Flyanalytiker om Ryanair: Kanskje et av verdens råeste selskaper
Det irske selskapet vil utvilsomt gi SAS og Norwegian konkurranse dersom de satser på flyvninger fra Gardermoen fremover, mener flyanalytiker.
- Det blir mye konkurranse på London-rutene, og særlig på de daglige avgangene, sier analytiker Kenneth Sivertsen i meglerhuset SEB som følger flyselskapet Norwegian.
Han er ikke i tvil om at andre operatører på Oslo Lufthavn (OSL) vil kjenne på konkurransen fra Ryanair dersom flyselskapet velger å benytte seg av muligheten til å fly fra Gardermoen fra sommeren av.
- Jajaja. Ryanair er Europas, kanskje et av verdens råeste selskaper og absolutt en reell konkurrent, sier Sivertsen til DN.
Analytikeren trekker blant annet frem flyselskapets flåte.
- Den er av en størrelse som er ekstremt bra.
Til sammenligning har norske Norwegian «hundrevis» av avganger, ifølge slotkoodinator Fred Andreas Wister i Airport Coordination Norway AS.
- For alle som flyr fra Oslo vil det bety at det finnes en aktør som har muligheter til å tilby priser som er svært konkurransedyktige. Det er jo fire avganger om dagen, sier Sivertsen.
Han avviser imidlertid at et eventuelt inntog vil bety «make eller break» for selskaper som Norwegian.
- De flyr til ulike flyplasser, understreker SEB-analytikeren.
Han er ikke i tvil om at andre operatører på Oslo Lufthavn (OSL) vil kjenne på konkurransen fra Ryanair dersom flyselskapet velger å benytte seg av muligheten til å fly fra Gardermoen fra sommeren av.
- Jajaja. Ryanair er Europas, kanskje et av verdens råeste selskaper og absolutt en reell konkurrent, sier Sivertsen til DN.
Analytikeren trekker blant annet frem flyselskapets flåte.
- Den er av en størrelse som er ekstremt bra.
Konkurransedyktige
Ryanair er tildelt fire rundturer fra OSL fra sommeren av, noe som utgjør to avganger og to ankomster hver dag.Til sammenligning har norske Norwegian «hundrevis» av avganger, ifølge slotkoodinator Fred Andreas Wister i Airport Coordination Norway AS.
- For alle som flyr fra Oslo vil det bety at det finnes en aktør som har muligheter til å tilby priser som er svært konkurransedyktige. Det er jo fire avganger om dagen, sier Sivertsen.
Han avviser imidlertid at et eventuelt inntog vil bety «make eller break» for selskaper som Norwegian.
- De flyr til ulike flyplasser, understreker SEB-analytikeren.
Ingen overraskelse
Ryanairs slot-tildeling kommer ikke som noen overraskelse på Norwegian, opplyser kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker Nielsen.- Vi har sagt i flere år at det er naivt å tror at ikke Ryanair eller andre lavprisaktører sikter seg inn mot OSL, så dette kommer ikke som noen stor overraskelse, skriver Sandaker Nielsen i en epost til DN.
Han forklarer at Norwegian prinsipielt er for konkurranse.
- Det gir de reisende større valgfrihet og lavere billettpriser, legger kommunikasjonsdirektøren til.
Dyrere
Det irske flyselskapet har i en årrekke fløyet fra Rygge i Moss. Den siste tiden har selskapet imidlertid har flyttet seg stadig nærmere hovedflyplasser og nedskalert i Norge.Selskapet varslet også omfattende kutt på Rygge i forbindelse med den nye flyseteavgiften.
Sivertsen i SEB er spent på hva som vil skje med avgangene fra Moss, dersom Ryanair takker ja til flymuligheten på OSL.
- Det kan hende de velger å legge ned. De har allerede nedskalert og det koster mer å fly fra hovedflyplasser, sier Sivertsen.
- Kan billettprisene til Ryanair øke dersom de satser på OSL?
- Nja, det er nettopp det med Ryanair at de har såpass mange avganger, og kan bruke prising aktivt.
DN har vært i kontakt med markedsdirektør for Skandinavia og Baltikum Hans Jørgen Elnæs i Ryanair, som foreløpig ikke har kommentert saken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.