Etter at det ble lagt nytt dekke på rullebanen på Bodø lufthavn i sommer har SAS opplevd store problemer med slitasje på flydekkene. Underlaget har nemlig en så høy friksjon at det fører til stor slitasje på dekkene til flyene som lander i Bodø.
Stasjonssjef i SAS Ground Handling, Rune Jensen viser fram de slitte landingshjulene på flyet som nettopp landet i Bodø.
Slik ser landingshjulene ut etter landing ved Bodø lufthavn - STRIPER: Her er dekkene SAS og Forsvaret krangler om. Slik ser landingshjulene ut etter landing ved Bodø lufthavn. - Foto: Niklas Aune Johnsen / NRK
STRIPER: Her er dekkene SAS og Forsvaret krangler om. Slik ser landingshjulene ut etter landing ved Bodø lufthavn.
FOTO: NIKLAS AUNE JOHNSEN / NRK

 
 
 
 
 
 
 
 

 
Stripene eller slitasjen vi ser her er helt unik for denne rullebanen. Den er helt annerledes enn det vi har vært vant til. Dette er forholdsvis nye hjul, men likevel ser vi med en gang at de har fått merker av underlaget i Bodø. Disse må snart skiftes ut, og det er ikke som å skifte dekk på en bil. Det er en mye mer omfattende prosess, konstaterer Rune Jensen.

Koster 1,5 millioner i måneden

Jensen understreker at slitasjen på landingshjulene ikke truer flysikkerheten. Dekkene blir nemlig skiftet ut så fort de nærmer seg utslitte. Men det koster penger. Hver landing i Bodø koster flyselskapet SAS omtrent 3000 kroner ekstra.
– Merkostnaden er betydelig. Vi bruker nå 1,5 millioner kroner i måneden på økt kontrollvirksomhet samt utskifting av dekk. Situasjonen krever kontinuerlig oppfølging, sier stasjonssjefen. 

Ny instruks til pilotene

 
INGEN FLØYELSMYK LANDING: Stasjonssjef i SAS Ground Handling, Rune Jensen konstaterer at dekkene på landingshjulene har fått nok en omgang juling etter landingen i Bodø.
FOTO: SIGURD STEINUM / NRK

Det nye grove «epoksy-dekket» på rullebanen har gjort det nødvendig for flyselskapet å sende ut en spesialinstruks til pilotene. Instruksen går ut på å lande flyene så skånsomt som overhodet mulig. Det betyr at pilotene ikke bruker bremsekraft, men kun motorkraft når de lander.
– Dette er et forsøk på å begrense slitasjen på landingshjulene, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Krever at Forsvaret rydder opp

 
I mai i år startet arbeidet som skulle gjøre den 60 år gamle rullebanen i Bodø fri for steiner og betongbiter. Totalt kostet arbeidet 123 millioner kroner. I sommer var det nye «epoksydekket», som gir økt friksjon og levetid, på plass.
FOTO: SIGURD STEINUM / NRK

SAS ser alvorlig på situasjonen som har oppstått i Bodø. Nå krever selskapet at Forsvarsbygg, som eier rullebanen, tar på seg det økonomiske ansvaret og ordner opp i problemene.
– Vi ønsker å opprettholde den trafikken vi har til og fra Bodø. Forsvaret må svare på hvilke tiltak de har tenkt å iverksette, sier Rune Jensen.
Forsvarsbygg, som eier rullebanen, tar ikke ansvar for de ekstra kostnadene som flyselskapene får.
– På bakgrunn av det kravet SAS har fremmet og den dokumentasjonen som foreligger kan ikke Forsvarsbygg på seg ansvar, sier prosjektleder i Forsvarsbygg Jon Eivind Skogøy til NRK
I mai i år startet arbeidet som skulle gjøre den 60 år gamle rullebanen i Bodø fri for steiner og betongbiter. Totalt kostet arbeidet med rullebanen over 120 millioner kroner.

Tar fram veivals

Forsvarsbygg er fornøyde med jobben som er gjort på rullebanen, men velger likevel å gjøre noen tiltak for å komme flyselskapene i møte.
– Vi har en løpende dialog med flyselskapene for å finne en løsning. Vi ser på muligheten for å ta ned strukturen på dekket. Enkelt sagt vil det si å kjøre en veivals over dekket for å knuse noe av den største og groveste steinen. Dette begynte vi å teste ut forrige uke, sier Skogøy.