fredag 8. januar 2016

Postfly fra Oslo til Tromsø havarert - NTB, Aftenposten og ABC Nyheter

– Kun små frag­men­ter igjen av havarert postfly

Det er kun små fragmenter igjen av postflyet som styrtet ved grensen til Norge, og havaristedet har en diameter på rundt 50 meter, ifølge det svenske sjøfartsverket.


– Det er en veldig tydelig nedslagsplass, sier pressetalsmann Daniel Lindblad i Sjöfartsverket, som har ansvaret for lokalisering av mindre fly.
Havaristedet ligger i krevende fjellterreng uten veiforbindelse, og ingen har tatt seg inn til området på bakken fredag morgen.
– Vi forbereder oss på å ta oss inn til stedet. Det er fjellterreng og 30 minusgrader, så det kommer til å ta en stund før vi er på plass, sier Maria Jakobsson hos politiet i Norrbotten til det svenske nyhetsbyrået TT.
Politiet kommer trolig til å dra dit med helikopter fra Gällivare.
Det er ennå ikke sikkert hva som har skjedd med de to personene som var om bord.
Redningstjenesten har ingen teori om hva som forårsaket ulykken.

Konsekvenser for postgangen

Det havarerte postflyet opererte på vegne av Posten Norge og fraktet post og pakker fra Østlandet til Nord-Norge, skriver Posten i en pressemelding fredag morgen.
Posten Norge har i hele natt hatt tett kontakt med West Atlantic, som er leverandør av flytjenester for postgangen. Det er flyselskapet som har kontakten med redningstjenesten og øvrige myndigheter i saken, og Posten Norge har bidratt med dokumentasjon.
Som følge av flystyrten, har West Atlantic og Posten Norge blitt enige om å innstille postflyet som skulle til Svalbard i formiddag. Pilotene i dette flyet er kolleger av de to som førte det styrtede flyet.

Svenskene etterforsker

Siden ulykken skjedde i Sverige, er det svenske myndigheter som har ansvaret for å finne ut hva som var årsaken til styrten.
Den norske havarikommisjonen for luftfart ble varslet om ulykken i natt bistår i undersøkelsene.
- Vi bistår med blant annet med å hente inn norske vær- og trafikkdata. Vi holder på å samle inn informasjon nå, sier direktørWilliam J. Bertheussen i Statens havarikommisjon for transport til Aftenposten.
- Det kan ha vært lokale variasjoner i været, men i utgangspunktet var det meldt om god sikt og godt flyvær, forteller avdelingsdirektør Kåre Halvorsen. Han leder undersøkelsene fra norsk side.

23 år gammel maskin

Canadair-maskinen ble produsert i januar 1993 og er demed 23 år gammelt, ifølge nettstedet Planespotters.
Flyet gikk i passasjertrafikk for Lufthansas underbruk CityLine før det ble bygd om til transportfly i 2006. 14. mai 2007 overtok West Air maskinen.
Ifølge Bombardier, flygiganten som kjøpte opp Canadair, er det produsert i underkant av 1800 fly i samme serien som CRJ-200-maskinen.

Fra svensk avis i Gavle:

"Vi saknar två piloter" 

 
Ett postflygplan på väg från Oslo till Tromsø har störtat i Lapplandsfjällen. Det återstår bara små fragment av planet och polisen försöker ta sig till platsen.
Vi saknar två piloter, säger flygbolagets vd.

– Det är ingen tvekan om att det har störtat. Tyvärr, säger Daniel Lindblad, pressansvarig vid svenska Sjöfartsverket.
Planet hittades av ett norskt F16-plan, som kommit för att bistå den svenska flygräddningen, på en fjällplatå mellan sjön Akkajaures nordvästra del och den norska gränsen.
– Det är en väldigt tydlig nedslagsplats. Totaldiametern är cirka 50 meter och det är inga stora delar utan bara små fragment kvar av flygplanet, säger Daniel Lindblad.
Minus 30 grader Tidigare under natten stod det klart att en allvarlig olycka sannolikt skett. Planet, som är av modellen Canadair CRJ 200, var på väg från norska Gardermoen till Tromsø. Flygplanet sände strax före klockan halv ett ut nödsignaler över svenskt territorium.

– Men de sände mayday mycket kort, sedan försvann planet från vår radar, säger Daniel Lindblad.
Därför har man ännu inte någon teori om vad som orsakat olyckan.
– Det var inga svåra väderförhållanden.
Efter att vraket lokaliserats övergick ansvaret till polisen och den svenska fjällräddningen. Polisen kommer troligen att använda helikopter och utgå från Gällivare.
– Vi förbereder oss för att ta oss till platsen. Det är fjällterräng och 30 grader kallt så det kommer ta ett tag innan vi är på plats, säger Maria Jakobsson, kommunikatör vid polisen i Norrbotten, till TT.
Två personer ombord Flygplanet ägs av företaget West Atlantic i Göteborg.
– Vi jobbar för fullt och vi vet bara att vi saknar ett flygplan med två av våra anställda piloter och fyra och ett halvt ton frakt. Det är post och paket, säger Gustaf Thureborn, vd för West Atlantic, till TT.
Han vill inte berätta vilken nationalitet piloterna har, men det ska inte ha varit några norska eller svenska medborgare, utan de ska ha kommit från något annat europeiskt land.
Planet ska ha flugit för den norska Posten.
Fra avisa Nordlys:
- Flyet styrtet i en vanvittig hastighet
Mistet plutselig høyde, viser data.
(Foto: )
   
 
Unable to play media
Embed video Dimensions:
Data fra FlightRadar24 viser at flyet fra West Atlantic som styrtet på vei til Tromsø natt til fredag trolig holdt svært høy hastighet da det forsvant.
Klokken 00:18 registrerte flyet en hastighet på 422 knop, tilsvarende 781 km/t. Da var flyet i marsjhøyde på 33.000 fot.
LES OGSÅ: Fly fra Oslo til Tromsø har styrtet
Data fra Flightradar24 viser også, ifølge NTB, at flyet falt veldig raskt. På ett minutt falt flyet fra 33.000 fot til 11.725 fot, en distanse på nesten 6,5 kilometer.
– Flyet har styret med en vanvittig høy hastighet, Det er veldig uvanlig. De fleste får et problem og glidefyr, men dette har virkelig gått ned med fart, sier vakthavende Anders Lennholm i Det svenske sjøfartsverket til Dagbladet.
Havaristedet viser at flyet har hatt høy hastighet da det traff bakken.
– Det har gått så vanvittig fort, så det har blitt en 15 meter dyp grop, som igjen er 20 meter bred. Det ligger også deler av motoren 20 meter fra gropen, sier Lennholm.
Flyet, som eies av selskapet West Atlantic, gjennomførte tidligere torsdag kveld en flyvning fra Tromsø til Oslo. Flyet tok av fra Gardermoen 22.08 torsdag kveld, viser data fra nevnte FlightRadar24.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.