onsdag 30. juli 2014

Tryggve Gran minnes med Orion flyging - og mikrofly


Luftforsvaret minnet Tryggve Gran med Orion-tur


Luftforsvaret markerte 100-års-dagen for flypioneren Tryggve Grans kryssing av Nordsjøen som førstemann ved å la et maritimt overvåkingsfly av typen Lockheed P-3C Orion følge ruten Gran fulgte over havet fra Skottland til Norge.

Av JAN-PETTER HELGESEN

NORDSJØEN
Turen over Nordsjøen tok fire timer og ti minutter 30. juli 1914. Hundre år senere tilbakela det fire-motors Orion-flyet fra 333. skvadron på Andøya strekningen fra Cruden Bay ved Peterhead til  Reve på Jæren i løpet av 55 minutter.
Flygingen i 2014 foregikk behagelig i opptil 27.000 fots høyde,  i relativt godt vær og i god avstand fra den kalde Nordsjøen. Grans spnkle Bleriot XI-fly strevet i varierende høyder fra 5000 fot og nesten like ned til havoverflaten da hans ene motor plutselig stanset.
Akkurat da Tryggve Gran trodde alt håp var ute, startet motoren igjen. Dermed kunne han fortsette turen mot norskekysten.

Sønn med på Orion
Hovedgjest på Orion-turen var 70-årige HermannGran som er sønn til Tryggve Gran. Han satte stor pris på at Luftforsvaret på denne måten hedret hans far og pionerturen han gjennomførte i 1914.  
Hetmann Gran fikk også prøve seg bak spakene på Orion-flyet. Den saken klarte han fint uten at fartøysjef, kaptein Andreas Grindvoll, holdt hendene på rattet.
Med på turen var også ordfører Ane Marit Braut Nese (H) i Klepp, major Bjørn Vikås som er sjef for den militære del av flyplassen på Sola samt representanter fra Luftmilitært Samfunn i Rogaland og på sentralt hold.

Historisk hendelse
Klepp-ordføreren satte pris på turen. Hun betegnet Tryggve Grans bragd som den viktigste, historiske hendelse i Klepp kommune. Selv skal hun være med på å markere pionerturen søndag 3. august ved å hoppe tandem i fallskjerm under den kommunale minnemarkeringen på gokart-banen på Reve.
Minneturen med Orion-maskinen startet fra Sola. Etter en snau time i luften befant flyet seg sørøst for byen Peterhead på Skottlands østkyst.
For å kunne passere over Grans startsted i Cruden Bay måtte Orion-maskinen sirkle inntil det nøyaktige starttidspunktet for den første nordsjøflyging klokken 13.06 britisk tid. Stor fly- og helikoptertrafikk i området gjorde at det norske flyet bare fikk foreta en overflyging av  stranden og i 2000 fots høyde.

Mikrofly
Ett minutt etter at Orion-maskinen passerte, startet et norsk mikrofly fra Cruden Bay med to personer om bord. Det vesle flyet skulle mest mulig følge Grans rute over Nordsjøen til det hundre år gamle landingspunktet på Maleneset ved Orrevatnet på Reve.
Kaptein Grindvoll snakket med de to mikropilotene over radio og ønsket dem god tur før begge flyene satte kurs mot norskekysten omkring 400 kilometer mot øst. Mikroflyet beregnet å bruke tre timer på å krysse Nordsjøen, mens Orion tilbakela strekningen på under en time.
Grans landingssted på Reve markerte Orion-flyet ved å først å sirkle over Orrevatnet i 1000 fots høyde for deretter å følge kystlinjen nordover mot Sola i 500 fot. Minimumshøydene var godkjent av kontrollsentralen på Sola på forhånd.
Både Hermann Gran og ordfører Ane Marit Braut Nese var svært takknemlige for hvordan Luftforsvaret markerte hundreårsminnet for Grans nordsjøflyging. De to roset også Luftmilitært Samfunn ved leder Svein Anders Eriksen og nestleder Harald Storlid i Rogaland samt Daniel Berg Eriksen fra foreningen sentralt for å ha tatt initiativet til det militære minnearrangementet.
Besetningen på Orion-flyet under minneflygingen for Trygve Grans nordsjøkryssing var kaptein og fartøysjef Andreas Grindvoll, annenflyger og løytnant Morten Kleppe Skudal, løytnant og maskinist Ivan Karlsen, fenrik og navigatør Aleksander Dale, fenrik og radaroperatør Gaute Husa og fenrik Thomas Hoel.



Henning Gran som er sønn til Tryggve Gran var hovedgjest under minneturen med Orion. Foto: Jan-Petter Helgesen.


Fra cockpiten til Orion-flyet «Jøssing». Fra venstre: kaptein og fartøysjef Andreas Grindvoll, løytnant og maskinist Ivan Karlsen og løytnant og annenflyger Morten Kleppe Skudal. Foto: Jan-Petter Helgesen.



Ordfører Ane Marie Braut Nese i Klepp under minneturen til Tryggve Grans nordsjøflyging. Foto: Jan-Petter Helgesen.



Det maritime overvåkingsflyet av typen Lockheed P-3C Orion kalt «Jøssing» fra 333. skvadron på Andøya gjennomførte 100-års-turen til minne om Tryggve Gran. Foto: Jan-Petter Helgesen. 


Mikroflyet har landet
Fløy inn til overveldende velkomst
Fra Jærbladet
Per Høyland får klemmer fra barnebarna Tiril og Fride så snart mikroflyet lander på Reve. FOTO: Oda-Karoline Rosland Eilertsen

– Dette hadde jeg aldri ventet, sier Per Høyland når han lander på Reve etter å ha krysset Nordsjøen i et mikrofly.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.