torsdag 5. juni 2014

Helikopter- og flystøy

Denne sto i Stavanger Aftenblad i går den 4.:

Avinor direktør Dag Falk-Petersen har ved flere anledninger erkjent at helikoptrene, særlig på Flesland og Sola, skaper støy som påvirker flyplassnaboene negativt. Dette burde ikke være noen overraskelse. Da den største bråkebøtta av dem alle, S-92A, ble demonstrert på Sola i 2003, så burde en foretatt støymålinger. Jeg antar at det ikke ble utført, men jeg tar gjerne imot korreksjon på denne antakelsen. Vel, jeg fikk anledning til å fly helikopteret, og ikke minst høre støyen fra bakken. Jeg skrev i min evaluering i etterkant at helikopteret støyer mye, både i cockpit under flyging, og under bakkeoperasjoner. Jeg bor slik til, i Stavanger øst, at jeg får helikoptertrafikk ganske nær meg. Det er lett å skille ut S-92A fra andre helikoptertyper på grunn av spesielt høyt støynivå. 

I går var det et møte på Sola i regi av Avinor. Ikke overraskende ble Avinor utsatt for støy fra deltakerne som bor nær flyplassen. En valgte sågar å kalle helikoptre for "fandens verk". Det paradoksale er naturligvis at fly støyer mindre enn før, mens helikoptre støyer mer. Det er norske Luftfartstilsynet som har sertifisert S-92A her i landet. Det kan virke som om de har svelget støygrafene fra Sikorsky rått og ikke foretatt egne evalueringer før sertifiseringen fant sted.


Undertegnede flyr her S-92A - Jeg var sjokkert over vibrasjonene i maskinen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.