onsdag 30. juli 2014

Per G. Braathen stum om problemene med Bombardier C series han har i bestilling

Synes Norwegian bør gi SAS fred

Flyeier Per G. Braathen holder seg borte fra Norge på grunn av den tøffe konkurransen mellom Norwegian og SAS.
Per G. Braathen har syslet med planer om å starte innenriksflyvninger i Norge, men det sitter langt inne. Å plukke opp hansken og konkurrere med SAS og Norwegian på de største innenlandsrutene kommer ifølge Braathen ikke til å skje. Oppstartkostnadene ville bli enorme, mener han, og kravene til flykapasitet og mange avganger store.
– Vi har mer enn nok å gjøre i Sverige, og jeg tar ikke unødvendig risiko. Men på sikt kan Norge være interessant, sier Braathen.

Relaterte saker


Forstår ikke Kjos


Den tøffe konkurransen i Norge har ført til at inntjeningen (yield) har gått rett i kjelleren for flyselskapene.
– SAS og Norwegian øker kapasiteten og pøser på med billige flybilletter. Norwegian gjør mye riktig, men lønnsomheten er svak. Jeg kan ikke skjønne at de ikke vurderer å begynne å tjene penger og at de kan la SAS være litt i fred. SAS er jo den beste konkurrenten de kan ha, sier Braathen.
Norwegian hadde et underskudd på nær en halv milliard kroner i første halvår og skyldte blant annet på overkapasitet.
Også SAS sliter med fallende lønnsomhet.
I Sverige flyr Malmö Aviation fra Bromma i Stockholm til Gøteborg, Malmø, Umeå og Østersund.
Konsernet Braathens Aviation hadde et overskudd på tre millioner svenske kroner ifjor av en omsetning på 2,6 milliarder svenske kroner.
– Jeg er ikke fornøyd med oss selv. Vi var ikke flinke nok ifjor, konstaterer Braathen.

Kortbaneproblemer


Et annet alternativ for Braathen i Norge er å se på konsesjonsrutene på Vestlandet og i Nord-Norge. Men der er det andre utfordringer enn tøff konkurranse.
– Det finnes ikke fly til å konkurrere med Widerøe på kortbanenettet, sier Braathen.
Problemet er at ingen flyprodusenter lager propellfly – eller såkalte turbopropfly – som egner seg til å fly på kortbanenettet. De flyene Widerøe benytter i dag er tatt ut av produksjon og finnes knapt å oppdrive på bruktmarkedet.
– Om noen år finnes det ikke fly til å lande på kortbanenettet. Det må bli konsolideringer, sier Braathen, og viser til planen om å bygge nye, større og færre flyplasser.
Det åpner for bruk av andre fly og for flere konkurrenter.
– Når det blir mulig å fly med jetfly, da skal jeg være klar, sier Per G. Braathen.
Norwegian-ledelsen var ikke tilgjengelig for kommentar tirsdag.

Verdsatte Widerøe til null

HANKØ: Per G. Braathens største virksomhet er Braathens Aviation, som hovedsakelig består av det svenske flyselskapet Malmö Aviation. I 2012 ble det kjent at Braathen var én av budgiverne da SAS ville selge seg ut av Widerøe. For vel et år siden ble 80 prosent av Widerøe solgt til en norsk investorgruppe med transportselskapene Torghatten asa og Fjord1 samt Nordland fylkeskommune.
– Jeg var villig til å overta Widerøe, men syntes ikke det var verdt å betale for det. Senere har utviklingen for selskapet vært helt i tråd med våre beregninger.
– Så budet ditt var null kroner?
– Ja, svarer Braathen, som mener de som kjøpte Widerøe betalte 500 millioner kroner for mye.
Widerøe-transaksjonen ble av SAS verdsatt til to milliarder svenske kroner og det inkluderte flere eiendeler og pensjonsforpliktelser. SAS fikk i realiteten 300 millioner kroner i forbindelse med salget. Deretter gikk SAS inn med 50 millioner kroner i ny egenkapital og satt igjen med 250 millioner kroner.
DN skrev i mai i år at Widerøes lønnsomhet har falt betydelig etter at SAS solgte seg ut. Det ble iverksatt kostnadskutt på 200 millioner kroner.
– Widerøe er et av verdens dyreste flyselskaper å drive. Det ville ha vært en lett match å konkurrere med dem kostnadsmessig, sier Braathen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.