Dette AS332 L1-helikopteret (LN-OMX) tjenestegjør i dag som allværsredningshelikopter på Svalbard og flys av Airlift. Helikopteret skal oppgraderes og fortsette som sar-helikopter, men fra 1. april 2014 får det logoen til Lufttransport. Foto: Eurocopter
«»
REDNINGSHELIKOPTRE
Dobler beredskapen på Svalbard
To Super Puma-helikoptre oppgraderes for 50 millioner kroner.
Publisert: 29. desember 2012 kl. 09:59 - Oppdatert: 29. desember 2012 kl. 10:21
Fra ett Super Puma-helikopter og et mindre Dauphin-helikopter til to Super Puma med oppgradert kapasitet for søk og redning (sar).
Slik blir sar-kapasiteten på Svalbard om halvannet år.
– Med disse oppgraderingene blir det i praksis en dobling av beredskapen på Svalbard, sier Hans Arne Jensen som er forretningsutvikler i Lufttransport som fra 1. april overtar svalbardkontrakten.
Les også: Svalbard får nye redningshelikoptre
De flyr om lag 40-50 redningsoppdrag i året.
Når Lufttransport overtar skal de fly med to innleide AS332 L1 Super Puma.
Den ene maskinen (LN-OMX) er den som flyr på Svalbard i dag med Airlift-logo. Den skal leases fra Blueway SAR Helicopter AS.
Det andre helikopteret (TF-GNA) flyr i dag for kystvakten på Island og skal leies av Knut Axel Ugland Holding AS, som jo også eier Lufttransport AS
Slik blir sar-kapasiteten på Svalbard om halvannet år.
– Med disse oppgraderingene blir det i praksis en dobling av beredskapen på Svalbard, sier Hans Arne Jensen som er forretningsutvikler i Lufttransport som fra 1. april overtar svalbardkontrakten.
Les også: Svalbard får nye redningshelikoptre
Overtar Super Pumaen
Sysselmannens helikoptertjeneste på Svalbard opereres i dag av Airlift AS med to Eurocopter-helikoptre av typen AS332 L1 og AS365 N2.De flyr om lag 40-50 redningsoppdrag i året.
Når Lufttransport overtar skal de fly med to innleide AS332 L1 Super Puma.
Den ene maskinen (LN-OMX) er den som flyr på Svalbard i dag med Airlift-logo. Den skal leases fra Blueway SAR Helicopter AS.
Det andre helikopteret (TF-GNA) flyr i dag for kystvakten på Island og skal leies av Knut Axel Ugland Holding AS, som jo også eier Lufttransport AS
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.