Jobb innen luftfart er bare for å demonstrere at en er useriøs. Dette er jobber ingen må finne på å begi seg utpå. Les omtale av boka om kabinanasattes arbeidsforhold lengre ned på bloggen.
Norwegian permitterer rundt 50 piloter
Norwegian har ikke behov for like mange piloter i lavsesongen. I går fikk
rundt 50 piloter beskjed om at det ikke er jobb for dem fra 1. desember.
rundt 50 piloter beskjed om at det ikke er jobb for dem fra 1. desember.
Grunnet færre reisende i vinterhalvåret enn i
sommerhalvåret har Norwegian valgt å avslutte
arbeidsforholdet for et 50-talls piloter som flyr
for selskapet.
sommerhalvåret har Norwegian valgt å avslutte
arbeidsforholdet for et 50-talls piloter som flyr
for selskapet.
Pilotene det dreier seg om, er piloter som jobber
på Norwegians baser i Europa og som er hyret
inn gjennom bemanningsbyrået ARPI som tilbyr
personell til europeiske flyselskaper.
på Norwegians baser i Europa og som er hyret
inn gjennom bemanningsbyrået ARPI som tilbyr
personell til europeiske flyselskaper.
Lavsesongperioden strekker seg fra desember til
april neste år.
april neste år.
Bedt om å søke seg fri
– I vintermånedene faller vår produksjon
naturlig nok noe, hvilket dessverre gjør at vi i
denne perioden får bruk for rundt 50 færre
piloter fordelt på våre baser i Spania,
England, og Finland. Behovet for arbeidskraft
øker igjen til samme nivå på nyåret, og de vil
da igjen få tilbud om engasjement, sier
kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Daniel
Kirchhoff, til E24.
naturlig nok noe, hvilket dessverre gjør at vi i
denne perioden får bruk for rundt 50 færre
piloter fordelt på våre baser i Spania,
England, og Finland. Behovet for arbeidskraft
øker igjen til samme nivå på nyåret, og de vil
da igjen få tilbud om engasjement, sier
kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Daniel
Kirchhoff, til E24.
I august i år ba Norwegian piloter om å søke om
frivillig friog/eller ekstra ferie. Resultatet var
imidlertid ikke nok til åunngå bemannings-
reduksjonen. Det går frem av et brevsendt ut av
ARPI til pilotene i går.
frivillig friog/eller ekstra ferie. Resultatet var
imidlertid ikke nok til åunngå bemannings-
reduksjonen. Det går frem av et brevsendt ut av
ARPI til pilotene i går.
Kom tilbake til våren
Norwegian kommer til å permittere
overskuddspilotene etternår de ble hyret inn, de
ferskeste først. Permitteringen vil skjei flere
grupper, hvorav den første gruppen vil måtte gå
fra 1. desember – de får altså 30 dagers varsel.
overskuddspilotene etternår de ble hyret inn, de
ferskeste først. Permitteringen vil skjei flere
grupper, hvorav den første gruppen vil måtte gå
fra 1. desember – de får altså 30 dagers varsel.
Også ARPI opplyser i brevet at alle pilotene vil
bli tilbudt nyeengasjement da sommersesongen
til neste år starter.
bli tilbudt nyeengasjement da sommersesongen
til neste år starter.
I brevet heter det videre at Norwegian oppfordrer
alle piloter som ikke er tvunget til å gå, om å søke
om fri eller jobbedeltid fra 1. januar til slutten av
februar/mars.
alle piloter som ikke er tvunget til å gå, om å søke
om fri eller jobbedeltid fra 1. januar til slutten av
februar/mars.
«Dette vil bidra positivt til å få permitterte piloter
raskeretilbake i arbeid, om et tilstrekkelig antall
frivillig søker»,heter det i brevet.
raskeretilbake i arbeid, om et tilstrekkelig antall
frivillig søker»,heter det i brevet.
– Er vel denne fleksibiliteten de ønsker seg
– Vi er kjent med at produksjonen faller om
vinteren, menjeg har ikke tidligere vært borti at
Norwegian har permittertpiloter. Noe av grunnen
er at det er strengere krav til dette iNorge, men de
t er vel denne fleksibiliteten de ønsker seg, og
man har settat Ryanair gjør det på samme måte,
sier nestleder Vegard Einan i Parat.
vinteren, menjeg har ikke tidligere vært borti at
Norwegian har permittertpiloter. Noe av grunnen
er at det er strengere krav til dette iNorge, men de
t er vel denne fleksibiliteten de ønsker seg, og
man har settat Ryanair gjør det på samme måte,
sier nestleder Vegard Einan i Parat.
Han forteller at andre selskap som ikke
permitterer pilotenei vinterhalvåret, løser
nedgangen i produksjon med ferierog
omfattende kursing og opplæring.
permitterer pilotenei vinterhalvåret, løser
nedgangen i produksjon med ferierog
omfattende kursing og opplæring.
Når Norwegian permitterer pilotene, løper det
ifølge Einanen risiko for at de blir ansatt i andre
flyselskap og Norwegian kan slite med å hente i
kompetente piloter senere.
ifølge Einanen risiko for at de blir ansatt i andre
flyselskap og Norwegian kan slite med å hente i
kompetente piloter senere.
– Deres kompetanse er etterspurt og vanskelig å
få tak i. Det er stor etterspørsel etter piloter i USA,
Asia og ikke minst Midtøsten, som støvsuger
arbeidsmarkedet. Det er en risiko
Norwegian tar, med mindre de har sikret seg
gjennom klausuler, sier Einan.
få tak i. Det er stor etterspørsel etter piloter i USA,
Asia og ikke minst Midtøsten, som støvsuger
arbeidsmarkedet. Det er en risiko
Norwegian tar, med mindre de har sikret seg
gjennom klausuler, sier Einan.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.