Så lenge bråkmakerne ikke blir stilt til ansvar økonomisk, altså må dekke alle, altså 100% av påløpne utgifter for flyselskapet og passasjerene, vil dette ikke ta slutt. (Red.)
Norsk luftfart forener krefter mot ustyrlige passasjerer
Her kan det bli bråk: en samlet luftfartsindustri i Norge tar nå et oppgjør med ustyrlige passasjerer for å ivareta sine ansatte. Foto: Getty images.
Alle fagforeninger, arbeidsgivere og myndigheter innen norsk luftfart slår seg sammen for å håndtere den økende utfordringen med ustyrlige passasjerer. European Transport Workers' Federation (ETF) støtter de norske luftfartsaktørene i arbeidet.
CAA Norway, Avinor, NHO Luftfart, HK Norge, Norsk Kabinforening, Norsk Pilotforening, Parat Kabinforening, Parat Pilotforening, Haugesund lufthavn Karmøy, Torp Sandefjord lufthavn, Aviator, Menzies, WGH, SGH, Norwegian, SAS, Norse og Widerøe, har bestemt seg for å samarbeide for å finne felles løsninger og tiltak for å redusere og håndtere hendelser knyttet til ustyrlige passasjerer. IATA og EASA støtter samarbeidet.
– De fleste reisende er gode passasjerer som viser respekt for medpassasjerer og ansatte i luftfarten. Imidlertid har alvorlige hendelser knyttet til ustyrlige passasjerer økt, skriver selskapene i en felles uttalelse.
Videre kommer de med flere konkrete tiltak for å redusere risikoen for at det oppstår problemer med passasjerer om bord.
– Vi som signerer denne erklæringen har kollektivt påtatt oss ansvaret med å aktivt fremme god passasjeratferd og kontinuerlig arbeide for å redusere antall hendelser med ustyrlige passasjerer. Slike hendelser kan ha negativ innvirkning på flysikkerheten og ansattes sikkerhet, skriver kollektivet av luftfartsaktører.
Blant tiltakene de ønsker å gjennomføre er dette de sentrale områdene:
- Kommunikasjon med passasjerene for å forhindre hendelser med ustyrlige passasjerer. Det er viktig å tydeliggjøre retningslinjene for hva som er akseptabelt og ikke akseptabelt om bord på fly og på flyplasser. De vil kollektivt lage en kampanje som tar sikte på å løse problemet med ustyrlige passasjerer.
- Opplæring av ansatte er viktig for å håndtere ustyrlige passasjerer effektivt og trygt. Dette inkluderer opplæring i konflikthåndtering, å dempe opphetede situasjoner og å håndheve en "nulltoleranse" politikk.
- Alkohol og andre stoffer er blant de viktigste faktorene som fører til at passasjerer blir ustyrlige om bord på fly. Det er derfor viktig å ha klare regler og begrensninger for alkoholkonsum på flyplasser og om bord på fly, og tydelig informere passasjerene om disse reglene.
- Gjennom samarbeid og koordinering vil de arbeide for å redusere hendelser med ustyrlige passasjerer på fly og flyplasser. Derfor må alle aktører i bransjen samarbeide tett for å utvikle og implementere beste praksis og retningslinjer for å forebygge og håndtere slike hendelser.
Du kan lese hele uttalelsen fra luftfarten
her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.