– Vi har hatt uventet store kostnader knyttet til oppstart av langdistanseoperasjonen, med forsinkede flyleveranser og tekniske problemer. Videre er årsresultatet påvirket av en svakere norsk krone, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Norwegian har i mange måneder hatt store problemer med det som skulle være selskapets storsatsing og nye gullgruve: Langdistanseflyene Dreamliner.
Store tekniske problemer og forsinkelser har preget selskapet, og mange passasjerer har uttrykt sin misnøye med selskapet i media.

2013 var på mange områder et sammenhende kriseår for Norwegian. Selskapet har ikke bare hatt problemer med flyene. De ansatte har også kritisert lønnsforholdene og pilotene har truet med streik.
Resultatet har vært en mengde negative presseoppslag om selskapet og Kjos.

Passasjervekst

Likevel melder selskapet om en passasjervekst på 20 prosent. 5,25 millioner passasjer reiste med flyselskapet i fjerde kvartal.
Videre hadde selskapet en kapasitetsvekst på 41 prosent i fjerde kvartal, opplyser Norwegian.
Det spennende blir nå å se om de reisende er blitt skremt fra å velge Norwegian til å reise langt fremover.

Sterkt prispress

Flyselskapene opplever sterkt prispress i Norden, og Norwegian som lavprisselskap merker konkurransen godt.
Tilleggstjenester blir derfor en stadig viktigere inntektskilde. I 2012 var Norwegians inntekter på såkalte tilleggsytelser nærmere 1,5 milliarder kroner.
Denne uken varslet selskapet at de øker gebyrene kraftig. Gebyrene for bagasje og setevalg ble plusse på med rundt 33 prosent, og selskapet innførte spesielle Pluss-pakker på samtlige ruter.