Den overordnede målsettingen for
Avinors droneprogram er at de skal ha implementert et landsdekkende system for
luftromstyring innen 2025. I tillegg skal de utvikle en forretningsmodell for
infrastruktur som skal understøtte introduksjonen av droner og eVTOLs i luften
og på bakken. Programmet er delt i fire ben. Mats Gjertsen sitter på to av dem:
«Ninox Drone» – som er Avinors system for ubemannet trafikkstyring, eller UTM (Unmanned
Traffic Management) på engelsk. I tillegg jobber han med detektering av
uregistrerte droner.
Ninox Drone-appen gjør det
allerede enkelt å vite hvor du kan, og ikke kan, fly droner i nærheten av de 17
største av Avinors flyplasser. Neste steg av utviklingen er mer
komplisert.
– Ninox Drone skal løse
utfordringen med å integrere et stort antall droner i luftrommet – et allerede
gjennomregulert felt, som det er vanskelig å navigere i, forklarer
Gjertsen.
Noen regler til slutt – som allerede er på plass, og skal følges
Ettersom Avinors samfunnsoppdrag
er å legge til rette for at luftfart kan eksistere på en trygg og sikker måte i
Norge, ønsker de noen grunnleggende regler for droneoperatører med i
artikkelen. Som seg hør og bør: Flyr du for eksempel en drone inn i området
rundt en lufthavn uten forhåndsavtale, må de stoppe flytrafikken.
Avinor Flysikring, som har
ansvaret for lufttrafikktjenesten i Norge, ønsker derfor å minne om fem enkle
regler:
- Du
skal alltid kunne se dronen og fly den på en hensynsfull måte. Aldri fly i
nærheten av ulykkessteder.
- Ikke
fly nærmere enn 5 km fra lufthavner med mindre annet er avtalt (man kan
søke tillatelse via appen Ninox Drone).
- Ikke
fly høyere enn 120 meter over bakken.
- Ikke
fly over festivaler, militære områder eller sportsarrangementer. Hold en
avstand på 150 meter.Ta hensyn til andres privatliv. Husk reglene for bruk
av foto og video av andre personer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.