fredag 17. oktober 2014

Kontrollert luftrom over Nordsjøen ba flygerne om for 36 år siden

Det er vel 30 år siden Svein Ødegård og undertegnede forsøke å stoppe M-ADS prosjektet for istedet å gå for ADS-B som da begynte å ta form. Dessverre så var HS allerede i inngrep med oljeindustrien og Kongsberg om å starte prosjektet. Norsk Flygerforbund og Norsk Flygelederforening var enige om at M-ADS aldri ville bidra til kontrollert luftrom selv om det passet inn i det såkalte FANS til ICAO. Svein og jeg mente at ADS-B var veien å gå. Vel, bedre sent enn aldri.


Avinor

Avinor forbedrer sikkerheten på norsk kontinentalsokkel med ny overvåkningsteknologi

Avinor - 17-10-2014 12:26 CEST
Avinor Flysikring har nå tatt i bruk ADS-B teknologi for å utøve flygeinformasjons- og alarmtjeneste på norsk kontinentalsokkel.  Innføringen bidrar til økt sikkerhet for de mange tusen flygningene som årlig gjennomføres i området.
- Dette er en stor milepæl for norsk og europeisk luftfart, hvor Avinor Flysikring er først ute i Europa med å bruke kun ADS-B i lufttrafikktjenesten, sier leder for underveistjenesten i Avinor Flysikring, Jan Gunnar Pedersen.
Kontrollert luftrom mulig
ADS-B systemet settes i første omgang i drift i Ekofisk ADS-område og vil utvides til å dekke Balder ADS-område i januar 2015, og fortløpende bygges videre nordover i tiden fremover. Innføringen av ADS-B legger til rette for en implementering av kontrollert luftrom på norsk sokkel. Da bedres sikkerheten ytterligere, der Avinor vil ha ansvaret for å håndtere trafikkflyten og sikre tilstrekkelig adskillelse mellom helikoptrene som flyr i området.
Oppgradering av helikoptre
Innføring av ADS-B krever også en oppgradering av utstyr i helikoptrene og Luftfartstilsynet stiller krav til utstyr ombord. Avinor har hatt et tett samarbeid med helikopteroperatørene, avionikkleverandører og tilsynsmyndigheter for å få på plass krav og retningslinjer for sertifisering av ADS-B utstyret. De første 12 helikoptrene er nå klare og vi vil se en rask økning i antall ADS-B utstyrte helikoptre frem til etablering av kontrollert luftrom i 2015 da alle helikoptre må være utstyrt.
Samarbeid med EUROCONTROL
Avinor har samarbeidet om utviklingen med EUROCONTROL. I tillegg til et økonomisk bidrag fra EUROCONTROL har Avinor Flysikring dratt nytte av et tett internasjonalt samarbeid, spesielt med tanke på standardisering, sikkerhetsarbeid og avklaringer rundt sertifisering av utstyr i helikoptrene.

Om ADS-B
ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) er en internasjonal standardisert teknologi som fungerer ved at luftfartøy selv kringkaster sin egen posisjon basert på GPS/GNSS. Posisjon og annen informasjon sendes med få sekunders mellomrom til et nettverk av bakkestasjoner og rutes videre til framvisningssystemet i Avinors kontrollsentral.
Avinor bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets 46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.