Ryanair har søkt om ruter fra Gardermoen, og fikk ja
Oppdatert:
Publisert:
Det irske lavprisselskapet Ryanair vil inn og kjempe om passasjerene på Oslo Lufthavn, og har søkt om trafkkrettigheter på Gardermoen. Selskapet har oppgitt at det starter med fire daglige ruter.
Selskapet har søkt om såkalte «slots» på Oslo Lufthavn for tre daglige avganger til London, og en rundtur mellom Litauens hovedstad Vilnius og Oslo.
Ryanair har allerede fått ja på sine ønsker. Dette er første gang det irske selskapet søker om trafikkrettigheter på Oslo Lufthavn, og har frist på seg til 31. januar til å bekrefte om det vil benytte seg av de tildelte slots.
Slotkoodinator Fred Andreas Wister i Airport Coordination Norway AS, som har ansvaret med å fordele trafikkrettigheter på norske flyplasser, bekrefter overfor Aftenposten at Ryanair har søkt og fått tildelt slots på Oslo Lufthavn.
Søknaden gjelder helårstrafikk, og selskapet har fått ja til å starte ruter fra sommerprogrammets åpning som er i slutten av mars.
I tillegg legger Ryanair opp til en rundtur fra Stansted til Oslo ettermiddag og kveld. Dermed øker konkurransen om London-reisende kraftig. Det er i dag ingen rute mellom Oslo og Stansted. Derimot konkurrerer SAS, Norwegian og British Airways heftig på rutene til Heathrow og Gatwick.
På sistnevnte flyplass har Norwegian hatt en rask vekst og er allerede blitt tredje største aktør.
I en e-post fra nordmannen Hans Jørgen Elnæs, som er Ryanairs markedsdirektør for Skandinavia og Baltikum, heter det derfor kort:
- Vi kommenterer ikke eller engasjerer oss i rykter og spekulasjoner.
Han vil ikke svare på Aftenpostens spørsmål om selskapet har til hensikt å benytte seg av de tildelte slots, eller om også andre destinasjoner som kan være aktuelle fra Oslo Lufthavn.
Ryanair har inntil for få år siden satset så å si utelukkende på mindre, regionale flyplasser. I Norge har selskapet bygd seg opp med en base, på Moss lufthavn Rygge. I tillegg har man ruter på Sandefjord lufthavn Torp og inntil nylig også på Haugesund lufthavn Karmøy.
Fra før av har det omstridte irske selskapet også stor trafikk på flyplassene i Madrid, Lisboa, Barcelona, Praha, Athen og Dublin.
Dersom selskapet gjør alvor av sine planer for Oslo Lufthavn vil dette derfor være an naturlig utvidelse av en bevisst satsing vekk fra de små flyplassene og over på de store knutepunktene der de største trafikkstrømmene finnes og der det også er et større marked for den lønnsomme forretningstrafikken.
Ryanair har også økt satsingen sin kraftig på jobbreisemarkedet, og oppgir selv at det i dag har en andel på 20 prosent som reiser med dem i jobbsammenheng.
Selskapet har gått knallhardt ut mot vedtaket om å innføre en ny passasjeravgift på 80 kroner på flyvinger innen og fra Norge, planlagt innført fra 1. april. Selskapet har sagt at dersom dette blir gjennomført, vil man halvere antall ruter fra 30 til 15 på flyplassen i Moss.
Siden selskapet er så å si alene om å tilby ruter fra Rygge, vil et så lavt antall ruter ifølge flyplassjef Pål Tandberg gjøre det umulig å drive med overskudd. Han har derfor varslet at flyplassen vil bli lagt ned.
Ryanair har allerede fått ja på sine ønsker. Dette er første gang det irske selskapet søker om trafikkrettigheter på Oslo Lufthavn, og har frist på seg til 31. januar til å bekrefte om det vil benytte seg av de tildelte slots.
Slotkoodinator Fred Andreas Wister i Airport Coordination Norway AS, som har ansvaret med å fordele trafikkrettigheter på norske flyplasser, bekrefter overfor Aftenposten at Ryanair har søkt og fått tildelt slots på Oslo Lufthavn.
Søknaden gjelder helårstrafikk, og selskapet har fått ja til å starte ruter fra sommerprogrammets åpning som er i slutten av mars.
Hard satsing på London
Etter det Aftenposten forstår er søknaden bygget opp rundt en tidlig morgenankomst fra Vilnius, et fly som så går videre til selskapets hjemmeflyplass Stansted nord for London. Denne ruten snur i London, og går tilbake til Oslo og videre til Vilnius.I tillegg legger Ryanair opp til en rundtur fra Stansted til Oslo ettermiddag og kveld. Dermed øker konkurransen om London-reisende kraftig. Det er i dag ingen rute mellom Oslo og Stansted. Derimot konkurrerer SAS, Norwegian og British Airways heftig på rutene til Heathrow og Gatwick.
På sistnevnte flyplass har Norwegian hatt en rask vekst og er allerede blitt tredje største aktør.
Ryanair taus om sine Oslo-planer
Hos Ryanair vil man ikke si noe som helst om hvilke planer man har for trafikk på Oslo Lufthavn. I likhet med andre flyselskaper er Ryanair svært tilbakeholdne med å kommentere nye ruter som betraktes som en forretningshemmelighet inntil de formelt lanseres i markedet.I en e-post fra nordmannen Hans Jørgen Elnæs, som er Ryanairs markedsdirektør for Skandinavia og Baltikum, heter det derfor kort:
- Vi kommenterer ikke eller engasjerer oss i rykter og spekulasjoner.
Han vil ikke svare på Aftenpostens spørsmål om selskapet har til hensikt å benytte seg av de tildelte slots, eller om også andre destinasjoner som kan være aktuelle fra Oslo Lufthavn.
Ryanair har inntil for få år siden satset så å si utelukkende på mindre, regionale flyplasser. I Norge har selskapet bygd seg opp med en base, på Moss lufthavn Rygge. I tillegg har man ruter på Sandefjord lufthavn Torp og inntil nylig også på Haugesund lufthavn Karmøy.
Satser mer på hovedflyplassene
De senere årene har man imidlertid satset stadig mer på de store hovedflyplassene i Europa, for å øke sine vekstmuligheter. I fjor åpnet selskapet trafikk på Københavns lufthavn, og har sikter seg inn på å åpne ruter også fra Schiphol-flyplassen utenfor Amsterdam.Fra før av har det omstridte irske selskapet også stor trafikk på flyplassene i Madrid, Lisboa, Barcelona, Praha, Athen og Dublin.
Dersom selskapet gjør alvor av sine planer for Oslo Lufthavn vil dette derfor være an naturlig utvidelse av en bevisst satsing vekk fra de små flyplassene og over på de store knutepunktene der de største trafikkstrømmene finnes og der det også er et større marked for den lønnsomme forretningstrafikken.
Ryanair har også økt satsingen sin kraftig på jobbreisemarkedet, og oppgir selv at det i dag har en andel på 20 prosent som reiser med dem i jobbsammenheng.
Vil kutte kraftig på Rygge
Ryanair har i dag norsk base på Rygge. Hvilke følger en åpning på Oslo Lufthavn vil ha å si for selskapets engasjementer i Østfold og på flyplassen i Sandefjord er uklart.Selskapet har gått knallhardt ut mot vedtaket om å innføre en ny passasjeravgift på 80 kroner på flyvinger innen og fra Norge, planlagt innført fra 1. april. Selskapet har sagt at dersom dette blir gjennomført, vil man halvere antall ruter fra 30 til 15 på flyplassen i Moss.
Siden selskapet er så å si alene om å tilby ruter fra Rygge, vil et så lavt antall ruter ifølge flyplassjef Pål Tandberg gjøre det umulig å drive med overskudd. Han har derfor varslet at flyplassen vil bli lagt ned.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.