søndag 20. juli 2014

Farnborough - Maritim overvåking

I 2010 beslutter den engelske regjering at Nimrod MRA4 prosjektet skulle skrinlegges og alle Nimrods, også de i operativ tjeneste, skulle settes på bakken og hogges opp. En ser nå at å stoppe dette særdeles kostbare prosjektet var en ting, men å skræppe alle var noe annet. Vel, det gikk ikke lang tid før en så behov for maritim overvåking, både i våre nærområder, men også i Sør-Kina havet og andre steder. Norge, UK og USA har i årevis delt det nordlige Atlanterhav mellom seg. Amerikanerne opererte ut fra Keflavik og engelskmennene ut fra i hovedsak skotske baser. Den kalde krigen tok slutt og ting så ut til å normalisere seg i forhold til russerne. Basen på Keflavik ble lagt ned og Nimrodene hogget opp. Det var ingen maritim anti-ubåt kapasitet mellom Norge og den amerikanske østkyst. Så kom Putin til makten. En ny kald krig synes å være i anmarsj.

De norske P-3C Orion drar på årene. Det er naturlig å se på nytt utstyr som P-8 Poseidon som skal erstatte P-C`ene i USN. Tipper at Norge kan få en god leasingavtale med Boeing. De selges også til India som har tatt de første i operativ tjeneste, akkurat som USN. En norsk delegasjon bestående av personer fra departementet, luftforsvaret og marinen var på Farnborough den 16. for å ta P-8 i nærmere øyesyn. Personen fra Boeing som briefet dem var ingen ringere enn Fred Smith, en person undertegnede hadde kontakt med og inviterte som foredragsholder på Flyoperativt Forum i 2011. Jeg traff ham igjen i Seattle, nærmere bestemt på Boeing fabrikken i Renton hvor P-8 bygges, samme år. Han er personen til venstre i det øverste bildet.

Her er noen bilder av den norske delegasjonen tatt av en Paparazzi på jobb:





Det var interessant å se at mange av besetningsmedlemmene hadde britiske distinksjoner. I samtale med disse kom det frem at det var 25 mann som var overført fra RAF til USN for å beholde en viss kompetanse inntil UK har bestemt seg for hva som skal skje med deres maritime luftkapasitet i fremtiden. Denne prosessen er nemlig i full gang. RAF har også personell hos franskmennene som flyr Atlantique, og i Autralie. Ingen i Norge såvidt jeg vet.  Men før jeg går videre så tar jeg med et bilde fra P-8`ens flight display:


Denne har jeg presentert tidligere på bloggen. Som du ser har den våpenrommet åpent og den har to Harpoon missiler på vingene. Mulig Kongsbergs JSM kan ta dens plass etter hvert. Sjekk støyende video her hvor P-8 kommer helt til slutt: http://tinyurl.com/lhot3wc

Som du har fått med deg så har Royal Navy to hangarskip i bestilling. De skal bl.a. huse deres F-35B, som dessverre ikke kom til Farnborough i år på grunn av de mye omtalte tekniske problemene. Har du fulgt med så har du også lest om US Navys BAMS (Broad Area Maritime Surveillance) prosjekt. Dette består bl.a. av en navalisert Global Hawk som kalles Triton. Den skal jobbe sammen med P-8 og overflateenheter, også Task Forces med hangarskip. Akkurat derfor må nå engelskmennene lære av USA og bestemme seg for hva slags ASW kapasitet deres fly skal ha. Den 17 juli, altså torsdag, flyter deres nye hangarskip HMS Queen Elizabeth, for første gang ut fra dokken i Rosyth. I september begynner byggingen av søsterskipet. Men inntil videre har ikke UK noen luftbåren ASW kapasitet i det hele tatt.

Flyutstillingen på Farnbororugh hadde i år utstilt usedvanlig mange flytyper som egner seg for maritim overvåking. Her følger et lite knippe av dem:

Boeing MSA basert på Bombardier Challenger

SAABs utgave

Airbus C295W

Diamond 62 - Unmanned eller manned

Utover disse finnes et vell av UAV `er som brukes av mange nasjoner i maritim overvåking. UAV`er var ikke på langt nær så mye tilstede i år som tidligere, men jeg tar med et bilde av Piaggios P.1HH Hammerhead, som naturligvis er basert på deres Avanti:


Alle fotos: Per Gram

----ooo00O00ooo----




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.