Svensker rasende på Norwegian:
Over 1000 erstatningskrav etter Dreamliner-trøbbel
Norwegian-sjef Bjørn Kjos trues med massesøksmål i Sverige som følge av den endeløse rekken av forsinkelser og kanselleringer med de nye Dreamliner-flyene.
Oppdatert:
Les også: Norwegian-fly fra Los Angeles to døgn forsinket fredag kveld
- Ingen flyselskaper vi har hatt med å gjøre, behandler sine passasjerer så dårlig som Norwegian. Vi har faktisk bedre erfaringer med utskjelte Ryanair, sier den svenske advokaten Stephan Eriksson.
Han er ekspert på luftfartsrett og jobber i firmaet Liman & Partners. Han kjenner erstatningsrett i flybransjen godt og jobbet både med oppgjøret etter SAS-katastrofen i Milano i 2001 og ulykken med det norske Hercules-flyet som styrtet i Kebnekaise for to år siden.
Nå kan han fort vise seg å bli en svært så dyr mann for Norwegian.
29. august må nemlig Norwegian møte i Attunda Tingsrätt i Stockholm. Da føres den første av ti prinsippsaker mot Kjos’ selskap.
Blir Norwegian dømt til å betale hver av dem 600 euro (omtrent 5000 norske kroner) i kompensasjon, står over 1000 andre saker i kø for å bli ført for retten i Sverige. Senere kan saker bli ført også i Norge.
- Det blir et ras av saker som vi kommer til å kjøre mot Norwegian på løpende bånd. Og problemene bare vokser. Norwegian har fremdeles trøbbel med langdistanseflyene, derfor øker antallet berørte reisende nesten hver eneste uke, sier Eriksson.
Det har han rett i. Fredag ettermiddag var en Norwegian-avgang fra Los Angeles til London mer enn ett døgn forsinket. Årsak: Teknisk feil på Dreamliner.
Problemene med Norwegians fabrikknye langdistansefly, Boeing 787 Dreamliner, har slett ikke vært begrenset til Norge.
I resten av Skandinavia har reisende fått kjenne at flytypen tidvis har vært svært ustabil i drift, og den er blitt stående med teknisk feil på flyplasser rundt om i USA og Asia. Ikke minst er svenske passasjerer blitt rammet.
Det er disse som det nå reises sak mot Norwegian på vegne av. Det strømmer ukentlig inn bunkevis med krav om erstatning mot det norske selskapet. Det er nettsiden trstravelright. eu, som har spesialisert seg på passasjerrettigheter, som er mottakskanal for kravene.
De kan hver ha opptil 600 euro til gode hos selskapet når man legger EU-bestemmelsene om erstatning ved forsinkelser over tre timer og kanselleringer til grunn.
- Problemene oppstår fordi Norwegian har satset på langdistanse, som de ikke har erfaring med, og har lagt opp til et knallhardt flyprogram med en helt ny flytype som de åpenbart ikke har testet nok. Når forsinkelsene oppstår, skyver de all skyld på flyfabrikken Boeing og nekter passasjerene de rettigheter de har krav på. Det er virkelig ille og må bli et virkelig omdømmeproblem for Norwegian, sier Eriksson.
Det springende punkt i søksmålene er at Norwegian har avvist stort sett alle krav om kompensasjon med at forsinkelsene har skjedd «under ekstraordinære omstendigheter» og utenfor selskapets kontroll.
Dermed mener selskapet at det ikke er pliktig til å utbetale kompensasjon til passasjerene.
- Dette argumentet skal jeg tilbakevise i retten, og jeg legger til grunn domsavsigelser i en sak mot det italienske flyselskapet Alitalia i 2008. Der setter retten meget strenge krav til hvilke årsaker flyselskapene kan bruke for å frasi seg erstatningsansvar. Nå er det slik at sakene mot Norwegian vil ha ulik bakgrunn, derfor er det nødvendig å føre flere saker som ligner på hverandre for å finne ut hvor svensk rett setter grensen for når flyselskapet kan si at det ikke er ansvarlig for feil som oppstår.
Han mener Norwegian bør rydde opp i slike saker for å fremstå som renhårig, og at de har råd til å betale erstatning til passasjerer.
- De tekniske problemene vi har opplevd med de nye langdistanseflyene har vært forhold utenfor vår kontroll. Derfor er vi heller ikke pliktig til å betale erstatning etter EUs bestemmelser, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Hun sier at det er flyfabrikken Boeing som har ansvaret for vedlikeholdet av alle Norwegians Dreamlinere.
- Det er ikke riktig at vi har avvist alle erstatningskrav. Vi har utbetalt penger til endel av passasjerene som har vært rammet, og der vi har sett at problemene har vært knyttet til forhold som vi anser som vårt ansvar, sier hun.
Selskapet vil ellers ikke kommentere saken ytterligere.
- Ingen flyselskaper vi har hatt med å gjøre, behandler sine passasjerer så dårlig som Norwegian. Vi har faktisk bedre erfaringer med utskjelte Ryanair, sier den svenske advokaten Stephan Eriksson.
Han er ekspert på luftfartsrett og jobber i firmaet Liman & Partners. Han kjenner erstatningsrett i flybransjen godt og jobbet både med oppgjøret etter SAS-katastrofen i Milano i 2001 og ulykken med det norske Hercules-flyet som styrtet i Kebnekaise for to år siden.
Nå kan han fort vise seg å bli en svært så dyr mann for Norwegian.
29. august må nemlig Norwegian møte i Attunda Tingsrätt i Stockholm. Da føres den første av ti prinsippsaker mot Kjos’ selskap.
Blir Norwegian dømt til å betale hver av dem 600 euro (omtrent 5000 norske kroner) i kompensasjon, står over 1000 andre saker i kø for å bli ført for retten i Sverige. Senere kan saker bli ført også i Norge.
På løpende bånd
Det har han rett i. Fredag ettermiddag var en Norwegian-avgang fra Los Angeles til London mer enn ett døgn forsinket. Årsak: Teknisk feil på Dreamliner.
Problemene med Norwegians fabrikknye langdistansefly, Boeing 787 Dreamliner, har slett ikke vært begrenset til Norge.
I resten av Skandinavia har reisende fått kjenne at flytypen tidvis har vært svært ustabil i drift, og den er blitt stående med teknisk feil på flyplasser rundt om i USA og Asia. Ikke minst er svenske passasjerer blitt rammet.
Det er disse som det nå reises sak mot Norwegian på vegne av. Det strømmer ukentlig inn bunkevis med krav om erstatning mot det norske selskapet. Det er nettsiden trstravelright. eu, som har spesialisert seg på passasjerrettigheter, som er mottakskanal for kravene.
35.000 er berørt
En oversikt Eriksson har fått utarbeidet, viser at rundt 35.000 passasjerer har vært berørt av Norwegians problemer så langt.De kan hver ha opptil 600 euro til gode hos selskapet når man legger EU-bestemmelsene om erstatning ved forsinkelser over tre timer og kanselleringer til grunn.
- Problemene oppstår fordi Norwegian har satset på langdistanse, som de ikke har erfaring med, og har lagt opp til et knallhardt flyprogram med en helt ny flytype som de åpenbart ikke har testet nok. Når forsinkelsene oppstår, skyver de all skyld på flyfabrikken Boeing og nekter passasjerene de rettigheter de har krav på. Det er virkelig ille og må bli et virkelig omdømmeproblem for Norwegian, sier Eriksson.
Viser til EU-dom
Dermed mener selskapet at det ikke er pliktig til å utbetale kompensasjon til passasjerene.
- Dette argumentet skal jeg tilbakevise i retten, og jeg legger til grunn domsavsigelser i en sak mot det italienske flyselskapet Alitalia i 2008. Der setter retten meget strenge krav til hvilke årsaker flyselskapene kan bruke for å frasi seg erstatningsansvar. Nå er det slik at sakene mot Norwegian vil ha ulik bakgrunn, derfor er det nødvendig å føre flere saker som ligner på hverandre for å finne ut hvor svensk rett setter grensen for når flyselskapet kan si at det ikke er ansvarlig for feil som oppstår.
Han mener Norwegian bør rydde opp i slike saker for å fremstå som renhårig, og at de har råd til å betale erstatning til passasjerer.
Norwegian står på sitt
Hos Norwegian er svaret det samme i dag som rammede Dreamliner-passasjerer har fått:- De tekniske problemene vi har opplevd med de nye langdistanseflyene har vært forhold utenfor vår kontroll. Derfor er vi heller ikke pliktig til å betale erstatning etter EUs bestemmelser, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Hun sier at det er flyfabrikken Boeing som har ansvaret for vedlikeholdet av alle Norwegians Dreamlinere.
- Det er ikke riktig at vi har avvist alle erstatningskrav. Vi har utbetalt penger til endel av passasjerene som har vært rammet, og der vi har sett at problemene har vært knyttet til forhold som vi anser som vårt ansvar, sier hun.
Selskapet vil ellers ikke kommentere saken ytterligere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.