EC135 på hytta 2009. Foto: Per Gram
I et innslag i Dagsrevyen i kveld så vi et prisverdig tiltak. Jobben besto i å få folk til å forstå nødvendigheten av å ha en adresse, alternativt en GPS posisjon som kunne oppgis i nødstilfelle. Det første vi så var en EC135 fra Norsk Luftambulanse. Den bekostes av Rikstrygdeverket. Dernest en Sea King fra 330 skv. som opereres av Luftforsvaret, men bekostes av Justis- og beredskapsdepartementet. Det i seg selv viser et rot som vi kunne vært foruten. Spørsmålet er til 7. og sist hvem som bekoster tiltaket nevnt innledningsvis? Er det et privat foretak bekostet av Norsk Luftambulanse? Er det ett offentlig tiltak iverksatt av Statens Luftambulanse? Er det et offentlig tiltak iverksatt av Forsvaret, eller er det et offentlig tiltak iverksatt av Justis- og beredskapsdepartmentet?Som jeg har sagt i en årrekke: Vi har nå en gylden anledning til å gå i tenkeboksen, men vi vil ikke greie det: Skal SAR tjenesten brukes til ambulansetjeneste når vi vet at helikoptrene går ut på dato i disse dager? Viser dette at ambulansehleikoptrene bør få en utvidet, men naturlig oppgave ved å være bedre utstyrt, f.eks. med redningsheis og heisoperatør? Har det slått deg at SAR helikopter er plassert i bunnen av Porsangen, et sted som burde ha ambulansehelikopter? SAR helikopteret burde ha nærhet til havområdene som nå ser øket petroleumsaktivitet. Har det slått deg at de siste ukers hendelser med diverse trusler og uro bør føre til at politet og Forsvaret utstyres med effektive kontra terrorhelikoptre som ikke har noe med redningstjenesten å gjøre?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.