Grunnet færre reisende i vinterhalvåret enn i
sommerhalvåret har Norwegian valgt å avslutte
arbeidsforholdet for et 50-talls piloter som flyr
for selskapet.
Pilotene det dreier seg om, er piloter som jobber
på Norwegians baser i Europa og som er hyret 
inn gjennom bemanningsbyrået ARPI som tilbyr 
personell til europeiske flyselskaper.
Lavsesongperioden strekker seg fra desember til
april neste år.
Bedt om å søke seg fri
– I vintermånedene faller vår produksjon 
naturlig nok noe, hvilket dessverre gjør at vi i 
denne perioden får bruk for rundt 50 færre 
piloter fordelt på våre baser i Spania,
 England, og Finland. Behovet for arbeidskraft 
øker igjen til samme nivå på nyåret, og de vil 
da igjen få tilbud om engasjement, sier 
kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Daniel 
Kirchhoff, til E24.

I august i år ba Norwegian piloter om å søke om
frivillig friog/eller ekstra ferie. Resultatet var 
imidlertid ikke nok til åunngå bemannings-
reduksjonen. Det går frem av et brevsendt ut av 
ARPI til pilotene i går.
Kom tilbake til våren
Norwegian kommer til å permittere
overskuddspilotene etternår de ble hyret inn, de 
ferskeste først. Permitteringen vil skjei flere 
grupper, hvorav den første gruppen vil måtte gå 
fra 1. desember – de får altså 30 dagers varsel.

Også ARPI opplyser i brevet at alle pilotene vil
bli tilbudt nyeengasjement da sommersesongen 
til neste år starter.
I brevet heter det videre at Norwegian oppfordrer
alle piloter som ikke er tvunget til å gå, om å søke 
om fri eller jobbedeltid fra 1. januar til slutten av 
februar/mars.
«Dette vil bidra positivt til å få permitterte piloter
raskeretilbake i arbeid, om et tilstrekkelig antall 
frivillig søker»,heter det i brevet.
– Er vel denne fleksibiliteten de ønsker seg
– Vi er kjent med at produksjonen faller om
vinteren, menjeg har ikke tidligere vært borti at 
Norwegian har permittertpiloter. Noe av grunnen 
er at det er strengere krav til dette iNorge, men de
t er vel denne fleksibiliteten de ønsker seg, og
man har settat Ryanair gjør det på samme måte, 
sier nestleder Vegard Einan i Parat.
Han forteller at andre selskap som ikke
permitterer pilotenei vinterhalvåret, løser 
nedgangen i produksjon med ferierog 
omfattende kursing og opplæring.

Når Norwegian permitterer pilotene, løper det
ifølge Einanen risiko for at de blir ansatt i andre 
flyselskap og Norwegian kan slite med å hente i 
kompetente piloter senere.
– Deres kompetanse er etterspurt og vanskelig å
få tak i. Det er stor etterspørsel etter piloter i USA, 
Asia og ikke minst Midtøsten, som støvsuger 
arbeidsmarkedet. Det er en risiko
 Norwegian tar, med mindre de har sikret seg
gjennom klausuler, sier Einan.