Luftforsvaret minnet Tryggve Gran med Orion-tur
Luftforsvaret
markerte 100-års-dagen for flypioneren Tryggve Grans kryssing av Nordsjøen som
førstemann ved å la et maritimt overvåkingsfly av typen Lockheed P-3C Orion
følge ruten Gran fulgte over havet fra Skottland til Norge.
Av JAN-PETTER
HELGESEN
NORDSJØEN
Turen over
Nordsjøen tok fire timer og ti minutter 30. juli 1914. Hundre år senere
tilbakela det fire-motors Orion-flyet fra 333. skvadron på Andøya strekningen
fra Cruden Bay ved Peterhead til Reve på
Jæren i løpet av 55 minutter.
Flygingen i
2014 foregikk behagelig i opptil 27.000 fots høyde, i relativt godt vær og i god avstand fra den
kalde Nordsjøen. Grans spnkle Bleriot XI-fly strevet i varierende høyder fra
5000 fot og nesten like ned til havoverflaten da hans ene motor plutselig
stanset.
Akkurat da
Tryggve Gran trodde alt håp var ute, startet motoren igjen. Dermed kunne han
fortsette turen mot norskekysten.
Sønn med på Orion
Hovedgjest
på Orion-turen var 70-årige HermannGran som er sønn til Tryggve Gran. Han
satte stor pris på at Luftforsvaret på denne måten hedret hans far og
pionerturen han gjennomførte i 1914.
Hetmann Gran
fikk også prøve seg bak spakene på Orion-flyet. Den saken klarte han fint uten
at fartøysjef, kaptein Andreas Grindvoll, holdt hendene på rattet.
Med på turen
var også ordfører Ane Marit Braut Nese (H) i Klepp, major Bjørn Vikås som er
sjef for den militære del av flyplassen på Sola samt representanter fra
Luftmilitært Samfunn i Rogaland og på sentralt hold.
Historisk hendelse
Klepp-ordføreren
satte pris på turen. Hun betegnet Tryggve Grans bragd som den viktigste,
historiske hendelse i Klepp kommune. Selv skal hun være med på å markere
pionerturen søndag 3. august ved å hoppe tandem i fallskjerm under den
kommunale minnemarkeringen på gokart-banen på Reve.
Minneturen
med Orion-maskinen startet fra Sola. Etter en snau time i luften befant flyet
seg sørøst for byen Peterhead på Skottlands østkyst.
For å kunne
passere over Grans startsted i Cruden Bay måtte Orion-maskinen sirkle inntil det
nøyaktige starttidspunktet for den første nordsjøflyging klokken 13.06 britisk
tid. Stor fly- og helikoptertrafikk i området gjorde at det norske flyet bare
fikk foreta en overflyging av stranden
og i 2000 fots høyde.
Mikrofly
Ett minutt
etter at Orion-maskinen passerte, startet et norsk mikrofly fra Cruden Bay med
to personer om bord. Det vesle flyet skulle mest mulig følge Grans rute over
Nordsjøen til det hundre år gamle landingspunktet på Maleneset ved Orrevatnet
på Reve.
Kaptein Grindvoll
snakket med de to mikropilotene over radio og ønsket dem god tur før begge
flyene satte kurs mot norskekysten omkring 400 kilometer mot øst. Mikroflyet
beregnet å bruke tre timer på å krysse Nordsjøen, mens Orion tilbakela
strekningen på under en time.
Grans
landingssted på Reve markerte Orion-flyet ved å først å sirkle over Orrevatnet
i 1000 fots høyde for deretter å følge kystlinjen nordover mot Sola i 500 fot.
Minimumshøydene var godkjent av kontrollsentralen på Sola på forhånd.
Både Hermann
Gran og ordfører Ane Marit Braut Nese var svært takknemlige for hvordan
Luftforsvaret markerte hundreårsminnet for Grans nordsjøflyging. De to roset
også Luftmilitært Samfunn ved leder Svein Anders Eriksen og nestleder Harald
Storlid i Rogaland samt Daniel Berg Eriksen fra foreningen sentralt for å ha
tatt initiativet til det militære minnearrangementet.
Besetningen
på Orion-flyet under minneflygingen for Trygve Grans nordsjøkryssing var
kaptein og fartøysjef Andreas Grindvoll, annenflyger og løytnant Morten Kleppe
Skudal, løytnant og maskinist Ivan Karlsen, fenrik og navigatør Aleksander
Dale, fenrik og radaroperatør Gaute Husa og fenrik Thomas Hoel.
Henning Gran
som er sønn til Tryggve Gran var hovedgjest under minneturen med Orion. Foto:
Jan-Petter Helgesen.
Fra cockpiten til Orion-flyet «Jøssing». Fra
venstre: kaptein og fartøysjef Andreas Grindvoll, løytnant og maskinist Ivan
Karlsen og løytnant og annenflyger Morten Kleppe Skudal. Foto: Jan-Petter
Helgesen.
Ordfører Ane
Marie Braut Nese i Klepp under minneturen til Tryggve Grans nordsjøflyging.
Foto: Jan-Petter Helgesen.
Det maritime overvåkingsflyet av typen
Lockheed P-3C Orion kalt «Jøssing» fra 333. skvadron på Andøya gjennomførte
100-års-turen til minne om Tryggve Gran. Foto: Jan-Petter Helgesen.
Mikroflyet har landet
Fra Jærbladet
Per Høyland får klemmer fra barnebarna Tiril og Fride så snart mikroflyet lander på Reve. FOTO: Oda-Karoline Rosland Eilertsen
– Dette hadde jeg aldri ventet, sier Per Høyland når han lander på Reve etter å ha krysset Nordsjøen i et mikrofly.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.