Foto: Yuriy Lapitskiy – lisensiert under Creative commons BY-SA 2.0
– Tre-fire dagers trening nok for å skyte ned passasjerfly
Personer uten spesialkompetanse vil kunne skyte ned fly med luftvernbatterier etter bare dager med trening, ifølge eksperter. Problemet er å vite godt nok hva man skyter på.
USAs etterretning fortalte tirsdag kveld at de mener det var russiske separatister som skjøt ned flyet – separatister med dårlig opplæring som dermed traff et sivilt fly ved en feiltakelse.
Les også:
Flere eksperter forteller nå at det er mulig for personer uten lang trening å treffe et fly med luftvernsystemet Buk SA-11, som utpekes som det som traff flyet.
Til det amerikanske magasinet Wireds nettsider sier militære eksperter at det bare trengs tre, fire dager med trening for å klare å treffe et sivilt rutefly.
– Hvis man kan lese en sjekkliste er det nok i og for seg mulig å fyre av raketter etter så lite trening som tre, fire dager, sier forsker Harald Hovland ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) til NRK.
Hovland har jobbet med beskyttelse av fly og helikopter mot luftvern, og kan mye om luftvernsystemer.
Punkter på skjerm
Luftvernsystemene består vanligvis av flere forskjellige komponenter, og både Hovland og internasjonale eksperter forteller at det gjerne trengs en samtrente gruppe for å gjennomføre gode nedskytinger.Utfordringen er å være samtrent nok, og ha kompetanse på å velge ut og vurdere målene, ifølge Hovland i FFI.
– Man ser typisk punkter på en skjerm med hvilken retning det flyr, hastighet og eventuelt flyhøyde, sier Hovland.
Deretter kan ved hjelp av systemet velge et fly som flyr over området og skyte på det. Akkurat det å velge ut mål og fyre av kan også folk med lite trening gjøre, bekrefter forskeren.
– De vil nok også kunne velge ut mål på en radarskjerm, men til å vite hva man skyter på er det noe helt annet, sier han.
Fløy høyt over Ukraina
Da Malaysia Airlines' rute MH17 reiste over Ukraina mot Kuala Lumpur fløy det rundt 10.000 meter over bakken, eller på en flyhøyde tilsvarende 33.000 fot.Både det og at det fløy på en rett kurs hele tiden er informasjon som godt trente soldater ville kunne brukt til å vurdere flyet som sivilt også uten veldig avanserte systemer. Dermed blir det tilsvarende vanskeligere å peke ut det spesifikke målet uten bred trening i forkant.
– De som bruker systemet må kjenne typiske mål godt nok til å skille et jagerfly som flyr i 500 knop, og et kommersielt fly som kanskje ikke flyr så fort, sier FFI-forsker Hovland.
Ukrainske myndigheter tillot bare sivile fly over krigsområdet øst i landet over 32.000 fot på ulykkesdagen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.